Forum

Kartoffelblomst »solanum« og sommerfug

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Andersen, 18. august 2006 kl. 13.59

Hej!

Håber der er nogle der har svar på dette.

Forrige år havde jeg en kartoffelblomst "solanum" i en krukke i haven, jeg stillede den med krydsede fingre i vores skur godt tildækket for at over vintre, men det så ikke ud til at den havde overlevet.

Jeg stillede den dog i haven igen uden at grave den op, og pludselig i år er der kommet den skønneste lilla sommerfuglebusk i krukken, og jeg kan se at skuddet sidder på den store gamle stamme.

Jeg har IKKE plantet den der, og nu er mit spørgsmål til jer om en kartoffelblomst er podet med en sommerfuglebusk eller omvendt.

Hvor ville jeg gerne have sendt et billede som I kunne se, men det kan desværre ikke lade sig gøre i dette forum, så jeg venter i stedet spændt på om der er nogle der ude der ved noget om dette.

Har naturen spillet mig et puds?

Mange hilsener fra Eva

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 19. august 2006 kl. 13.25

Hi Eva!

Sommerfuglebuske sår sig selv flittigt i jord med høj PH, så det er nok bare et lille frø, der er landet i potten med kartoffelblomsten.

mvh alice

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Andersen, 19. august 2006 kl. 15.03

Hej Alice

Tak for dit svar, tænk kan det virkelig være tilfældet :-)
ja måske, men det ser fuldstændig ud som om busken kommer fra den gamle stamme.

Jeg er i hvert tilfælde rigtig glad for den nye busk, og især at det er en ny farve.

Mange hilsener fra Eva

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja, 28. oktober 2006 kl. 17.56

Jeg har svært ved at finde plads til at overvintre min kartoffelblomst. Kan man pakke den godt ind i bobleplast og lade den stå ude? Min eneste mulighed ellers er et skur uden lys, men dog frostfrit! Jeg har dårligt plads indenfor, og det bliver vel også for varmt.?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 28. oktober 2006 kl. 23.05

Kan du ikke prøve at sætte den op ad husets mur, helst nord og i hvert fald ikke syd, og skærme den med bobleplastic' en på de 3 andre sider + i toppen?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja, 29. oktober 2006 kl. 8.44

Det kunne jeg prøve. Jeg har et halvtag hvor jeg evt. kan stille den pakket godt ind i bobleplast evt. med noget flamingo i bunden. Tak for hjælpen, Alice!

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 29. oktober 2006 kl. 10.30

Du skal ikke isolere mod jorden eller husmuren, og så skal der holdes ret tørt i potten/potterne.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Pedersen, 7. marts 2011 kl. 20.01

jeg har taget min ind efteråret, i køkkenet, men den ser ikke ud til at have kunnet lide den, er dog ikke helt død endnu, så spændt på om den vil skyde påny.hej lars

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 6. maj 2023 kl. 22.10

Jeg har en meget høj opstammet kartoffelblomst, som har stået i en uopvarmet udestue hele vinteren. Det gjorde den også forrige år. Her i starten af maj ser den miserabel ud, ingen knopper overhovedet, men alle grene er grønne, når jeg med en negl skræller yderste lag af på et lille bitte sted.

Hvornår kommer de første blomster på kartoffelblomster?

Mangler den gødning og/eller nyt jord?

Vedhæftede foto er fra tidligere sæson.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 6. maj 2023 kl. 22.10

Jeg har en meget høj opstammet kartoffelblomst, som har stået i en uopvarmet udestue hele vinteren. Det gjorde den også forrige år. Her i starten af maj ser den miserabel ud, ingen knopper overhovedet, men alle grene er grønne, når jeg med en negl skræller yderste lag af på et lille bitte sted.

Hvornår kommer de første blomster på kartoffelblomster?

Mangler den gødning og/eller nyt jord?

Vedhæftede foto er fra tidligere sæson.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2023 kl. 22.34

Hej Bente

Når grenene er grønne er der liv i planten og det er et godt tegn.
Mit råd til dig ville være at give den lidt nyt jord så rødderne har noget at vokse i i den kommende sæson. Gødning findes der masser af på marked og her kan du bare vælge den billigste. Der findes organisk gødning specielt til kartofler, som planten er beslægtet med, men det behøver du ikke at bruge ...Det vil også give lugtgener hvis ikke det dækkes til.

Hvornår at din solanum blomstrer ved jeg ikke for den er nok kommet ud af trit efter vinteren ,hvor den ikke har stået i et drivhus med varme. Men gik den lidt tid endnu. Du kan godt risikere at den ikke blomstrer så overdådige som da du købte den. Det har jeg erfaret.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Dam Hansen, 23. oktober 2023 kl. 23.34

Hej Søren - tilbage i maj rådede du mig til at give min opstammede kartoffelblomst nyt jord, fordi der ikke kom blade på den. Det råd tog jeg til mig og købte nyt jord og planteskolens største krukke, og det var med nød og næppe, at jeg fik den bakset op i den nye krukke og det nye jord. Men det var umagen værd, kig blot på foto over, hvordan den så ud for 2 - 3 uger siden, da jeg tog den ind i min uopvarmede udestue, jeg har nemlig ikke noget drivhus.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. oktober 2023 kl. 22.13

Hej Bente

Den rigtige jord, gødning, plads til rødderne og så den rette mængde vand er Alfa og omega for at planter vil trives . Det nytter ikke noget at slække på noget af det. Det vil kun give et ringere resultat...

Jeg er glad for at du kunne bruge mine råd og at din investering har lønnet sig. Nu må du bare i gang med en beskæring, men jeg ville nu vente til foråret når der kommer liv i den igen .

Grunden til at der ikke er så mange blomster i den skyldes at den har det godt, at den ikke er stresset,men trives...Hvis du ,til foråret, holder lidt tilbage med vandingen kan det være at den sætter flere blomster.

Forsat held og lykke med den .

Nyt svar til emnet »Kartoffelblomst »solanum« og sommerfug«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kartoffelblomst »solanum« og sommerfug

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider