Forum

Efter fældning af træer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 1. maj 2006 kl. 21.58

Nu har jeg endelig fået fældet nogle små vildtvoksende træer.

Tilbage står nu stubben, selv om træerne var små så har de en rod der ikke sådan bare lige kan graves op af mig.

Hvad kan jeg gøre for at få fjernet dem?

Fik det råd at jeg kunne bore et hul i og fylde saltsyre i, men det lyder lidt giftigt. Jeg ved ikke hvordan det er med saltsyre i naturen? Det skulle virke sådan at man til næste år kan grave en rod op, som er porøs.

Findes der er andre forslag der kan bruges?

Hilsen Helle-Sofie

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 9. maj 2006 kl. 17.35

Hej Helle-Sofie

Du kan jo ringe til en anlægsgartner og bede ham om at rod-fræse dem, det er bare dyrt at få en fagmand til. Du har også mulighed for nogle steder at leje en fræser og gøre det selv, hvis du har mod på det.

Vi har også et stykke jord som var fuld af vandris, vildskud, gamle træstubbe osv men vi vil ikke ofre penge på at få det rodfræset og vi er bange for at trække stubbene op, da vi er overbeviste om at rødderne løber langt ind under det gamle udhus som de står op ad og vil ødelægge væggene hvis vi begynder at hive i dem.

Istedet har vi klippet det hele så langt ned som vi kunne og dækket stykket med jord op over stubbene. Dernæst har vi lagt plastik ud over det hele og igen et lag jord for at holde plastik på plads. Det er 2. år nu og der er ikke tegn på at der er vandris og vildskud på vej op. Der er selvfølgelig kommet ukrudt i jorden ovenpå plastikken men det får lov at blive indtil videre, jeg har dog tænkt på at så lidt sommerblomster men ellers lade det passe sig selv et par år mere. Så må vi se hvad der er sket nedenunder, når vi fjerner plastikken igen. Det er også første gang jeg prøver det, så jeg har ingen anelse om om det er skønne spildte kræfter. Måske er der andre, der har erfaringer med noget lignende?

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 22. maj 2006 kl. 17.13

Hej Winnie

Tak for dit svar.

Først, årsagen til at jeg kommer med dette spørgsmål er selvfølgelig at der ikke er råd til en fagmand.

Dernæst kan jeg fortælle at man kan slå nogle kobbersøm i stubben. (Rigtig ægte kobber) Så vil der gå et enkelt år hvor busk/træ stadig vil lave vildskud også vil det være slut. Men selve stubben, er først væk om "100" år.

Den største stub har jeg nu fået min nabo til at skære under jorden og derefter givet den nogle kobbersøm, så må det være det. Der skal alligevel kun være roser rundt om.

Resten har jeg ikke fundet en løsning på endnu. Der stod 50 små træer i haven, da jeg købte huset. Det er ret mange at grave op.

hilsen Helle-Sofie

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 22. maj 2006 kl. 21.58

Når det drejer sig om buske eller små træer, bør det være en smal sag at grave(!) stubben/roden op ved håndkraft. Lad være at save træet ned til roden, men brug stammen som vægtstang, når de kraftigste rødder er hugget eller savet over. Så kommer resten af sig selv.

Større træstubbe kan være et sejt arbejde, men det er en dejlig fornemmelse, når man sidder med aftenkaffen, at kunne række ud efter æblekagen med god samvittighed, fordi man har svedt et par kilo forinden over træstubben og måske bare er gået glip af en ligegyldig eller fjollet film på TV.

Venlig hilsen,Knud

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 23. maj 2006 kl. 16.42

Kære Knud

Det lyder godt, er der lige en stærk mand, som kan komme forbi og klare en smal sag? Så skal jeg nok lave en æblekage og kaffe...griner

Men der er nok ikke andet at gøre så må det bare tage nogle år, og så kan de bare få nogle kobbersøm indtil da.

Hilsen Helle-Sofie

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 26. maj 2006 kl. 8.44

Hej Helle-Sofie

50 x en smal sag kan blive til en stor sag, må jeg erkende, og det kræver vist mere end én æblekage.

Jeg har læst et andet sted i dette forum, at en forsythiarod kan kræve eksperthjælp, men her kan betalingen vel højst strække sig til et par småkager.

Jeg ønsker ikke at håne nogen, men erfaring med havearbejde siger mig, at tanken om det besværlige arbejde ofte overstiger virkeligheden.

Venlig hilsen, Knud

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 26. maj 2006 kl. 8.56

Kære Knud

Nu har jeg faktisk gravet tre rødder op og det var faktisk ikke så slemt og jeg var edder stolt.

Så din erfaring holder. Nu har jeg købt ind til æblekage...griner

Hilsen Helle-Sofie

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 26. maj 2006 kl. 22.08

Dejligt at høre, Helle-Sofie!

Hilsen, Knud

Nyt svar til emnet »Efter fældning af træer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Efter fældning af træer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider