Forum

Fary rose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 17. oktober 2006 kl. 14.46

Min Fary er skudt i vejret...hele 2 meter er de to af grenene blevet. De har så ikke blomstret i år og den har tabt en del blade. (den blev flyttet både i efteråret og i foråret.)
Hvordan skal jeg forholde mig til det? Skal jeg skære den ned til næste år eller skal jeg bare give den ekstra gødning?

Mvh. Helle-Sofie

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J. H., 18. oktober 2006 kl. 8.11

Hej Helle.

Det kan måske være du ikke har fået plantet din Fairy dybt nok, siden den ikke har blomstret eller har haft tid nok til at rodfæste sig.

Give den et godt lag omsat kompost rundt om sig og gerne et lag vinterdække ovenpå.

Hver forår klipper jeg mine ned over et udadvendte sideskud på hver gren i ca. 50–60 cm's højde, giver dem gødning 2 gange mellem forår/sommer og fjerner jævnligt visne blomster. De står lige nu i fuldt flor med mange knopper endnu i 1½ meters højde.

De grene der bliver for lange i løbet af sommeren og starten af efteråret klipper jeg også ned i passende størrelse efter mit temperament, for ved vedvarende styrtregn eller andet hårdt vejr bliver de ellers noget medtaget at se på. Derfor holder jeg den 1½ meters højde.

Venlig hilsen
Jeanet

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 18. oktober 2006 kl. 8.52

Hej Helle-Sofie
Hvis det er en The Fairy rosen, du har, skulle den ikke blive mere end ca.60 cm? De 2m skud uden blomst kunne tyde på vildskud. Er det det, må du grave ned til podestedet og rykke dem af(ikke klippe) og holde øje med, at den ikke skyder vildskud næste år igen(bladene er anderledes på vildskud).

Hilsen Anne Marie

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 18. oktober 2006 kl. 21.36

Hej

Jeg studser bare mine Fairy-roser med en hæksaks i starten af april og hvert andet år fjerner jeg en af de ældste grene langt nede. Det giver kraftige planter, ca 1 m høje og godt 1 m brede, med masser af blomster.

Et godt lag næringsrig kompost efter klipningen og 1–2 grundige vandinger i maj (mindst 30 l/plante).

Nemt og fornøjeligt!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 24. oktober 2006 kl. 18.21

Tak for svarene.

Måske har jeg ikke fået den plantet dybt nok, selv om jeg ville mene det...smiler...ved jo godt at de skal plantes 7–10cm under podestedet...men jeg havde travlt så det kan være smuttet.

Og det er en The Fairy rose. Og det lyder da godt nok som om det er vildskud, det er i hvert fald vildt...

Skal jeg så rive skuddene af nu eller vente til foråret? Der er faktisk kun disse vilde skud tilbage de andre er visnet væk i løbet af sommeren.

Mvh. Helle-Sofie

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Green, 25. oktober 2006 kl. 23.21

Hvis det kun er vildskud du har er der nok ikke anden udvej end at grave dem om igen. Prøv at samenligne bladene og grenene med en Fairy rose i planteskolen. Vildskud har ofte meget flere og anderledes torne end den ædle rose.

Nyt svar til emnet »Fary rose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Fary rose

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider