Forum

Marmelukærmebusk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 22. april 2006 kl. 8.16

Vi har i vores have 2 Marmelukærmebuske, som vi desværre ikke fik vinterdækket før frosten kom. Nu ser de meget døde ud. Jeg skar en gren af, der var knækket, men den var helt død, men det kan måske også være, fordi den er knækket. Der er intet tegn på grønne blade nogen steder.

Skal jeg vente og se tiden an, om de kommer, elller skal jeg grave dem op med det samme.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. april 2006 kl. 8.33

Du skal bare klippe dem helt ned og vente. De plejer at skyde fra bunden, sommetider helt fra under jorden, hvis de er plantet korrekt= dybt, og ikke har stået med rødderne for vådt i vinter. Men det kan tage lang tid, inden der viser sig liv. Jorden skal være varm inden de rører på sig.

Hilsen Anne Marie

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 22. april 2006 kl. 8.44

Hej Anne Marie

Kan jeg beskære dem nu, eller skal jeg vente til senere.

Hilsen Inge

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 22. april 2006 kl. 21.39

Findes mamelukærme som flerårig (busk)? – eller er det mon en Malva (katost) der tænkes på?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 22. april 2006 kl. 22.52

Til Knud
Det er den flerårige lavatera, der fåes som rosa,hvid og vinrød.

Til Inge
Prøv at kradse i barken før du klipper. Er der grønt, så vent. Er der brunt,må du gerne klippe den ned nu, da den ikke begynder at skyde før vi får varme i jorden.

Hilsen Anne Marie

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 23. april 2006 kl. 21.45

Hej,Inge Jeg har fire marmelukærmebuske som har været godt dækket ned i vinter men de er også helt døde at se på. Nu har jeg klippet dem ned og håber på at de snart viser lidt liv. Håber det for de er meget smukke at se på når de blomstre. Hilsen Anna

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 23. april 2006 kl. 21.56

Tak for svaret, Anne Marie. Den har jeg ikke set, men er det helt forkert, at den kan forveksles med en malva? Jeg såede for nogle år siden en malva (katost)med lyserøde blomster- Poppelrose tror jeg den hedder på dansk, og den synes jeg har en vis lighed med mamelukærme, som sommerblomst. Poppelrose er en hårdfør og smuk ''busk'', men en sejlivet fyr at fjerne, når den sår sig selv på steder, jeg ikke synes om.

Venlig hilsen, Knud

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. april 2006 kl. 8.06

Hej Knud.

Lavatera er meget nært beslægtet med poppelrose og den etårige sommerblomst mamelukærme, men denne er en busk på op til 2m på en lun og tør plads.

Den skal klippes ned om foråret, for at blive pæn, men blomstrer så til gengæld til november og holder bladene til januar. Der frøsår sig ikke, som katost, som kan blive en plage som ukrudt.

Katostfamilien er meget stor, hvorunder hibiscus også hører.

Og for at gøre det mere forvirret, så hedder flere i katostfamilien Poppelrose i Tyskland!

Hilsen Anne Marie

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 24. april 2006 kl. 21.10

Hej Anne Marie

Tak, det var et fint – og interessant svar!

Vh. Knud

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Bøvadt, 27. juni 2007 kl. 8.03

Hej

Jeg har lige fået et dværg akacie træ, et lille et'.

Her til morgen ser jeg at en gren er knækket helt af fra hovedstammen. Mit spørgsmål er så om man kan sætte denne gren fast på træet igen...

Mvh
Camilla

Nyt svar til emnet »Marmelukærmebusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Marmelukærmebusk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider