Forum

Træer til haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eva Mortensen, 19. januar 2007 kl. 22.20

Hej

Vi har lige fældet vores elmetræer i haven og skal nu til at plante nyt. Vi bor ca 3km fra Vesterhavet, derfor er her er meget blæsende, vores havejord er dog god muldjord og træerne ville blive plantet mod syd. Kan I foreslå nogle løvtræer, der kan klare hård vind? Det er meget vigtigt, at det er hurtigt voksende og ikke for store træer. Vi har selv tænkt på: Ask, Spidsløn, Navr, Hvidpil/Hængepil,Birk, Ahorn, Småbladet Lind og Moseeg, vil de kunne anvendes?

Vi bor i Nordjylland, kender I et sted man kan købe billige træer heroppe? Ud over dem man kan finde online.

MVH
Eva

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 20. januar 2007 kl. 7.09

Jeg fandt et par selv såede aske træer i et læbælte de er på tre til fire år blevet fire meter høje.

Fordele er åbenlyse de er gratis de er vandt til det lokale klima. Husk at birk og pil godt nok er hurtige men også meget tørsttige.

Hilsen Trolle

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 22. januar 2007 kl. 22.48

Hej Eva
Det vil være rigtig smart at låne en bog på biblioteket om læplantning. Her kan du se anbefalingerne om hvilke træer, der tåler vind og den jordtype, du har. Husk det er vigtigt at plante flere forskellige sorter, så du ikke får samme problem en gang, hvor en enkelt sort går ud, som det er sket med elmetræerne.

Du savner i hvert fald Pyrenæisk røn (sorbus mougeottii), der er rigtig god til at tåle vinden. Desuden vil du få et væsentligt bedre hegn, hvis du planter skiftevis buske og træer mellem hinanden. Af små træer eller høje buske mangler du også mirabel i dine egne forslag.

Venlig hilsen Boi Jensen
www.de-gamle-sorter.dk

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. januar 2007 kl. 8.59

Hej Eva
Ask,naur og småbladet lind er gode træer til god jord.

Spidsløn vil nok toptørre og ahorn bliver for stor.

Vil i have noget hurtigt så prøv hybridlærk(ikke alm.lærk,den får kræft). også vintereg er stabil og får ikke rodfordærver som røn. Både lærk,naur og eg kan stynes(topkappes) uden at tage skade.Ligeledes syren og hyld,der tåler saltvind.

Husk skyggetålende buske i bunden for at danne et godt microklima og bundlæ(malus,liguster,gedeblad,fjeldribs,). Søg efter en skovplanteskole på jeres egn og spørg om deres erfaring på stedet.

Hilsen Anne Marie

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 24. januar 2007 kl. 12.56

Ask bliver, som ahorn, et mægtigt træ, gror hurtigt på god, fugtighedsbevarende jord, men egner sig ikke specielt godt i en læplantning. Her er vinteregen langt bedre. Jeg har haft dårlig erfaring med at blande eg og ask i den forstand, at asken i løbet af en halv snes år tog pladsen fra egen. Når man står med de små pinde (træer), synes man 4–5 meters afstand må være fint (mellem de blivende træer), men det skal gerne være den dobbelte afstand. Jeg har måttet bide i det sure æble og fælde egen. Tibage står dog rigtig flotte asketræer. Mellem dem bærmispel, Amelanchier canadensis, som måske kunne være et godt alternativ til mirabel. Blomstrer ligeså flot som mirabel, og får en enestående flot høstfarve. Vel knap så god lægiver og tåler altså ikke salt. Måske bor I for tæt på havet?

Jeg har med held brugt rødel som ammetræer, altså træer, der skal hjælpe de blivende træer på vej og lette renholdelsen i de første år. Men rødellen skal så fældes efter nogle år, de er ikke så nemme at aflive. Jeg måtte ty til roundup på de skud, der uvægerligt kommer på de afskårne stubbe. Ikke noget jeg brød mig om eller vil anbefale andre.

Håber I får held med en god og spændende beplantning!

Venlig hilsen, Knud

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eva Mortensen, 29. januar 2007 kl. 21.02

Hej igen

Mange tak for de gode råd – og Annemarie Potentilla hækkene står fint! Vi læner os mod Ask nu, men har så desværre hørt at en kombination af klimaskader og svampeangreb angriber asken, så det går med den som med elmetræerne...Er der andre der har hørt om dette? Alternativt kigger vi på Lindetræer, kender I nogle hurtigtvoksende arter der kan tåle en solid vestenvind?

MVH
Eva

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 30. januar 2007 kl. 9.17

Hej Eva.

Rart at høre efter alt det arbejde du har haft, skal du ikke bruge de sidste?

Det var fremme sidste sommer med toptørre ask i skovbruget, men inger entydig konklution. Vi har ikke set det her.

Der er kun småbladet lind, der kunne komme på tale, men jeg er ikke sikker på salt-tålsomhed.

Prøv at se på,hvad der gror på egnen hos jer og hvad der trives, og drag nytte af andres erfaring på området.

Hilsen Anne Marie

Nyt svar til emnet »Træer til haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Træer til haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider