Skrevet af: Helle-Sofie, 16. april 2006 kl. 17.09
Hej
Jeg er lige flyttet til en ny ukendt have, der trænger til en del oprydning og udtynding
Der står nogle små planter, som jeg virkelig er i tvivl om jeg skal fjerne. Jeg ved der er både fingerbølplanten og kulsukkerrord, men jeg har virkelig svært ved at se forskellen. Jeg vil gerne bevare fingerbølplanterne og af med kulsukkeren. De fleste af planterne er selvsåede, kunne jeg se da jeg kom i november.
Er der nogen som kan gaide mig?
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Helle-Sofie, 19. april 2006 kl. 17.50
Jeg ønsker stadig et svar på hvordan man kan se forskel på om den lille plante er en fingerbølblomst eller en kulsukkerrod.
Så hvis du er kommet til senere og ved et eller andet, så vil jeg være taknemlig for et svar.
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Helle Nørgaard, 19. april 2006 kl. 18.36
Hej Helle-Sofie
Prøv at kigge på dise to links, så kan du tydelig se forskellen.
www.ihaven.dk/lex.asp?ID=212
www.sanat.tv/dansk/kulsukkerrod.htm
hilsen Helle, www.helleshave.dk
Skrevet af: Helle-Sofie, 20. april 2006 kl. 7.20
Hej Helle og andre
Tak for din respons, Helle.
Problemet er ikke at se forskel på blomsterne, jeg kender godt begge planterne.
Problemet med at kende forskellen, er når de første blade er kommet op, de er meget ens og der er først blomster på om flere måneder.
Kan man føle en forskel på bladene eller på anden måde skelne dem fra hinanden?
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Helle Nørgaard, 20. april 2006 kl. 9.38
Hej Helle-Sofie
Du må kunne se det på at Fingerbøl får nogle mere aflange blade og at blomsterknopperne kommer helt inde ved stænglen.
På Kulsukkerroden er bladene mere spredte på flere stængler og der kommer knopperne på spidsen af de stængler.
Det er mit bedste bud. Jeg har ingen af disse planter i min have. Jeg har haft Fingebøl, men jeg fjernede dem da min søn var lille, da de jo er giftige.
Helle. www.helleshave.dk
Skrevet af: Helle-Sofie, 20. april 2006 kl. 14.26
Hej Helle
Ja måske kan jeg se det ved, at der er flere stængler på vej på kulsukkerroden. Det vil jeg prøve.
Når planterne er så små, er der ikke meget foreskel på bladets bredde og heller ikke i farven, hvilket man også kan se det på senere.
Har forøvrigt set din hjemmeside, meget inspirerende. Tak.
Hilsen Helle-Sofie
Skrevet af: Annalise Kongsbak, 5. juli 2006 kl. 12.59
Hej
Er der nogen som kender et sted i Østjylland
hvor Kulsukkerrod er at finde.
Med venlig hilsen
Annalise
Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 5. juli 2006 kl. 16.59
Nej, men vi har Kulsukker over et hele hos os på Møn. Men det er nok lidt langt at køre. ;)
Skrevet af: Clara Andersen, 5. juli 2006 kl. 21.59
Forskellen på blade af digitalis og af kulsukker er nemt at afgøre, for kulsukkerblade stikker lidt, når man rører ved dem er er iøvrigt en smule mere mørkgrønne end digitalis, hvis blade er ret bløde.
Skrevet af: Annalise Kongsbak, 6. juli 2006 kl. 17.07
Til Jes.
Tak for dit svar, men ja det er lidt langt at køre.
Med venlig hilsen
Annalise
Skrevet af: Alice E., 6. juli 2006 kl. 17.47
Hi Annalise!
I Århus-eller rettere Åbyhøj, er der en slrænt ud mod ringvejen smækfuld af kulsukkerrod. Helt præcist overfor Søren Frichsvejs udmunding.
Mvh Alice
Skrevet af: Annalise Kongsbak, 6. juli 2006 kl. 20.31
Hej Alice.
Tak for tippet, der vil jeg køre hen.
Hej fra
Annalise
Skrevet af: Torben Petersen, 22. april 2009 kl. 14.37
Hej med jer herinde!
HJÆLP...!
Jeg har et barnebarn på nu 5 år. Lige siden fødslen, har hun haft en art af børneeksem, som overhovedet ikke er til at få bugt med. Mange læger har kigget på hende, og mange penge er gået til mange forskellige cremer, men desværre uden held. Kosten har væet prøvet, ingen mælkeprodukter, nødder, ja alt...allergi for dyr m.m...Men hun klør sig stadigvæk, så blodet siver fra de sår som hun påfører sig dels i dagligdagen og dels om natten når hun sover.
Er der nogen som har et godt råd?
Mon den der kulsukkerrod kan hjælpe?
Mvh. torben petersen
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.