Forum

Flytning af kastanjetræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ida, 21. maj 2006 kl. 17.39

Hej!

Jeg har et godt tre meter højt kastanjetræ, som jeg selv plantede i sin tid. Det er ved at blive for stort til haven, men jeg nænner ikke at fælde det, og vil derfor gerne flytte det – er der nogen, der har erfaringer med, om det kan lade sig gøre?

Træets nye hjem skulle være en sommerhusgrund ved vandet, hvor jorden er sandholdig – er der næring nok i den slags jord til et kastanjetræ?

Mange hilsener fra Ida

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Larsen, 21. maj 2006 kl. 22.26

Hej Ida.Ang. flytning af dit store kastanietræ,-så prøv at skrive "flytning af store træer" heroppe i "søgeren" Du finder bl.a. et uddybende svar fra Sten Porse.Du må spørge eksperterne om jordens beskaffenhed til et kastanietræ. Venligst Grete.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian, 22. maj 2006 kl. 16.40

Hej ida

du kan grave den op med en god rodknold på for så har den lidt jord at gøre med når du flytter den og så er det en god ide at vande den godt inden og så flytte den men husk rødderne må ike få sol

hvm brian

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. maj 2006 kl. 8.21

Hej Ida.

Det bedste du kan gøre nu, hvor kastanien er sprunget ud, er at stikke dens rødder over hele vejen rundt ca. 50cm fra stammen og helst også ind under den uden at flytte den. Så er den klar til flytning til efteråret.

Skal det være nu, kan man hjælpe træet ved at nippe alle blade af undtagen de små hjerteblade. Så er fordampningen meget mindre efter flytningen og de nye skud kommer ikke til at hænge. (Et gammelt planteskoletrick, når vi flytter store træer med blade).

Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Flytning af kastanjetræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytning af kastanjetræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider