Skrevet af: Susanne, 28. august 2006 kl. 14.02
Vi har en havedam hvor vandet har været helt grønt og med en masse alger i. Vi har lades os fortælle, at vi kan tilsætte lidt af noget som hedder Ren Pool fra Matas. Det er beregnet til børnenes store badebassins. Ren Pool er et klorfrit desinfektionsmiddel. Ved nogen og fiskene kan tåle det, vi har guldfisk og koi?
Skrevet af: Randi, 29. august 2006 kl. 12.27
Jeg vil ikke gøre det, du kan gå ind på nettet på havedammen og læse mere om alger og rensning god fornøjelse pøj pøj
Skrevet af: B, 29. august 2006 kl. 14.37
En halmballe nedsænket i et net – hvis dammen er lille så en STOR tot halm i et net der fx har været løg i – så forsvinder algerne, og fiskene overlever
Skrevet af: Inge Barker, 30. august 2006 kl. 23.08
Hej
Vi har købt noget der hedder sk60 mod trådalger hos www.superkoi.dk/cms.ashx/ de ved simpelhen ALT og er rigtig dygtige.
KH Inge
Skrevet af: Lars, 5. september 2006 kl. 18.01
Hej Susanne.
Måske kan jeg hjælpe dig på en nem og billig måde
en plante kurv til havebassin fyldt med ral (små sten) sæt nogle stykker ca 10 stk til et 2000 l bassin energi pil på ca.1,5–2 cm i diameter og så lange at de er ca. 15 cm over vandet uden blade i ral kun ral uden jord så kan du spare alt det gift som fiskene ikke har godt af jeg har ikke fået algere i bassinet siden de kom i vandet og der er hele sommeren
held og lykke
Skrevet af: Winnie, 9. september 2006 kl. 9.34
Hej Lars
Skifter du pilene ud hvert år eller lader du dem blive stående år efter år?
Skrevet af: Henry Falkenberg, 22. juni 2014 kl. 23.13
Jeg har en løsning på grøn alger som ikke koste meget.
Lav et bed oppe på land med fin grus og lad vandet løbe igennem det så blive det rent.
Jeg har selv en dam på 8000 L. har her et bed på 1,50 L * 1,00 B * 50 D med fint grus i og har nu beplantet den med 30 stk. pil til 5 kr. pr. stk.
Har nu efter ca. 2 md. klar vand.
VH. Henry
Skrevet af: Henry Falkenberg, 22. juni 2014 kl. 23.15
Her er bedet som rense vandet!
Skrevet af: Gert Lund, 23. juni 2014 kl. 14.59
Jeg bruger dammuslinger i dammen og daphnier i et rør i forbindelse med filteret uden at fiskene kan komme til at æde dem, og vandet er krystalklart.
Regn med 8 dammuslinger pr. m3 vand.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.