Forum

Ukrudt i græsplænen – hvad hedder det?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 12. september 2006 kl. 18.38

Jeg har for to års tid siden overtaget et hus med en græsplæne som ikke har været vedligeholdt. Jeg har imidlertid fået græsplænen til at blive virkelig flot og tæt, uden alt for meget ukrudt. Jeg har dog i et hjørne af græsplænen en ukrudtsplante jeg ikke kender og som jeg ikke kan komme af med. Den har grønne tungeformede blade med små hvide hår på oversiden, undersiden af bladende er nærmest mat sølvfarvede. Om morgenen når der er faldet dug ses hårene ret tydeligt. Den er lys inde ved stængelen og vokser helt tæt ved jorden hvor den sender stiklinger ud til alle sider. Jeg har revet en del op efterhånden og der er stort set intet græs der hvor planten har været da den udkonkurrerer ALT. Hvad hedder denne plante og hvordan bekæmper jeg den? (gerne kemisk)

På forhånd tak for svar

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: BN, 14. september 2006 kl. 8.56

Efter din beskrivelse at dømme, er der tale om Håret Høgeurt. Den tilhører kurvblomstfamilien og får små gule blomster (hvis den ikke lige stod i en græsplæne). Den hører naturligt hjemme på relativt tørre, åbne og næringsfattige lokaliteter i Danmark (overdrev f.eks.), men optræder altså også i græsplæner (også i min). Jeg synes afgjort at du skal give lugningen en chance til inden kemien tager over – den er ikke umuligt at fjerne. Efter en grundig lugning, kan du give "pletten" noget god kompost, og derefter så græs (denne uge med gode temperaturer er perfekt). Held og lykke.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 14. september 2006 kl. 14.18

Jeg har lige søgt på billeder af Håret Høgeurt og du har helt ret, det er præcis den jeg har i min have!

Mange tak for hjælpen

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: P. Estergaard, 29. juli 2011 kl. 13.53

Hej JOC,

Jeg har selv haft nøjagtig samme ukrudtsplante i min græsplane. Jeg fik bugt med uhyret ved at bruge Toxan: www.bayergarden.dk/da/bayergardenguiden/ukrudt/ukrudt_i_grasplanen.html

Held og lykke :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. juli 2011 kl. 14.06

Hej Pernille -

det er vist ikke lige et råd, der hører hjemme her på havenyt.dk...

Prøv at læse lidt om, hvad havenyt.dk går ud på - grundtanken er jo miljøvenlig havedyrkning og ikke anbefaling af giftprodukter.

Mvh
Anja

www.havenyt.dk/om_havenyt/

Fra forumvejledningen:

Debatten skal foregå i en god tone og med respekt for at man har forskellige holdninger til havedyrkning. Man skal skrive under eget navn. Indlæg kan blive fjernet, hvis dette ikke overholdes eller der anbefales metoder, som er ulovlige eller skader mennesker, dyreliv og miljø.

Nyt svar til emnet »Ukrudt i græsplænen – hvad hedder det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ukrudt i græsplænen – hvad hedder det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider