Forum

Rosa rogusa

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Io, 13. juli 2006 kl. 15.22

Jeg har en hjørnegrund med rosenhæk ud til vejen, rosa rogusa tror jeg den hedder. Hvornår og hvor tit skal sådan en klippes?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 14. juli 2006 kl. 7.39

Hej Io

Rosa rugosa, Rynket Rose eller hybenhæk, som man kalder den i daglig tale, behøver man ikke at klippe. Men hvis du synes den bliver for stor, skal du klippe den helt ned til basis (jorden). Det kan du med fordel gøre i det tidlige forår, og allerede samme sommer har du en flot hæk igen!

VH.Knud

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Io, 15. juli 2006 kl. 20.14

Ups, så hedder rosenhækken noget andet, for det er ikke hybenroser. Den blomstrer kun en gang om råret, nemlig midt i juni måned, med små hvide blomster i klaser.

vh io

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie Schaufuss, 10. marts 2007 kl. 13.38

Rosa rugosa – jeg fik en kolonihave sidste sommer i en lille 17 kolonist-daghave (og var lykkelig). Jeg syntes at den lange plæne op til de to småhuse i den modsatte ende ud til fællesgrusstien skulle afsluttes med en rosenhæk. Jeg købte derfor 8 små hybenbuske, jfr. navnet, og plantede disse. Hvilket vakte modvilje hos formanden. Rødderne ville forplante sig vidt, og selv om jeg havde ofret penge (en del), måtte de graves op. Hvilket jeg ikke gjorde, og stadig ikke har gjort.

Jeg mener at have læst mig til at det er rosa canina (hunderose), der har denne egenskab og rugosa har et meget mere spinkelt rodnet. Sæsonen nærmer sig, og hvad gør jeg? Hvad siger de forstandige om emnet?

Med venlig hilsen Winnie Schaufuss

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 10. marts 2007 kl. 21.10

Jeg tror, det forholder sig omvendt, Winnie Schaufuss.

Rosa rugosa er i hvert fald en livskraftig plante, som breder sig villigt. Hvis ikke kolonihaveforeningen har et egentligt forbud mod at plante rugosaen, kan du vel lade den stå. Bliver du nødt til at rydde den ved en senere lejlighed, når den for alvor har etableret sig, kan det blive et besværligt arbejde.

Venlig hilsen
Knud

Ps: I efteråret var der en offentlig polemik, om man helt skulle forbyde planteskolerne at sælge planten. Argumentet imod rugosaen er, at den breder sig på bekostning af vores naturligt forekommende flora.

Nyt svar til emnet »Rosa rogusa«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Rosa rogusa

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider