Forum

Vintergækkerne forsvinder.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 15. februar 2007 kl. 17.32

Jeg ELSKER vintergækker. MEN...de forsvinder igen fra min have. Jeg havde ellers fået en del forærende. Men istedet for at blive til flere, bliver de væk. Hvad kan der være galt. Jeg mener ikke at det er mosegrise.

hilsen lone.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 15. februar 2007 kl. 20.14

Hej Lone

Tænk, jeg har lige stået og funderet over det samme i dag. Jeg lagde nemlig mærke til at mange af mine Vintergækker ikke var kommet op i år, som de plejer og jeg har ingen mosegrise eller andre gnavere i min have, måske er det bare træthed, ligesom hos tulipanløg?

Helle – www.helleshave.dk

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 15. februar 2007 kl. 21.13

Ja.måske. Det er mærkeligt at du har samme problem.

Kan jorden være for klæg og fugtig.

hilsen lone

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 16. februar 2007 kl. 9.26

Du tænker på om de måske rådner væk, måske. Det har jo været meget vådt og fugtigt denne vinter, og det er første år jeg har lagt mærke til det. Det er ærgeligt, for det er jo Vintergækkerne vi går og glæder os over på denne årstid.

Helle – www.helleshave.dk

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 16. februar 2007 kl. 11.22

Mine vintergækker forsvinder også, og det er ikke bare i år, at det er sket. For ca. 10 år siden havde jeg masser af vintergækker, men lidt efter lidt bliver grupperne mindre, og til sidst står der en enkelt eller to tilbage. Jeg har helt sikkert ikke mosegrise, og der er heller ingen spor efter, at knoldene skulle være gravet op. Så jeg undrer og ærgrer mig.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. februar 2007 kl. 21.18

Vintergækker vokser nedad i jorden, derfor skal de med mellemrum graves op, deles og plantes i 5 cm dybde igen. De kan blive til vældig store klumper i 30 cm dybde og så kan blomster og blade ikke nå op til jordoverfladen mere.

Hilsen Anne Marie

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 16. februar 2007 kl. 23.46

Det Anne Marie skriver, tror jeg ikke på. Jeg har lidt skov i forbindelse med haven. Der er rigtig mange vintergækker. De har stået urørt i 50 år, og blomstrer hvert år i tiltagende mængde.

Jeg tror mere på, at hvis de står et sted, hvor der bliver slået græs, at der bliver slået for tidligt. Bladene skal have lov til at visne helt væk naturligt. Så der må man vælge om man vil have gækker, og så leve med lidt langt græs et stykke tid, eller slå græsset og ingen gækker.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. februar 2007 kl. 9.24

Hej Hans.

Det er kun min erfaring på sandjord i skovbunden. Vi fjerner ikke bladene.

Det samme sker med mine gamle påskeliljer:kun blade,ingen blomster. Når man graver dem op, kan man se,hvordan de nye løg skyder ud fra bunden af klumpen.

Om det samme sker på lerjord,ved jeg ikke.

Anne Marie

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 17. februar 2007 kl. 15.26

Hej Anne Marie.

Det var en meget interesant oplysning, du kom med der. Mine står på noget rigtig god sjælansk jord. Selv i lille Danmark kan der være stor forskel på vækstvilkårene.

Det viser også, hvor klog eller ikke klog, man skal være overfor andres erfaringer.

Hans.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 17. februar 2007 kl. 16.46

Jeg giver Anne Marie ret.

Jeg graver tit en af de store klumper af vintergækker op. Under de løg som har en stængel med blomst på, ligger der altid lige så mange ''ubrugte'' løg. Der kan både være et andet og tredje lag.

Hans, du skal jo også medregne at vintergækker selvsår temmelig meget, så derfor kan mængden sagtens tiltage uden at man graver dem op.

Men hvis man vil have mange gækker, også i andre dele af haven, så ligger løgene altså på lager nede i jorden.

Det er også værd at huske på at vintergækker helst vil plantes/plantes om ''in the green'' som de siger i England.

Så del og flyt dem ligeså snart de er ved at afblomstre.

Dette er ihvertfald de erfaringer jeg har gjort mig.

Hilsen
Hanne

Nyt svar til emnet »Vintergækkerne forsvinder.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vintergækkerne forsvinder.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider