Forum

Beskæring af sommerfuglebusk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 20. april 2006 kl. 10.41

Jeg plejer hver år, at beskære min sommerfuglebusk helt tilbage, men jeg synes, den bliver større og større for hver år, og det var ikke helt hensigten. Kan jeg helt undgå beskæring i år, eller skal det gøres moderat. d.v.s. at jeg bare skærer den et stk tilbage, for at den ikke skal blive meget større.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 20. april 2006 kl. 13.58

Den bliver større hvis du ikke beskærer!

– så skær bare tilbage
– du kan jo ikke som sådan hindre den i at blive den størrelse den nu engang er forudbestemt til at få.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 20. april 2006 kl. 14.28

Men måske kan du skære flere grene af i løbet af sæsonen, så den ikke bliver større end du ønsker.

Det ser jo også kønt ud i en vase.

Hilsen Helle-sofie

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 21. april 2006 kl. 20.37

Med hensyn til Helle-Sofies forslag troede jeg ikke man måtte beskære den hen over sommeren. Jeg mente, at man beskærer her i foråret, og det er så det, men jeg ved det ikke.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 21. april 2006 kl. 20.41

Hej Inge

Jeg ved heller ikke hvad man må, men jeg har da klippet hele sommeren af sommerfuglebusken, bl.a. fordi rådyrene knækkede grenene. Mine så af samme grund ikke så harmoniske ud, men der gik ikke sygdomme i busken.

Hilsen Helle-Sofie

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Havearkitekt Knud Bundgaard, 21. april 2006 kl. 22.22

Beskæring eller ej – sommerfuglebuskens rodnet bliver større og større år for år. Jo større rodnet – des større top. Hvis planten selv ved total nedskæring om foråret bliver for stor, tror jeg det vil give mindst ærgelser at hive planten op og plante en ny (der så kan holde de næste 3–5 år) eller vælge en helt anden plante hvis naturlige højde svarer til forventningerne.

Man kan ikke som sådan skade sommerfuglebusken ved at sommerbeskære, men for hver gren, man fjerner i løbet af sommeren, fjerner man også en blomst. Skærer man f.eks alle grenene en halv meter tilbage i juli, kommer der stort set ingen blomster det år. Skærer man f.eks halvdelel af grenene helt væk, og lader være med at røre resten, bliver planten ikke mindre høj, men til gengæld mindre fyldig, hvilket måske også kunne løse problemet?

mvh havearkitekt Knud Bundgaard
unikahaver.dk

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 22. april 2006 kl. 8.10

Hej Knud Bundgaard!

Tak for svaret. Som jeg vil rette mig efter.

Venlig hilsen
Inge

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 5. maj 2006 kl. 7.16

Med hensyn til sommefuglebusken, så skærer jeg kun det visne væk her i april.

Jeg synes det er en fantastisk plante at se på og så tiltrækker den masser af flotte sommerfugle.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayse, 16. maj 2006 kl. 14.31

Jeg beskærer mine sommerfuglebuske hvert andet år. det har jeg gode erfaringer med. De blomstrer fint!

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 28. juli 2008 kl. 17.33

Hej.

Må man klippe de visne blomster af sommerfuglebusken hen over sommeren?

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 29. juli 2008 kl. 6.34

Ja, det kan du fint gøre. Især den hvide får nemlig grimme brune blomsterstande efter at blomsterne er færdige. Det hverken gavner eller skader.

(Iøvrigt giver årlig beskæring (tilbage til 20–30 cm) i februar de smukkeste buske.)

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 29. juli 2008 kl. 6.38

Klip blot løs, som det fremgår af dette link:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/801.html

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Palle Andersen, 23. april 2009 kl. 9.00

Sommerfugleblomsterstandene har en større ''hovedblomst'' i midten og to 'sideblomster, een til hver side.

De er lidt mindre.

Når den større hovedblomst er ved at være afblomstret (begyndene brunlig)
kan man få sideblomsterne til at blive større end ellers,
ved at klippe den midterste, afblomstrede af.

(Det er ret markant)!

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tommy, 5. maj 2009 kl. 10.18

Hvis man har nogle palmer som er gået ud, kan man så beskær dem ved bunden og renge med de kommer igen. og hvor længe vil det ca. tage før du kommer med nye skud hvis man kan gør det på forhånd tak

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. maj 2009 kl. 21.41

Hej Tommy

Prøv at vælge "opret nyt emne" (øverst på siden til venstre) og giv en overskrift – f. eks "pasning af palmer" og skriv så dit spørgsmål.

Hvis det kommer frem som et nyt emne øges dine chancer for at få kontakt med nogen, der har forstand på netop palmer :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Børge Toft Bregnevej 18b 8700 Horsens, 18. september 2009 kl. 8.52

Hej
Kan man Beskære nu da mine Buske har lagt sig ned

Hilsen Børge

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2009 kl. 14.16

Klip kun en trediedel af nu og en trediedel til foråret (april måned)

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2009 kl. 14.17

Undskyld halvdelen naturligvis

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina, 5. oktober 2009 kl. 9.14

Hej.

Jeg har en sommerfuglebusk og jeg vil meget gerne vide hvornår man klipper den ned. Skal jeg gøre det nu eller vente til foråret. Den er rimelig stor nu og den blomstrer stadig. Jeg har den forestilling om at man klipper dem ned inden vinter, er det rigtigt?

Venlig hilsen
Christina

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. oktober 2009 kl. 10.12

Hej Christina

Det er ikke nødvendigt at klippe sommefuglebusken nu – det er faktisk fint at vente til marts / april (samtidig med rosenbeskæring).

Længere tilbage i denne tråd – indlæg nr 5 og nr 10 – er der fagfolk, som har bidraget med viden. Hvis du lige kigger på disse to, kan du blive mere sikker på at tage den beslutning, som er rigtig for dig.

Der er også i "Spørg eksperterne" en god lille artikel – kig her:
Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Beskæring > Hvornår og hvordan beskærer jeg min sommerfuglebusk?

Jeg ønsker dig god fornøjelse med læsning + med arbejdet med beskærersaksen :-)

Med venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Beskæring af sommerfuglebusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af sommerfuglebusk

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider