Skrevet af: Henrik Kristiansen, 28. juni 2006 kl. 16.06
Hvornår på året er det bedst at ligge kompost i bedene, så planterne udnytter eftekten af komposten bedst muligt.
Skrevet af: Helle Nørgaard, 2. juli 2006 kl. 13.22
Hej Henrik
Jeg har sådan en hurtig komposter som omdanner mit haveaffald til kompost. Den er fuld om foråret og igen om efteråret, så der lægger jeg det hele ud under buske og i bede og det er mine planter meget glade for. Jeg river også alle mine blade fra vores kirsebærtræ sammen og lægger ud i min køkkenhave, om foråret når jeg så kultiverer første gang er alle bladene blevet til det fineste muld.
Helle – www.helleshave.dk
Skrevet af: Harry Jensen, 5. november 2006 kl. 12.09
I "gamle dage" kørte man møg ud både efterår og forår. Man pløjede altså også om efteråret.
Jeg har kompost fra beholder. Jeg vil helst grave min køkkenhave, spørgsmålet er om det er bedst at grave komposten ned i køkkenhaven i nov. dec. eller strø det ud om foråret? mister man mer el mindre kvælstof ved det?
Skrevet af: Helle-Sofie, 3. januar 2007 kl. 18.55
Jeg mener at have hørt at nogen vælger at pløje den godt formuldede kompost ned i efteråret. Så jorden kan samle energi hele vinteren igennem, inden den bliver forbrugt fra foråret.
Om foråret skulle man så ikke give jorden så meget frisk krudt, fordi det lettere giver sygdomme når den letomsatte gødning arbejder videre og danner svampe.
Men nogen planter har jo brug for meget gødning, feks. roser, så dem giver jeg også i foråret. Man graver det dog ikke ned, da den kraftige gødning kan brænde rødderne af.
Helle-Sofie
Skrevet af: Lone Brems, 4. januar 2007 kl. 8.20
Hej Henrik.
Bedste udlægningstidspunkt afhænger af hvor omsat (formuldet) komposten er og af hensigten med at udlægge kompost.
Hvis den er lidt omsat (kaldes da førne) skal der jo længere tid til, før næringsstofferne kan frigives til jorden og dermed til de planter du gerne vil gavne – så ud med det om efteråret. Hensigt: Den dækkede jord slemmer ikke så let til i regnrige perioder og der bliver et godt miljø for mikroorganismer og smådyr, der kun kan leve i / af det ikke helt omsatte plantemateriale. Og jordstrukturen forbedres, så planterne trives bedre.
Mere velomsat kompost kan udlægges om foråret og hen gennem vækstsæsonen. Hensigt: Tilskud af næringsstoffer til voksende planter. Vær især opmærksom på kvælstofindholdet i komposten (det påvirkes af mængden af kvælstofholdige planter og mængden af husdyrgødning, som du har tilført din kompostbunke) Forbedrer jordstrukturen – planterne trives bedre.
Overdækker du halvomsatte kompostdynger? Hvis ikke vil der ske udvaskning af næringssoffer til underlaget især i regnfulde perioder.
Lone
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 11. januar 2007 kl. 22.17
Hej Lone Brems.
Kan komposten frigives hele året. Jeg sigter min kompost, men hvornår kan det optages? Kan det også optaget nu her i Januar md.? håp
Skrevet af: Jens Agerholm, 19. oktober 2012 kl. 9.54
Jeg påtænker at kaste et lag halvformuldede blade i min køkkenhave - og ovenpå et lag "genbrugsjord" fra genbrugspladsen. Er det OK at gøre det nu - her ultimo oktober-primo november?
Skrevet af: Søren S Duun, 19. oktober 2012 kl. 12.18
Du skal huske på at jo mere omsat din kompost er jo flere nærringsstoffer frigiver den . Så når du udlægges kommune komposten ud her i efteråret får planterne ikke gavn af det.
Hvis du blander det med visne blade får du en halvomsat kompost og dette kan du godt udlægge .
Skrevet af: Jens Agerholm, 19. oktober 2012 kl. 12.59
Min køkkenhave er nyanlagt - i foråret - i et meget lerholdigt stykke jord. Jeg spekulerer på, om joden vil have godt af at blive blandet med jord fra genbrugsstationen. Mon ikke det vil give en bedre struktur?
Skrevet af: Clara Andersen, 19. oktober 2012 kl. 14.40
Groft forenklet kan man sige, at den kompost, der ligner pottemuld og kan sigtes, er fuld omsat og skal først bringes ud i foråret, når der er planter til at optage kvælstof og andre næringsstoffer straks.
Mens det øverste af en kompost, som stadig har synlige dele af grønt affald, men nu er en sortbrun masse, ofte med en del kryb i, er halvtomsat kompost, der kan bringes ud nu. Den vil kompostere langsomt færdig ude på jorden og først være fuldt omsat med tilgængelige gødningsstoffer til foråret, hvor de groveste dele så rives væk igen.
Skrevet af: Henry G., 19. oktober 2012 kl. 19.41
Hej Jens hvis du vil have en god struktur i din køkkenhave, er det bedste du kan gøre er, at lægge et lag på ca 10 cm 0/2 vasket sand (lerfrit), ud over hele jordstykket, evnt. 2 x 5 cm og få det gerne fræset ned, i de øverste lag om en måneds tid, til den tid vil de fleste orm, alligevel være på vej nedad med et par sandkorn, til foråret kan du så lægge 5 - 10 cm muldjord ovenpå, er din jord meget leret, vil det måske gavne, at gøre det samme næste efterår, dog uden at fræse. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Jens Agerholm, 20. oktober 2012 kl. 7.17
Mange tak for de gode råd.
Skrevet af: Lone Nielsen, 20. oktober 2012 kl. 21.50
Min huskeregel: Om efteråret vinterfodrer jeg regnormene med blade og ikke omsatte hestepærer, og om foråret fodrer jeg planterne med helt omsat kompost.
Min køkkenhave er blevet gravet en gang og siden har jeg med ovenstående huskeregel bevaret bedene som højbede. Det er nemt og godt for ryggen på den lange bane.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.