Forum

Azalia fra sidste år…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: J. H., 23. april 2006 kl. 8.20

Jeg købte den som stueplante sidste sommer, satte den i en krukke i haven og der har den stået hele vinteren.

På vejledning stod der at den ikke kunne overvintre ude så jeg blev jo glædeligt overrasket over, at se den nu er vågnet af sit hi og springer ud med nye blade.

Nogen, der ved hvor den har bedst af at blive plantet for denne overlever skal have sin faste plads i haven... sol, halvskygge, surbund, andet?

V.H Jeanet

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. april 2006 kl. 16.55

Hej Jeanet
Heldigt at den overlevede – og det er en surbundsplante, så du skal sørge for at der er noget grov spagnum, gerne også en del grannåle og det gør intet om der ryger nogle små grangrene med. De fleste surbundsplanter vil gerne have "vandrende skygge" i løbet af dagen. D.v.s. noget der skygger nogle gange sammen med solens vandring fra øst til vest. Det kunne være træer eller buske, der på nogle tidspunkter står i vejen for solens stråler til plantestedet.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 24. april 2006 kl. 8.58

Hej, og tak for svaret. Det vil jeg prøve :-)

V.H Jeanet

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte, 22. november 2006 kl. 8.34

Hej

Jeg har en azalia der har tabt alle blade
hvad gør jeg for at den overlever
den erblevet vandet med kogt koldt vand
i under skålen

V.HGitte

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Orla Christiansen, 8. februar 2007 kl. 17.03

Nu er det jo Azalie-tid Jeg høre til dem, der aldrig før nu kunne holde dem, jeg har fået 2 stk foræret, med lidt mellemrum, så den ene har taabt blomsterne, men jeg har hørt,at den kan komme igen, skal den Nibbes på en speciel måde, og kan de til foråret sættet i haven i så fald hvilken jord, evt i krukker? Jeg ser frem til dit svar

Vejlig hilsen Jonna

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte, 8. februar 2007 kl. 17.41

Plant dem ud i rhododendronspagnum.

Jeg har een jeg hvert år planter ud ved siden af rhododendronerne, og den blomster lystigt fra november til nu.

De skal holdes fugtige indendørs, men må ikke soppe.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Nielsen, 23. april 2008 kl. 20.17

Hej.

Hvad skal jeg gøre min azalia taber bladene, den får kold kogt vand i underskålen.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. april 2008 kl. 21.58

Der findes Azalea planter som smider bladene om vinteren. Men prøv lige forsigtigt at krasse lidt bark af en tyk stamme. Er der grønt ved under barken er der stadig liv i den. Den må ikke stå i et syd vindue, det er for varmt nu. Jeg vil anbefale at du fjerner alt det gamle spagnum, skyller rodsystemet fri for gammel spagnum, finder en større plastic potte. (Ler potter fordamper vandet for hurtigt) og gir den ny ugødet spagnum og så godt med vand. Hvis det er muligt så brug regnvand her efterdags, så er der håb forude.

Nyt svar til emnet »Azalia fra sidste år…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Azalia fra sidste år…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider