Forum

Fjernelse af buske.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 22. maj 2006 kl. 20.38

Er der nogen der har et råd til hvordan man fjerner en busk HVIS den er blevet for stor til at GRAVE op.

Jeg har en forsythia som er for tæt på et æble. Jeg er selvfølgelig ikke glad for dette projekt, MEN det kan jo blive nødvendigt.

Lone.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 23. maj 2006 kl. 10.31

Klip busken HELT ned, så du kan anbringe et stykke ikke- nedbrydelig sort plastic over ALLE stabbene.

En balje kan osse bruges, men der er vel ingen stor nok for hånden, eller der kan ikke lukkes til helt lystæt?

Du kan osse pensle stabbene med round up, men resultatet er ikke så sikkert som lysudelukkelse, og du risikeer, at æbletræet ryger med, også uden, at forsythiaen dør!

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 23. maj 2006 kl. 11.05

Det lyder da godt. Det må prøves, tak skal du ha.

Hilsen Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 24. maj 2006 kl. 11.48

En forsythia er altså ikke så slem at grave op. Jeg havde en ret stor en, som jeg gravede op for et par år siden. Skær busken ned til ca. 1 meter, fjern alle de svageste grene, men lad de kraftigste blive tilbage, så du kan rokke med busken. Grav hele vejen rundt om den, og begynd så skiftevis at rokke med den og grave lidt dybere ind under den. Det tager nok en eftermiddags tid, men så har du også fået den gravet op, og skal ikke vente på, at resterne visner ned (eller begynder at skyde igen!).

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 24. maj 2006 kl. 21.19

Hvis du har et træ i nærheden, der står godt fast kan du sætte en talje på busken hen til træet (sådanne taljer fåes i byggemarkeder) og bruge den til hjælp, til at trække busken op. Det sparer dig nok ikke for lidt gravearbejde; men vil være en hjælp. Den metode har vi benyttet flere gange ved fjernelse af større buske / træer

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 25. maj 2006 kl. 17.58

Tusind tak for jeres svar. Nu har jeg da noget at gå frem efter

Hilsen Lone

Nyt svar til emnet »Fjernelse af buske.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fjernelse af buske.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider