Forum

Børnesikring af havedam

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christine, 27. marts 2007 kl. 22.47

Hej, jeg søger ideer til hvordan vi kan børnesikre vores lille havedam. Den er nyanlagt dvs endnu ingen blomster/stauder omkring og ca. 12 kvm stor. Vi har tænkt på hegn omkring men det er jo ikke så pænt – men vi er jo nødt til på en eller anden måde at hindre vores 2-årige og nysgerrige søn i at falde i:)
Ideer vil derfor være meget velkomne!

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Joan, 28. marts 2007 kl. 8.09

Hej Christine

Jeg tænkte om man kunne bruge armeringsjern, det som man bruger når man støber gulve?

Det er selvfølgelig ikke så pænt, men det ville forhindre din søn i at falde ned i vandet.

Det var bare en lille ide – venlig hilsen Joan

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 28. marts 2007 kl. 9.02

Den eneste sikre måde at sikre en havedam mod små børn er at tømme dem for vand indtil barnet er stort nok.Du skal have en selvlukkende låge så andre små børn ikke kan løbe ind i jeres have hvis lågen står på klem og falde i dammen.

Mvh. Svend Høst

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 30. marts 2007 kl. 14.57

Joans ide om ameringsjern er faktisk helt ok
– Jeg har set at folk har puttet det lige under overfladen og det så OK ud og åkander osv kunne voksne op.

MEN det er naturligt vis ikke 100% sikkert
– da børn godt kan drukne på lavt vand
– men det ville være mit bud da der trods alt er tale om en stor baby = 2 år + barn

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine, 30. marts 2007 kl. 20.31

Tak for ideen m rionet- det lyder ikke helt dumt:)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: J.O., 7. april 2007 kl. 13.10

Havedamme med stejle sider og kanter, kan små børn og dyr ikke så let komme op af, hvis de falder i.

Jeg vil foreslå, at man på nogle af siderne, laver en skrå vandkant af sten eller sand, så tror jeg børnene selv kan komme op.

Jeg undrer mig meget over de små vandbassiner med stejle kanter.

Jeg tror børnene kommer op selv, hvis de har mulighed for det.Det er vel et forsøg værd, og den bedste sikring.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Nielsen, 8. april 2007 kl. 16.43

Vi har også overvejet rivenet til et kommende havebassin, men har hørt noget om, at der er tvivl om især guldfisk kan tåle det rustne jern.

m.v.h.

Hanne, Esbjerg

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 8. april 2007 kl. 21.06

Til J. Olesen og andre.

Et barn i skidragt der falder i vandet kommer ikke selv op, lige gyldigt hvor stejle eller ikke stejle kanter man har i sit bassin! Vi oplevede selv sidste år at et barn på 4 år faldt i vores havebassin. Heldigvis var vi få skridt fra, så det tog ikke mange sek før hun stod på land igen, men hun var TUNG TUNG TUNG af vand og havde ikke selv kunnet trække sig op. I øvrigt var vandet is-koldt og choket gjorde at hun ikke havde kunnet orientere sig og finde ud af hvilken side hun nu skulle kravle op af. (Hun, og vi andre, fik en grim forskrækkelse og wake-up-call)
Nu har vi selv en knægt på 13 mdr og påsken er gået med at punktere folie og tømme for planter. Hullet bliver brugt til sandkasse de næste mange år.

Selv med rionet osv vil jeg foreslå at I laver en regel om at børn aldrig må være alene i haven, hvis I har bassin.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christine, 8. april 2007 kl. 21.34

Nej, vi skal også i Bauhaus på tirsdag og købe hegn og hegnspæle til at sætte om søen.

Vi håber, der er noget rimelig diskret, men tør simpelthen ikke andet, da vores søn idag stod alene ved vandkanten for at fylde sin lille vandkande... Vi andre var ved at tage overtøj på og han var kun alene ude i max. 3 min. og der skete heldigvis intet – men der skal bare så lidt til før der sker noget ubærligt
– så hellere leve med hegnet:)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 8. april 2007 kl. 22.00

Hej Christine
I så fald skal I overveje om det skal være et lavt hegn, som I selv kan skridte hen over og komme hurtigt til vandet (og som barnet selvfølgelig også hurtigere vokser sig stort nok til at kravle over) eller
om det skal være et højt hegn hvor der naturligvis går længere tid inden han kan ''planke'' men hvor I også skal til lågen for at komme ind til vandet.

I skal også tjekke at der ikke er noget han kan stå på og dermed få hjælp til at kravle over og I skal overveje om hegnet skal placeres ved vandkanten eller om der skal være en stribe græs eller blomster indenfor hegnet, så han ikke dratter i vandet med det samme han prøver at planke.

3 minutter i koldt vand kan være mere end rigeligt til en ulykke.

Nyt svar til emnet »Børnesikring af havedam«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Børnesikring af havedam

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider