Skrevet af: Julie, 5. april 2007 kl. 13.55
Hej,
Jeg søger nogle forslag til hvad jeg kan plante på den del af min altan, der er i skygge, det meste af dagen (der er dog stadig meget lyst).
Jeg vil gerne have noget med masser af farve/blomster, som er relativt højt og allerhelst noget der "klatrer", da det vil stå op af en materet glasvæg ind mod naboens altan.
Jeg forestiller mig, at det enten skal stå i nogle store potter eller i et par altankasser placeret på gulvet.
Nogen der har nogle forslag?
Jeg ville blive meget glad.
Mvh Julie
Skrevet af: Winnie, 8. april 2007 kl. 20.46
Hej Julie
Hvad med clematis? De vil allerhelst have skygge ved roden, så det lyder som om det kunne passe fint på din altan. De skal dog bindes op efterhånden, men så slipper du for problemerne med ''sugekopper'' der laver grimme mærker på muren.
Hvis du ikke er sikker på om der er lys nok, kan jeg fortælle at Fakta har nogle (meget små) til 20 kr i denne uge, så kan du se om det virker, uden at ofre en formue på planteskolen. Hvis det fungerer, kan du købe en anden som blomstrer før eller senere på året, så du har blomster og farver det meste af sommeren.
Skrevet af: Brian H., 8. april 2007 kl. 21.56
Hej Julie
Som Winnie skriver – så er clematis ganske udemærket på altaner. Har selv haft dem, da jeg boede i lejlighed – og de stortrives.
I krukker kan du fx købe nogle høje syriske roser – de trives også fint på altaner i krukker. Små rhododendron klarer sig også i krukker – der er flere sorter, der tåler at stå i skygge dagen lang.
Skrevet af: Julie, 9. april 2007 kl. 15.27
Hej Winnie og Brian,
Tusind tak for begge jeres forslag. Jeg har netop købt to forskellige clematis på clematisdanmark.dk, så dem vil jeg vente spændt på. Og så håber jeg bare på et væld af smukke blomster sommmeren igennem.
Kærlig hilsen
Julie
Skrevet af: Linda Mortensen, 9. april 2008 kl. 21.44
Hej
Er der nogen som kan hjælpe med en ide til noget stedsegrønt til en lille terasse. Det skal være hårfør de jeg er bortrejst i perioder på op til 14 dage. Det skal kunne plantes i store krukker. Der er fuld sol fra morgen til kl. 13. Hvad kan jeg vælge/forsøge med.
Venlig hilsen Linda
Skrevet af: Hanne Jessen, 6. januar 2015 kl. 13.56
Hvordan binder man en clematis - eller en anden klatreplante, fx rose - op ad en glasvæg? Mvh Hanne
Skrevet af: Lars Holt, 6. januar 2015 kl. 14.13
Du må montere et skelet af lister eller wirere, der går fra top til bund eller fra side til side.
Skrevet af: Hanne Jessen, 6. januar 2015 kl. 17.11
Tak Lars, det lyder rigtigt - jeg kan bare ikke se for mig, hvordan wirerne kan fastgøres på glasset?
Glasvæggen er i stil med den Julie nævner ovenfor - indsynsværn.
Skrevet af: Lars Holt, 6. januar 2015 kl. 18.12
Glasvæggen må sidde fast på noget eller monteret i en ramme. Det er derpå, du skal montere skelettet.
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. januar 2015 kl. 21.17
Kan du ikke skrue kroge i "loftet" til at trække en klatretråd i?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.