Forum

Helleborus

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Margit Baynes, 16. april 2006 kl. 8.12

Jeg har omkring mine Helleborus en del små frøplanter, og jeg håber derfor at det er små nye helleborus, men hvordan skal jeg passe dem. Eller rettere skal jeg plante dem om, da de står meget tæt, og i så fald hvornår?

De viser endnu kun kimblade, mørkegrønne med lidt rødlige årer.

Er der nogen der har erfaring med dette?

Margit.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. april 2006 kl. 10.24

Hej Margit
Det vil være rigtig godt at omplante dem nu, kan du overkomme det – sæt dem i små potter i en blanding af spagnum, lidt godt omsat kompost, evt. lidt fra skovbund og 10% jord – resten ca. lige meget af hver. Hold dem let fugtige og sæt i halvskygge, evt. tråd over, så solsortene ikke tømmer potterne. Du vil opleve at planterne gror og bør pottes om en gang årligt og i 3. vækstsæson vil de første begynde at blomstre. Det er værdifulde planter, som også er velkomne, som gaver, så god held med projektet.

Har du flere farver af Helleborus, kan du opleve at få krydsninger – og på den måde findes der i hundredevis af forskellige nuancer både i farver, men også dobbeltblomstrede – og de sidste er meget dyre, hvis du skal på indkøb.

Husk den vigtigste ting i pasning af helleborus, er at fjerne blade fra året i forvejen – en gang mellem jul og midten af marts. I de gamle blade sidder der masser af svampe, som kan ødelægge planterne. Klip dem af og smid dem i skraldespanden.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 16. april 2006 kl. 17.03

Skal alle bladene klippes af? eller blot dem der er lidt brune i det?

Hilsen Helle-Sofie

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Baynes, 16. april 2006 kl. 19.58

Jeg siger mange tak for gode råd fra Boi Jensen, jeg glæder mig til at få mange nye planter. Jeg har tre forskellige farver, så forhåbentlig får jeg nye mix, det bliver spændende at se.

Du skriver at du potter om hvert år, kan jeg ikke plante dem ud i god muld direkte i jorden efter et års tid?

Hilsen Margit

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. april 2006 kl. 21.19

Hej Helle-Sofie og Margit
Alle gamle blade klippes væk, for planten sætter nye, når den er i gang med blomstringen eller færdig hermed.

Du må også gerne sætte de nye frøplanter direkte ud på deres fremtidige blivested. Skal bare være opmærksom på at en Helleborus får en dybtgående pælerod i løbet af kort tid – måske et par år og derefter tager skade af flytning, hvis ikke det sker hvert år, så pælerodsdannelsen på den måde forhindres. Samme fordele kan fås ved at potte planterne, så rødderne bliver i potten og pæleroden så først laves, når planten igen kommer på blivestedet. Hvis en gammel helleborus forsøges flyttet kan den springe over blomstringen i flere år, fordi dens rodsystem forstyrres på det grusomste. Læs det sådan at det er imod plantens natur at flytte den – og endnu værre at dele planten, men det kan nu være den eneste måde at få flere af de allerbedste farver i denne pragtfulde planteslægt.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Margit Baynes, 17. april 2006 kl. 6.31

Hej Boi Jensen,
Ups! så har jeg været ret heldig, jeg har flyttet rundt på nogle af mine et par gange, da de stod helt forkert i den have jeg overtog for et par år siden. De har alle blomstret, til trods for både omplantning og deling. Lykkelig er den uvidende – åbenbart en gang imellem!

Men nu vil jeg prøve både at potte nogle og plante andre et beskyttet sted hvor jeg ikke behøver at forstyrre den igen.

Mange tak for dine kyndige råd.

Margit

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. april 2006 kl. 7.56

Det med at skulle klippe gamle blade af gør de jo ikke i naturen, så i min skovhave gror de vildt og dækker bunden efterhånden i mange krydsningsfarver.

Jeg flytter rundt på dem til nye steder,hvor jeg vil have jorden dækket. Jeg tager bare en god klump med, så opdager de såmænd ikke, de er flyttet.

Jeg fik en næsten sort af min nabo. Den glemte jeg at putte i jorden, så den stod et år ovenpå i skygge og blomstrede.

Men det ser ikke ''pænt'' ud med de mange halvvisne gamle blade, og de kan dække for de nye frøplanter rundt om moderplanten.

Hilsen Anne Marie

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 19. april 2006 kl. 17.48

Tusind tak for de mange svar.

Jeg har også flyttet to gamle planter, hvoraf jeg delte den ene af en gammel plante, som stod i min mors have. Den ældste som jeg delte er ved at sætte blomster efter at være flyttet to gange inden for et år. Den anden er lidt længe om det.

Men jeg ved at min mor aldrig har klippet sine, måske undtagen de visne blade. Så måske er det afhængig af hvilken slags det er. Der er jo rigtig mange forskellige og nogen mere forædlede end andre.

Hilsen Helle-Sofie

Nyt svar til emnet »Helleborus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Helleborus

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider