Forum

Forslag til planter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Iben, 23. marts 2006 kl. 14.09

Vi har købt hus og nu hvor foråret er på trapperne (vi bor i Italien og har nu 15–17 grader) skal jeg have besluttet hvad der skal være på hver side af stien optil husets dør. Lige nu er der roser, den slags man bruger til buketter. For det første er jeg ikke så vilde med farverne, desuden står de med 60 cm mellemrum med sort jord (og ukrudt konstant) imellem dem, desuden er de fyldt med torne og kræver megen omsorg. Og så er de triste om vinteren. Så dem fjerner jeg...

Jeg har to små børn og har ikke tid til for megen havearbejde, men vil dog gerne ofre lidt på indgangspartiet :-)
Jeg savner forslag til hvad jeg kan plante der så det er pænt hele året? Bedet på hver side er 1 meter og der er ca 10 meter til huset.

Lavendel har jeg hørt giver mange bier og det er ikke ønskeligt med små børn. Så har jeg overvejet Dahliaer (som dog kræver op- og nedgravning) men kan man mon plante dem med noget andet flerårigt ind imellem, som er pænt efterår/vinter/tidligt forår? Pæoner til det tidlige forår måske? Lyng til vinter?

Her er det jo en del varmere, men vi har også sne og frost om vinteren (norditalien).

Håber der er nogle der har nogle ideer – da det er min første have er jeg ikke så hjemmevandt :-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 26. marts 2006 kl. 18.09

Kig på hvad dine naboer har, og gå på et lokalt plantemarked og se hvad de har. Selv om I har sne og frost, er det et helt andet klima end DK, så der er sikkert en masse der kan gro hos dig, som slet ikke findes hos os.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. april 2006 kl. 11.37

Hej
Hvad med buksbom? Evt. kombineret med pæoner, som du selv nævner. Men hvis det skal være pænt hele året er stauder måske ikke det bedste valg.

Timian er grønt hele året, dufter pragtfuldt og blomstrer smukt. Men de tiltrækker, som lavendler, bier. Jeg forstår dog ikke din bekymring mht. bierne. Det er nok hvepse du tænker på. Bierne passer sig selv og stikker kun i yderste nødstilfælde. Jeg har selv "bi og hvepse angst", men jeg kan sagtens gå og luge i mine bede mens bierne sværmer i krydderurterne, de er nemlig fuldstændig ligeglade med mig, hvorimod hvepsene er "agressive" og nysgerrige. (men de tager altså også en del andre insekter, så helt unyttige er de ikke!)
Du kunne også plante små opstammede piletræer med langsom vækst. Man kan få nogle med næsten lyserøde blade som er enormt søde (jeg kan ikke huske hvad de hedder) som også er kønne om vinteren.

Der er mange muligheder, men jeg ville ikke vælge for mange stauder hvis det skal være kønt hele året.

mvh
Trine

Nyt svar til emnet »Forslag til planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Forslag til planter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider