Forum

Havetræ og roser i samme bed?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Allan, 26. marts 2007 kl. 10.44

Hej.

Jeg har lige lavet mig et dejlig bed af brosten (ca. 1 x 3 m) og påtænker at plante roser i det, sammen med et lille havetræ (enten en kugleakacie, eller en kugleahorn).

Nu er det så at jeg kommer til at tænke på, om det egentlig er en god ide at plante et træ sammen med roser, da roser mig bekendt tager temmelig meget "kraft" fra jordens næringsindhold, og får andre planter, der er for tæt på roserne, til at vantrives.

Er jeg for bekymret hvad det angår? – Skal jeg plante et andet træ end de førnævnte (nogen forslag?) – eller skal jeg plante nogen andre blomstende og velduftende planter i stedet for, sammen med mit træ?

Hvis der sidder nogen med rosenviden her i forum, som må den/de meget gerne komme med et forslag til hvilke roser jeg vil få stor glæde af i mit bed. Det eneste krav jeg har er at de skal være robuste, velduftende og evigt blomstrende i hele vækstperioden.

Såfremt der findes andre gode og smukke blomstrende planter, som blomstrer lige så længe som roser, og har samme velduft, vil jeg meget gerne høre om der er nogen der har nogle forslag.

Håber I kan hjælpe :)

Med venlig forårshilsen

Allan

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 27. marts 2007 kl. 19.38

Nu er det også afhøngigt hvor høj du ønsker den skal være.

En god hjemmeside er Rosenposten.dk, her kan du se en masse forskellige roser og samtidig får oplysninger om hver enkelt rose.

Afhængig af hvor stort dit bed er kan du jo også sætte forskellige, der ser godt ud sammen. Lige i øjeblikket kan jeg ikke huske hvad de forskellige roser hedder. Så jeg vil lige lade andre komme til i første omgang.

Jeg vil mene at både rose og træ vil overleve. Især når du sætter dem samtidig, så rosen får et godt fæste, ellers kan træet godt tage næringen fra rosen, men det gør som regel ikke noget. Fordi du alligevel skal kompensere med en stor mængde gødning til rosen, flere gange i løbet af sommeren.

Ellers siger man at rosen skal plantes 90cm fra foden af træet for at træet ikke skal tage alt vandet.

Det vigtigste er at rosen kan få sine 6 timers sol om dagen når det er en remonterende rose.

Nyt svar til emnet »Havetræ og roser i samme bed?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Havetræ og roser i samme bed?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider