Forum

Hvordan passer jeg min japanske løn bedst?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tanja, 16. oktober 2006 kl. 14.40

Jeg har lige købt en Japansk løn (acer palmatum ''Garnet''). Den er 30–40 cm høj.

jeg vil gerne vide hvordan jeg passer den bedst muligt, alså med jordblanding, gødning, vanding o.s.v. Jeg har tænkt mig at den skal stå i en potte, gerne indenfor, hvis den ikke tager skade af dette. Vi har nemlig en meget åben have hvor folk bare vader ind og jeg har en gang før fået ødelagt et træ af unger der render igennem haven.

Jeg vil også gerne have lidt generel info om arten hvis dette kan lade sig gøre :)

venlig hilsen tanja

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Kim Witten, 27. oktober 2006 kl. 12.13

Hej Tanja

Jeg går meget op i japansk have, og her er acer'en næsten et must, så jeg vil lige dele min viden med dig. Først og fremmest, du kan IKKE have den indenfor over en længere periode, den har som så mange andre eksotiske arter brug for at mærke årstidernes skiften. Jeg vil mene, at den sagtens kan tåle at stå i krukke, det vigtigste med acer er nemlig at den står i veldrænet jord fx på en lille høj. Når du planter den, så læg i bunden af hullet et tykt lag ca. 10 cm af småsten eller groft grus, så vandet kan løbe væk fra rødderne. Mange oplever at deres acer får ''svitsede'' hjørner på bladene, og tror så at det er solen og varmens skyld og vander den ekstra meget – dette kan nemt slå den ihjel. Acer kan godt lide vand, men det kan ikke tåle at stå og soppe. Lige et andet godt råd: Ind imellem (særligt efter vinteren) kan aceren godt få et døde smågrene, som man bare klipper af, og her er det meget vigtigt at man bruger en ren grensaks, så man ikke overfører svampesporer fra andre planter. Med køkkenrulle vædet i husholdningssprit kan man hurtigt sterilisere grensaksen, sprit er iøvrigt også det eneste der fjerner harpiks, hvis det gøres straks efter brug. Skulle du være uheldig og få noget svampeangreb, så er et godt og miljørigtigt middel flydende ATAMON, bland ca. en tredjedel atamon og to tredjedele vand og sprøjt det på træet med en forstøver (du kan også bruge det ufortyndet hvis angrebet er slemt). Jeg gøder i foråret med organisk gødning.

Mange havehilsner
Mette

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tanja, 30. oktober 2006 kl. 20.23

Mange tak for hjælpen :) Det er rart at få lidt viden om træet da det jo ville være en skam, hvis det døde.

Hilsen Tanja

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie, 4. januar 2007 kl. 16.01

Hej jeg hedder julie og er igang med en opgave hvor jeg skal finde ud af hvordan man passer sin japanske have.vil du hjælpe mig med det.?

m.v.h julie

p.s send den til min e-mail den er

den-seje-girl@hotmail.com

Nyt svar til emnet »Hvordan passer jeg min japanske løn bedst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvordan passer jeg min japanske løn bedst?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider