Forum

Mamelukærmebusk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 7. juni 2006 kl. 23.39

Hej.

Jeg ville høre om jeres lavatera / mamelukærmebuske er begyndt at skyde i år?

Min er stadig bar som en pind. Jeg kan huske at den også var meget sent igang sidste år.

Men jeg er begyndt at frygte at den er død.

På forhånd tak.

Hilsen
Hanne i Glostrup

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 8. juni 2006 kl. 8.30

Hej.

Min i haven ser den også meget død ud, men dem i potter kommer ca.halvdelen. Jeg giver dem lidt tid endnu,inden de bliver smidt ud. Det samme med havefuchia, som var på vej til kompostbunken da jeg opdagede nye skud fra roden under jorden.

Det er lidt svært at regne med dette forår, da vi først havde vinter til april. så varme og nu kulde,især om natten(2gr.i Karup)!

Du kan grave den op og undersøge, om der er liv i roden. Er der ikke, er der ingen grund til at vente længere.

Hilsen Anne Marie

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 9. juni 2006 kl. 0.20

Min store, flotte poppelrose (mamelukærmebusk, lavatera) frøs væk i år. Men heldigvis fik jeg taget 2 stiklinge sidste år, så jeg må starte forfra. Jeg plejer at komme lidt fiberdug om den hver vinter, men i foråret så jeg, at det ikke nåede helt ned til jorden, så frosten kom ind.

Da den var yngre, var der et år, hvor den først skød nye skud i juli, så opgiv den ikke endnu!

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 16. juni 2006 kl. 12.46

Hej Anne-Marie og Clara.

Tak for jeres svar.

Busken ligner stadig en død pind, så jeg gravede den op idag.

Jeg var nemlig også så heldig at have taget en stikling :-)
Men rødderne var spil-levende!

Så den røg i et lidt dybere hul fyldt med dejlig compost, så håber jeg ikke at den er for vred på mig ;-)
Men hvordan vil den skyde? Fra bunden/jorden eller vil saften begynde at stige i det døde ved?

Kan den evt finde på at strejke en hel sommer?

På forhånd tak. Jeg har kun haft den i 2 år, så jeg er næsten helt uvidende om den.

VARME sommerhilsner
Hanne

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 16. juni 2006 kl. 21.40

Hej Hanne

Det ligner det, som skete for min, da den først skød i juli, da var den vist også 2 år gammel. Saften stiger ikke op i det døde ved. Den skyder fra et sted nede i eller lige over roden. Prøv med lup at se efter, om der er ansats til skud på den. Hvis den først skyder i juli eller august, skal du være omhyggelig med vinterdækningen. – Men godt, at du tog en stikling, og dæk den så godt med gran til vinter. Hvis den gamle slet ikke skyder, tvivler jeg på, at den holder en vinter til.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 16. juni 2006 kl. 23.09

Tak Clara.

Jeg sætter lidt kønne sommerblomster foran den.

Jeg var nemlig i tvivl om jeg kunne klippe det sidste døde ved af den.

Du kan tro at de skal blive dækket til vinter... jeg var nok lidt overmodig sidste vinter, fordi den klarede den første vinter så godt.

Så har man lært noget igen :-)

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 29. juni 2006 kl. 23.47

Hej Alle

Hvornår tager man stiklinger af mameluk ærmebusken? og er det svært at få dem til at slå rødder?

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 30. juni 2006 kl. 22.31

Du kan tage stiklinge sommeren igennem, når den er i god vækst. Jeg vil anbefale, at du tager små kviste inde fra stammen, som der ikke er knop på. Hiv dem af, ikke klippe. fjern det nederste blad, her skal ny rod komme.

Og så kan du bare sætte den i vand en ca. 10 dage indtil den har lavet en så pæn stor rod, at den kan plantes i en urtepotte, gerne i så- og priklejord i starten. Så det er nemt. Det svære er at undgå – år efter år – at den fryser væk.

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 30. juni 2006 kl. 23.58

Jeg tog bare en mindre kvist i september og stak ned i jorden i mit så-bed... Den blev vandet lidt de første par dage, men ellers ikke.

Jeg kan ikke huske om jeg dækkede bedet med halm i vinters... det tror jeg faktisk ikke.

Men nu gjorde jeg det også kun for sjov, med en tre-fire forskellige buske, fordi jeg havde læst at man kunne gøre sådan.

Jeg er sikker på at det ikke ville være gået så godt, hvis jeg virkelig havde villet have den til at slå rødder ;-)

Pøj pøj med det.

PS Min voksne lavatera har endnu ikke skudt overhovedet, men stiklingen er over en halv meter høj.

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise Huitfeld, 11. marts 2007 kl. 17.14

Min mamelukærmebusk ser p.t. lidt trist ud. Må jeg skære den ned nu – eller hvornår?

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 12. marts 2007 kl. 8.50

Jeg har læst mig til, at busken kan beskæres i perioden 15. april – 15. maj. Som du kan se i tidligere indlæg, kan den være meget længe om at vise tegn på liv, så du skal ikke være for hurtig med saksen.

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta, 17. juni 2007 kl. 10.14

.hej til alle mammelukærme busk interesede.

Jeg fik en lille stikling foræret og den blev 2 gange 2 meter.fantastisk flot. men frosten tog den det første år, men jeg havde fået lavet nye stiklinger. jeg har haft dem dækket med gran.

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 18. juni 2007 kl. 22.42

De 2 stiklinge, jeg satte ud sidste år, groede. Og i sidste milde vinter frøs de slet ikke helt ned. Den ene, som ellers var stor, beskar jeg og flyttede i foråret, måtte kappe nogle rødder, og den gror fint. De er begge høje nu og igang med at udvikle de første ansatser til blomst.

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Bjørnstene, 25. august 2007 kl. 16.12

Hej til alle

Indlæg d. 25 august af Lone Bjørnsten
Hej til alle
Jeg fik en temmelig tør pind af min svirgerinde fra jylland, sidste sommer.Og nu har jeg en kæmpe busk på ca. 2½m's højde med masser af smukke blomster, men den er altså lige lovlig stor, så mit spørsmål går på hvornår jeg kan beskære den.?

Ud fra ovenstående indlæg kan jeg se det ikke er så ligetil. men mon ikke det er bedst at vente til foråret
for at være helt sikker.

PS. busken har ikke været vinterdækket.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 25. august 2007 kl. 21.25

Sidste vinter var jo meget mild og uden hård frost, det er ikke sikkert næste vinter bliver sådan. Så vinterdæk din poppelrose efter jul. Normalt fryser den næsten helt ned og starter forfra med de få grønne skud under vinterdækket.

Den blomstrer vel nu? Pluk buketter, de holder sig fint. Du kan sagtens skære de lange strittere af nu, men aldrig helt ind til stammen.

Næste forår kan du skære ½ delen af hver gren, når den er ca. 50 cm, så får du en lavere og tættere busk.

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. august 2007 kl. 21.25

Du behøver ikke at beskære den nu, da den fryser kraftigt tilbage i løbet af vinteren, hvor meget er afhængigt hvor kold vinteren bliver. Hvis vi får en kold vinter er der intet tilbage over jorden, men den vil skyde igen nede fra roden.

Mvh Svend Høst

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 21. oktober 2007 kl. 9.16

Hejsa

Jeg har også været en af de heldige der har fået sådan en fantastisk busk – ja det er nærmest levet til et helt træ... men skal man klippe den ned inden man vinterdækker eller hvordan...?

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 21. oktober 2007 kl. 9.17

Hejsa

Jeg har også været en af de heldige der har fået sådan en fantastisk busk – ja det er nærmest levet til et helt træ... men skal man klippe den ned inden man vinterdækker eller hvordan...?

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 21. oktober 2007 kl. 13.16

Nej, ligesom for roser og sommerfuglebusk er det nok bedst at lade den være til foråret og se, hvor meget, der evt. er frosset væk. Der skal mere end 5 graders frost til før jeg lægger grangrene om det nederste, som regel først efter jul. Den klarer fint nogle få graders frost uden at bladene bliver slappe.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pernille Andersen, 6. september 2008 kl. 8.33

Hej.

Jeg har fået en kæmpe mamelukærmebusk af mine genboer. Den er minimum 2 m høj og halvt så bred. Den står stadig i jorden i deres have og skal derfor graves op og graves ned i min. Hvornår og hvordan gøres det mest hensynsfuldt så chancerne er størst for overlevelse.

Venlig hilsen pernille

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. september 2008 kl. 9.11

Hej Pernille
Hvis du kan vente til foråret, er der størst chance for vellykket flytning,da vinterervæden kan være hård ved nyplantede barrodsplanter af den type,der gerne vil have det tørt om rødderne.

Inden flytning skal den skæres tilbage til ca.50cm.

Prøv at klippe nogle stiklinger af den og sæt i en nedgravet potte beskyttet eller i drivhus,så kan det være du får rod på nogle reserveplanter til næste forår.

Anne Marie

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 6. september 2008 kl. 22.09

Til Anne Marie. Lønbæk Planteskole.

Min mamelukærme busk smider en masse frøkapsler her i september, skulle det ikke være muligt at så disse frø med et rimeligt resultat. Ved du hvornår og hvordan det bedst praktiseres.

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 7. september 2008 kl. 8.53

Hej Mogens
Jeg ved ikke,hvordan frøplanter arter sig,men prøv at gemme nogle til foråret og så dem i sandblandet let jord.

Prøv først at gennemskær et par frø og se, om de er bestøvet(har frøhvide indeni), ellers er det jo omsonst at gemme dem.

Vi stikker dem for at bevare den oprindelig sort.

Anne Marie

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 7. september 2008 kl. 13.28

Hej Mogens
Jeg har fået opfattelsen af, at der slet ikke er frø i poppelroser på vore breddegader, prøv at se efter. Og som Anne Marie skriver, vil det ikke være umagen værd, hvis de ikke er bestøvet.

Jeg har haft poppelrose i en del år og aldrig observeret selvsåede. Mine er også lavet fra stiklinge. Det er nok for sent at stikke dem ude i havejorden nu, det kan man godt i forsommeren, gør som Anne Marie siger eller hold dem inde som potteplante et køligt sted uden direkte sol.

Og flyt den aldeles ikke nu, den kan ikke nå at etablere sig, den kan godt fryse ned om vinteren, hvis vi når under 10 graders frost.

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. september 2008 kl. 21.18

Jeg har lige gennemskåret nogle frøkapsler, og der en del små frø inden i som er helt tørre. Men som I rigtignok skriver bliver de åbenbart ikke bestøvet i vores klima. Så jeg bruger stikling metoden, og hermed tak for hjælpen.

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 12. september 2012 kl. 20.14

Øhhhhhhhh, altså.

Jeg er i tvivl nu. Er Mamelukærmebusk, Lavatera og poppelrose den samme busk?

Og hvordan vinterdækkes den bedst? JEg gætter jeg skal vente med at klippe den ned. -?

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 12. september 2012 kl. 22.15

Hej Marianne
Ja, det er den samme busk. Du vinterdækker den bedst ved at komme et læs blade om de nederste 30 cm, eller grangrene, men ikke noget, der er for tæt. Men det er sjældent nødvendig at gøre det før efter jul, for det er mest i det tidlige forår, den er mest sart for frost, for da har den ofte sat spinkle skud. - Du behøver heller ikke klippe den ned før da, vent gerne til april samtidig med rosenbeskæring.
Hilsen Clara

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Selvig Olsen, 12. september 2012 kl. 22.32

Mange tak, Clara! Det var et fyldigt svar!

Nyt svar til emnet »Mamelukærmebusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Mamelukærmebusk

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider