Forum

Udplantning af Vibeæg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bitten Eskesen, 17. februar 2007 kl. 22.45

Jeg har i dag købt en potte med blomstrende Vibeæg. Jeg vil gerne plante dem i min have. Kan jeg plante dem nu?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 18. februar 2007 kl. 12.10

Nu siger de frost i næste uge, så vent til efter der. Lad den stå inde døre og nyd de ternede blomster. Jeg syntes det er en af de flotteste forårs blomster vi har.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bitten Eskesen, 18. februar 2007 kl. 13.45

Tak for rådet. Absolut enig. Jeg har først fået have for nogle måneder siden, men jeg har altid vidst at jeg skulle have vibeæg i haven.

mvh. Bitten

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 18. februar 2007 kl. 19.41

Ja og hvis du har tålmodighed, kan du sagtens frøformere dem. Så frøene i en potte og lad dem stå ude hele året, da de skal have kuldeperiode. Efter første sæson kommer der blade, men der kan godt gå op til 4 år inden der kommer blomster på, men man kan bare stille dem et sted hvor de passer sig selv, og ikke skal vandes.

Helle – www.helleshave.dk

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 19. februar 2007 kl. 15.35

Jeg har et helt konkret spørgsmål. Må man grave vintergækker og anemoner op ude i naturen eksempelvis i skoven og hjemføre dem i sin egen have, eller er det forbudt.

Hilsen Lone

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 19. februar 2007 kl. 16.56

Det er forbudt i de skove der er privatejet og det er der mange skove der er, men jeg har nu før gravet et par hvide anemoner op uden at få balade.

Helle – www.helleshave.dk

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 19. februar 2007 kl. 17.03

Må man godt i de skove der er statsejet. Ja...det er svært at modstå de søde anemoner : O)

hilsen Lone

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 19. februar 2007 kl. 19.25

Se det ved jeg ikke helt, derfor skrev jeg kun privatejet, men jeg vil tro at hvis man tager med måde, er der ingen der får ondt af det. Og ja de er flotte de Anemoner.

Helle – www.helleshave.dk

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. februar 2007 kl. 20.23

Vibeæg er kun en art af de ca. 150 arter der eksistereraf Fritillaria- så der er mulighed for at udvide sin horizont-hvis man ønsker det.

De fleste er gode haveplanter, men kræver lidt pasning-specielle voksesteder.

Man kan faktisk blive helt besat, hvis man ønsker det!

lilium

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 22. februar 2007 kl. 1.18

Kære Helle og Lone

I diskuterer, om man må grave anemoner op i skove. Jeg har fundet et svar på, hvad der er tilladt i skove på Danmarks Naturfredningsforenings side:

Hvad må jeg tage med mig eller plukke i naturen?

Det er tilladt i begrænset omfang og til privatbrug at samle nødder, bær, svampe, frø og kogler, blomster, urter, grene, kviste, mos og lignende. Det er også tilladt at skære eller klippe kviste af løvtræer i offentligt ejede skove, hvis træerne er over 10 meter.

Men:

* Vær opmærksom på, at du, i private skove, kun må indsamle ting, hvis du kan nå fra vejen.

* Når du samler kogler, må du kun tage dem, der ligger på jorden.

* Du må ikke indsamle grene og kviste i bevoksninger, hvor der produceres pyntegrønt

Det er ikke tilladt:

* At beskadige træer og buske.

* At beskadige eller fjerne brænde, kvas eller andre skovprodukter, som tilhører ejeren.

* At hugge, grave eller rykke træer, buske eller anden vegetation op.

* At samle nødder, bær, svampe, kogler, blomster, urter, grene, mos og lignende til erhvervsmæssigt brug.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Schneider, 22. februar 2007 kl. 9.54

Hej Karna.

Tak for det, så fik vi da det sat på plads : –)
Man må IKKE rive anemoner op med deres rødder : – (

Venlig hilsen Lone

Nyt svar til emnet »Udplantning af Vibeæg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Udplantning af Vibeæg

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider