Forum

Geoginer og pæoner

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Merethe, 3. november 2006 kl. 16.10

Hej

Jeg har geoginer og pæoner i haven for første gang.

Jeg har netop gravet geoginerne op – her efter den første nattefrost. Hvordan skal de opbevares? Skal de stå med jorden omkring knoldene? Skal de holdes fugtige – eller kan de godt tørre ud?

Kan de komme til at stå for varmt? Jeg har overvejet at sætte dem i et rum, som ikke er opvarmet om vinteren, men der er heller ikke vildt koldt om vinteren.

Hvad med pæoner – kan de blive udenfor i jorden?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 3. november 2006 kl. 18.56

Hej Merethe
Hvis du skriver geoginer i søgefeltet øverst på siden får du bla dette resultat hvor du kan læse svar på sine spørgsmål
www.havenyt.dk/tips/227.html
Prøv at gøre det samme med pæoner
Med venlig hilsen
Winnie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. november 2006 kl. 8.29

Hej Merethe
Du behøver ikke søge på noget på pæoner, de er fuldt hårdføre, og de klarer sig fint vinteren over i jorden.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merethe, 4. november 2006 kl. 16.01

Mange tak for jeres svar.

Har læst www.havenyt.dk/tips/227.html, men jeg er ikke lige blevet klog på, hvor meget geoginerne må udtørre, og om jeg skal have mere jord med omkring selve "rødderne". Jeg har ikke lige sådan nogle flamingokasser fra årstiderne, og ved ikke lige, hvor store de er.

Lige nu er de 6 små geoginer gravet op med dét jord, som naturligt fulgte med dem, dvs. med 1–1½ cm jord omkring. De er så bare sat ned i en kasse sammen og står i et isoleret cykelskur, hvor der ikke kommer frost. Mon ikke det er godtnok?

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Jensen, 4. november 2006 kl. 23.14

Hej Merethe.

Jeg vi foreslå, at du ryster så meget jord af som overhovet muligt; hvis det er lerjord endda spule dine georgineknolde og derefter lade dem tørre. De kan tåle at tørre ret meget ud, men tåler ikke for meget fugtighed, idet de så nemt angribes af skimmelsvamp. Det er fint at opbevare dem i flamingokasser, som du evt. kan købe billigt hos en grønthandler (for 5 kr.); evt. med lidt tør spagnum omkring,hvis du synes og evt. dækket løst med en avis. Hvis du synes at de tørrer for meget (skrumper ind/rynker) i løbet af vinteren kan du jo evt. spray'e dem med lidt vand. Læs også på www.danskdahlia.dk hjemmeside. Du kan også melde dig ind/besøge i Blomstergårdens Venner (se www.blomstergaardenvedviborg.dk), hvor de har Jyllands(Danmarks) største udvalg af georginer
Med venlig hilsen Tine Jensen

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merethe, 5. november 2006 kl. 14.15

Mange tak for det uddybende svar, Tine.

Nyt svar til emnet »Geoginer og pæoner«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Geoginer og pæoner

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider