Forum

Klematis – jeg er lidt ked af det

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lotte Molberg, 16. maj 2006 kl. 12.40

"Når det er vissent, skal det vel klippes væk som ved andre stauder" tænkte jeg, havetåben. Men ak, det kan jeg jo se nu, at NEJ, på klematis skal man IKKE klippe det visne væk.

Mit spørgsmål går ud på: Har jeg nu ødelagt mine 3 klematis-planter? Jeg har ikke klippet alt det visne væk, men alligevel en del. Er der noget, jeg kan gøre? Eller skal jeg bare glæde mig over, at jeg har lært noget nyt?

På forhånd tak for svar.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 16. maj 2006 kl. 13.07

Jeg klipper alle mine klematis helt ned hvert forår så der står en 10- 15 cm tilbage. De vokser sig store og flotte igen, så fortvivl ikke – du har ikke ødelagt dem og skal egentlig ikke gøre noget udover en tår vand hvis de virkelig trænger.

VH Jeanet

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 16. maj 2006 kl. 19.08

Hej Lotte og andre Clematis entusiaster. Her er en super vejledning i såvel plantning som beskæring af Clematis, bemærk at hvis dine Clematis var tidligt blomstrende, har du klippet blomsteranlæggene for i år væk, men planterne skal nok klare den alligevel.

Clematis er hører til vore fornemste klatre- og slyngplanter og kan desuden bruges som fritstående eller sammen med slyngroser eller ved stedsegrønne træer. Husk altid at plante clematisen et par meter fra træet, og evt. lede den hen til stammen – under jorden, herved opnås den kraftigste vækst, for der er ikke meget næring at komme efter, hvis den plantes helt inde ved træets centrum.

Plantehullet til Clematis skal altid være rigelig stort – 60 x 60 x 60 cm er passende – og heri kan laves en blanding af lige meget næringsberiget spagnum, godt omsat kompost og gran/fyrrenåle eller anden skovbund med blade og smågrene.

I denne blanding vil Clematis normalt altid lykkes. Planten sættes så dybt i plantehullet, at bunden af rødderne når mindst ned i midten af hullet – altså mindst 30 cm ned, gerne 40cm.

Beskæring:
Gruppe 1: Tidligt blomstrende Clematis (april–maj) blomstrer fra sidste års skud, de beskæres kun, hvis de bliver for voldsomme, og det gøres umiddelbart efter blomstringen.

Gruppe 2: Alle Clematis-hybrider, der blomstrer først på sommeren (maj–juni) kan beskæres, når det er tiltrængt. Det kan gøres på forskellig måde, f.eks. ved tilbageskæring straks efter første blomstring. Ofte kommer der på denne gruppe af Clematis en lidt mere beskeden blomstring sidst på sommeren.

Gruppe 3: Fra juli og fremefter blomstrer de Clematis, der blomstrer på nye skud. Det er næsten altid disse Clematis, der mest trænger til beskæring, bl.a. for at undgå at alle blomster efterhånden sidder højt oppe i toppen af planten. De beskæres tidligt i marts, gerne hvert år, og det må gerne være en kraftig tilbageskæring, ned til ca. en halv meter over jorden.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 16. maj 2006 kl. 20.50

Hej Boi

Ingen "regler" uden undtagelser. Mine klematis høre til alle 3 grupper. De får alle, samme tur hvert forår og blomstre flot, alligevel.

Jeg har ikke gjort de store anstrengelser hvad jordens tilstand angår, der hvor de, på forskellige steder i haven står, men er ikke mindst glad over den vejledning du sender til os. Det har virkelig givet mig noget spændende at tænke over og nyt at prøve af, næste gang :-)

VH Jeanet

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 16. maj 2006 kl. 21.06

Hej Lotte
Sidste år ville jeg flytte en clematis og jeg jog spaden i jorden, men desværre kom jeg til at ramme planten nede under jorden, så jeg stod pludselig med stænglerne i hånden. ''Det var så det'', tænkte jeg og lod roden blive hvor den var.

I år er der fine stængler op af jorden og på vej op i det træ, som jeg i første omgang havde tiltænkt det skulle gro op ad.

Du skal ikke fortvivle. I værste fald må du vente med blomster til næste år, men vent og se om der ikke skulle komme blomster i år alligevel. Dine clematis er ihvertfald ikke ødelagt.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Nielsen, 20. februar 2008 kl. 13.38

Hej!

Mit spørgsmål går ud på om jeg her midt i februar måned
kan flytte min Nelly Moser clematis da vi jo ikke har nogen frost i jorden.

VH
Lis

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 20. februar 2008 kl. 21.01

Hej Lis
Ja,flyt du bare din clematis og husk at nyde det gode plantevejr.

Anne Marie

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ida, 15. maj 2008 kl. 11.59

Hej.

kan jeg få nogen gavn af at skære toppen af min klematis, således at den bedre kan bruge kræfterne på at sætte skud og blomster på de nederste to meter?

Nyt svar til emnet »Klematis – jeg er lidt ked af det«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Klematis – jeg er lidt ked af det

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider