Forum

Jord til roser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 25. maj 2006 kl. 15.17

Hej
Jeg har lige sat 2 roser i haven, af sorten: Rhapsody in blue. Jeg havde egentligt forestillet mig, at jeg ville sætte dem i rosenjord fra planteskolen. Gartneren sagde, at det ville han ikke sælge, da han mente at det var det rene fub. Han mente at en alm. havejord er lige så god. Da min havejord ser god ud...ikke for meget ler og des lign., valgte jeg at følge hans råd.

Men jeg er alligevel nysgerrig efter at vide, om der er andre der har denne holdning også, eller om jeg skulle have sat dem i rosenjord alligevel.

Er der iøvrigt nogen der ved hvor ofte de skal gødes?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 25. maj 2006 kl. 16.46

Hej Dorthe

Ja, jeg siger som gartneren, at det er fup.

Iflg. Søren Ryge skal roser gødes i april, maj og juni, og han er jo en klog mand, så det gør jeg.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 26. maj 2006 kl. 8.52

Jeg har købt rosenjord, spurgte hvilken forskel der var på de to slags jord han forhandlede.

Gartneren svarede at den ene var en blanding af kogødning og ler og den anden en blanding af champinonjor og ler.

Ja jeg følte mig dum da jeg købte jorden. For jeg har en god lerjord, så kunne jeg jo bare købe champinonjord eller kogødning. Men så skulle det hentes et andet sted så jeg valgte denne gang at blive snydt. (jeg frabeder mig nogen kommentarer til det.)

På champinongartnerierne kan man få et læs jord for meget billige penge. Men husk at både champinonjord og kogødning er meget kraftigt og skal fordeles i små mængder og ikke for tæt på rødderne.

Hilsen Helle-Sofie

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 26. maj 2006 kl. 9.54

Hej Helle og Helle

Tak, så er det nok fint nok det jeg har gjort.

Jeg vil så også gøde i de tre måneder.

Kender I et vidundermiddel til rose blade der krøller sig sammen?

Min mor siger at man skal bruge en blanding af sprit, vand og brun sæbe...er det rigtigt?

Kan roserne godt tåle spritten?

Hilsen Dorthe

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 26. maj 2006 kl. 9.57

Hej Dorthe

Jeg har altid en sprayflaske stående med en blanding af brunsæbe og vand, som jeg så ryster godt og når der er optræk til luseandgreb, så sprayer jeg et par dage og så er roserne flotte igen. Jeg har aldrig brugt sprit.

Helle – www.helleshave.dk

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 26. maj 2006 kl. 9.57

Hej Dorthe

Det lyder som om din rose har fået besøg af nogle dyr. De skader vist ikke men ser heller ikke så pænt ud.

Din mors råd er ganske glimrende og rosen kan godt tåle at blive vasket af med den opløsning. Altså du skal vaske bladene af ikke vande med den.

Hilsen Helle-Sofie

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 26. maj 2006 kl. 9.59

Forøvrigt fik jeg det samme råd af en gammel gartner. Da en af mine planter havde fået skjoldlus, og det virkede.

Hilsen Helle-Sofie

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne Hansen, 26. maj 2006 kl. 11.56

Min mormor gik altid ud til roserne med det brugte opvaskevand og hældte det udover roserne.

Og de stod altid flotte sommeren igennem.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorthe, 26. maj 2006 kl. 13.40

Tak for de gode råd – det med opvaskevandet lyder også godt. Men det er ikke så let efter opvaskemaskinen er blevet standard i de fleste hjem...

Prøver at udelade spritten, og ser om det virker uden, ellers følger jeg min mors råd...

Tak
Dorthe

Nyt svar til emnet »Jord til roser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Jord til roser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider