Forum

Problemer med Japansk ahorn " Acer palmatum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jannik, 9. april 2007 kl. 18.10

Jeg har en Japansk Ahorn " Acer Palmatum,Atropurpureum ",den stod utroligt flot og " busket " sidste " år. Den har en grund stamme og deler sig i 2 stammer. Nu er det sådan, at den ene stamme står med flotte røde skud og den anden har mørke/sorte skud.Jeg har klippet de sorte skud af,og er nu bange for at hele stamme måske visner.Hvad er problemmet.Den står rimeligt i læ.Vis det er svidning af vejr og vind vil den " grimme "stamme overleve og sætte nye skud?

1 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 9. april 2007 kl. 20.54

Den har svampeangreb som kan stamme fra podestedet. Den kan som regel ikke reddes.

Svamper angriber sjældent andre typer end palmatum.

Hilsen Anne Marie

2 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannik, 9. april 2007 kl. 21.21

Hej Anne Marie

Hvorfor er det så " kun " den ene af 2 stammer der er angrebet?

Jeg har haft den siden efteråret 2004,er det så ikke mærkeligt at svampen først angriber nu?

Så vil det vel også ske hvis jeg køber en ny?

Det skal siges at planten står i læ, er plantet hvor jorden er dækket med flis (2–3cm) håber ikke det er til skade.

Hilsen Jannik

3 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. april 2007 kl. 8.36

Den har sansynligvis stadig forbindelse i barken i den ene side af podestedet.

Jeg har selv oplevet det tre gange. En stor flot 2m acer palmatum Atropurpureum visnede i den ene side,jeg klippede det væk og året efter døde resten.

Jeg vidste godt,det var ahornvisnesyge, men jeg troede det var i vores have, det var, men i år har jeg fået forklaringen: det kommer fra Holland,hvor en stor del bliver podet, og det angriber via podestedet.

Acer japonicum-typerne bliver ikke angrebet i samme grad.

Et råd fra en gammel gartner:vand forår og efter løvfald med atamonvand på og under planten. Ved ikke om det virker.

En ny skal plantes et andet sted, men det virkede heller ikke i min have, så jeg bruger andre typer løn.

Hilsen Anne Marie

4 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jannik, 11. april 2007 kl. 21.11

Hej Anne Marie

Tak for oplysningerne.

Lige for at afslutte Acer " snakken " vil jeg godt vide, om jeg bare kan plante en ny løn samme sted (skal være samme sted...). Eller skal jorden skiftes ud p.g.a. svamp i jorden?

Din anbefaling af Acer "japonicum" er det fordi formeringen er sket ved frø og ikke podning?

Hvis du har flere tips til en " sikker " sort af løn vil jeg gerne vide det.

På forhånd tak

Jannik

5 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. april 2007 kl. 21.50

Ja,den er frøformeret. Jeg kan ikke garantere for vækst på samme sted, men skift så meget af jorden ud som det der svarer til 3–4 spande.

Jeg har også flis om mine acer jap.,negundo,griseum, og acer jap.Aconitifolium samt gul viftebladet løn uden problemer. Der findes mange flere,der ikke hører under palmatum-gruppen. Jeg kender ikke dem alle.

Hilsen Anne Marie

6 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Olsen, 7. august 2007 kl. 12.31

Vi har en Acer palmatum Atropurpureum, som vi plantede efteråret 2004. I 2005 og 2006 stod den med flotte røde blade, men i år visner bladene og falder af. Vi spurgte vor lokale planteskole, hvor vi købte planten, hvad der var galt, og fik det svar, at planten enten fik for meget vand eller for lidt! Så hvad kan vi bruge det svar til! Vi har læst de foregående spørgsmål og svar, og der er vel ingen anden løsning end at skrotte planten og købe en ny

Venlig hilsen
Birthe Olsen

7 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. august 2007 kl. 17.24

Hej Birthe
Du kan godt bruge svarene fra tidligere, tror jeg. Men i år må den bestemt have fået for MEGET vand. Specielt hvis du har god jord med et vist lerindhold, er det farligt med for megen nedbør. Acer palmatum kan bestemt ikke lide fugt af betydning omkring rødderne – så får den svamp. Derfor anbefaler jeg altid at disse "japanske ahorn" plantes på en forhøjning – mindst 10 cm høj i forhold til den omliggende jord – og altid på et af de højeste steder i haven og aldrig på de laveste. På den måde plejer det at lykkes.

www.de-gamle-sorter.dk

8 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birthe Olsen, 9. august 2007 kl. 12.17

Hej,
Tak for svaret. Planten står på det højeste sted i haven, men ikke på en 10 cm-forhøjning. Normalt er Blovstrød ikke plaget af vandproblemer, da vi ligger højt. Kan der gøres noget ved denne plante – eller må vi skrotte den og købe en ny?

Venlig hilsen
Birthe Olsen

9 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 9. august 2007 kl. 20.57

Hej Birthe
Jeg er alvorligt bange for at du må afskrive planten, de er ikke nemme at redde, hvis der er gået svamp i dem. Er det noget midlertidigt – så den klarer det, og vil du satse på det, må du lade den stå til foråret og se om den genopstår?

En afløser købes alligevel med klump eller i potte, så den kan plantes, selvom du kommer et stykke ind i april.

10 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette Artman, 28. oktober 2007 kl. 7.33

Hej.

Vi harfor ca en måned siden plantet en acer. Lige nu er den bare begyndt at smide sine blade og vi kender ikke til om dette er normalt, eller om den er ved at gå ud?

Vi har været opmærksom på at den ikke må udtørre, (det står ihvertfald på plantebeskrivelsen)
Såfremt det er en reaktion på at den er plantet om, vil træet så komme igen?

MVH
Jette

11 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 28. oktober 2007 kl. 8.20

Hej
Prøv at låne og læse Haveselskabets ''Haven'' nr.10,hvor en artikel om ''Arbejdets Løn'' omhandler lønnens vækstkrav. Thomas har arbejdet med japanske løn i DK i mange år,så han er god at lære af.

Anne Marie

12 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hass, 6. maj 2008 kl. 18.08

Hej

Jeg har et flot ældre japansk Ahorn, men de sidste par år er flere store grene døde.

De er selvfølgelig blevet savet af.

Barken er syg og er flere steder helt væk.

Kan træet behandles og har du nogen anelse om hvad træet fejler?

På forhånd tak
Lotte Hass

13 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 6. maj 2008 kl. 22.59

Acer Palmatum kan blive hårdt angrebet af grensvamp (som er det korrekte navn for denne svamp). Hele kviste, eller dele af grene blive nærmest hvide og udtørrede.

Svampen er ekstrem smitsom, så inficerede grene skal skræres godt tilbage og affald fjernes/brændes.

Det er min helt klare erfaring at der for det første er forskel på sorter, men i høj grad også på fugt/jord. Palmatum skal efter mit bedste skøn stå godt drænet, gerne på sandet men muldet jord. Spagnum er en mulighed.

Jeg kan nemt se på mine, at sidste sommer var fugtig og kølig, og saksen har været flittigt brugt med efterfølgende bål. En lav sort er MEGET angrebet, stort set død. Det tilskriver jeg fugten i jordhøjde (selvom den står i sandmuld).

Japonicum-sorterne er helt klart mere sunde, som en anden skriver, men også betydeligt kraftige i væksten. Så er det lissom noget andet...

Grensvamp har jeg ikke oplevet i andre Acer-arter.

14 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hass, 7. maj 2008 kl. 9.20

Hej igen

Jeg fik vist formuleret mig forkert tidligere.

Der er ikke selve grenene der er angrebet, det er nede på stammen, at bakken mangler flere steder, og ser sygt ud. Kan træet reddes?

På forhånd tak
Lotte Hass

15 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Oda Winther, 17. september 2008 kl. 11.06

Hej!

Mon jeg her kan få at vide, om det var rigtig
dumt af mig at jeg plantede en Acer palmatum i en
40 l. potte med rigtig godt dræn, jorden er købt gartnermuld. Min have består kun af store potter.

Men nu er jeg meget i tvivl om Acer er egnet til potte.

Jeg må jo nok studse den af og til, går det?

Med venlig hilsen Oda Winther.

16 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 17. september 2008 kl. 12.59

Hej Oda

Umiddelbart lyder det ikke som en dum ide, men hvor stor er planten?. Hvis man dyrker Bonsai bruger man også japanske ahorn, plantet i små potter. Men tiden både rodbeskære man dem og klipper dem i toppen, evt i knopperne (får at gøre bladene mindre og bøjer grenene med ståltråd.

17 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Oda Winther, 18. september 2008 kl. 13.14

Tak til Søren for dit svar.

Nej det er ikke Bonsai,
har fliser i hele min gårdhave, har derfor alle mine træer og buske i store krukker, holder dem passende
ved at studse dem.

Havde hørt man ikke måtte klippe i japansk ahorn, da min er ranglet, godt 1m.høj ville jeg jo gerne studse den,men var usikker.

Med venlig hilsen Oda.

18 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. september 2008 kl. 14.08

Jeg skrev "hvis man osv...". Du kan sagten klippe i en ahorn, det sker der ikke noget ved, men dens vækst er langsommere, Derfor skal du nok ikke tage for meget af gangen. Især, hvis den er ranglet Det er hellere ikke nogen dum ide at rodbeskære sine "pottetræer" da de kan stå i længere tid i potterne. Men også her må der ikketages for meget

19 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. september 2008 kl. 19.42

Her er mine erfaringer med Acer palmatum sorterne -generelt.

Nogle sorter er stort set problemfri og andre er bare svære.

Men generelt skal de plantes i veldrænet jord.-det har ikke den store betydning om det er i surbundsjord eller alm jord bare drænet er i orden. -derfor er plantning i et rhododendronbed tit en dårlig idé medmindre det er lavet som et højbed.

klipning bør kun ske i det små, da de sår man laver virker som en svampemagnet, især i vinterhalvåret. vil man klippe skal det gøres på et tidspunkt hvor planten er i god vækst...-ca start august.

Man kan godt have Acer palmatum i potter. -overvand dem ikke men de skal selvfølgelig heller ikke løbe tør (den har i nok hørt før...). undgår at vande planten på dens blade i solskinsvejr så undgår man de afsvedne bladspidser (selvom en sommerbyge i solskinsvejr kan gøre samme skade).

Af de populære rødebladet sorter er ''Atropurpureum'' desværre den værste mht svamp, ''Bloodgood'' og især ''Trompenburg'' virker stærkere. -men ''Atropurpureum'' er jo den med det største og vel også flotteste farveskift.

Dissectum sorterne, der oftest er dværgformerne med de hængende grene, kan alle få grensvamp, selvom de står rigtigt placeret, men det er sjældent et problem at der visner en gren eller to. -men sørg for at få dem klippet ned til et rent punkt.

undgå de brogetbladet sorter.-jeg har vist endnu ikke stødt på en der vokser stabilt herhjemme.

–den populære Acer shirasawannum ''aureum'' er ligeså svær som den er flot. -man må accepterer en gren forsvinder ind i mellem og at bladene om efteråret tit ligner noget der er løgn.

–jeg vender nok tilbage med en liste over mine erfaringer med sorterne... -mon ikke noget kan bruge det til noget?!

20 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. september 2008 kl. 20.24

Jo, det var lærerig læsning som man ikke finder andre steder, lige hvad jeg mangler nu hvor jeg skal investere i sådan en efterårs pragt.

21 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 27. september 2008 kl. 23.06

Jamen så kaster jeg mig da ud i det. Jeg kender selvfølgelig ikke alle sorter! men dem jeg har erfaringer med kommer her. Dem med flest * er bedst, mhv svamp. Dem med under 2 * kan ikke anbefales (mht svamp). Dem med 2 * (eller højere) kan sagtens få svamp men det er sjældent et afgørende problem...

aka kawa hime, aoyagi, atrolineare, beni maiko, beni sjishihenge, bloodgood, butterfly*, chitose yama, crimson queen, deshojo, eddisbury*, elegans, filigree, garnet, green trompenburg , hogyoku, inaba shidare, karaori nishiki*, katsura, ki hachijo, koto hime, mizu kuguri, orange dream*, ornatum, osakazuki, red filigree lace, red pygmy, sango kaku, sazanami, seiryu, seigen, shaina, shin deshojo , trompenburg, viridis, wou Nishiki, yasemin**
Japonicum gruppen: aconitifolium, japonica aureum, vitifolium**.

Shirasawanum gruppen: aureum, autum moon, microphyllum**.

Acer tschonoskii**,
Acer circinatum little gem**,
Jeg har sikkert glemt et par stykker... men det var lige et skud for hoften. Håber nogen kan bruge det til noget.?!

22 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stiig Ørndrup, 10. marts 2009 kl. 14.14

Hej

Omkring Acer typerne er det vigtigt at man renser sin saks/sav grundigt inden man beskære i Acer og også efter beskæring. Ha' allerhelst en saks/sav kun til acer, da man uforvarende kan flytte svampespore og andet fra andre træer og buske til acer. så er det her man "sår" problemet. Det gælder også når man går fra en acer til en ny for beskæring. RENS værktøjet.

Håber i kan bruge svaret.

Stiig Ørndrup, medlem af Japanske Haver (NIWA).

23 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 25. juni 2009 kl. 16.04

Jeg har en Acer palmatum Atropurpureum. Købte den for 4 år siden. Den står i en potte: 60cm høj og bred. Den er vel 1m nu. Jeg har blandet laccakugler i jorden. Den har her for 2–3 år siden, hvert år fået nogle underlige pletter. De er meget små. Sort kant, bronze farvet i midten. Og den visner lidt hist og pist. Ikke meget. Lidt på ca halvdelen af bladene. Det starter faktisk så snart den har fået blade. og forsætter året ud. Den ser ikke volsom grim ud, eller meget plaget. Men jeg vil jo gerne give den best mulig pleje, og helst nyde den smukke farve uden pletter og visne blade. Har nogen en ide til hvad der er galt?

24 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 25. juni 2009 kl. 19.17

Rhytisma acerinum eller Ahornrynkeplet er der en svamp der hedder. prøv at google den og se om billederne passer. jeg har godt nok aldrig set en Japansk Løn have den svamp, men den er da udbredt i ahorn herhjemme. I min gamle bog står der det kan behandles med kobbersulfat (ingen dosering oplyst)

25 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla, 25. juni 2009 kl. 21.56

Hej Kristian. Tak for svaret. Har lige kikket billeder af rynkeplet. Det er slet ikke det. Hos mig er bladene glatte, og pletterne er meget små 1–3 mm i diameter.

26 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Lundberg, 25. oktober 2009 kl. 1.13

Jeg vil så gerne have en lille Acer palmatum i min have, da jeg bor midt i byen, og gerne vil have noget farve midt i betonen. er der nogen der kan fortælle, hvor jeg kan købe sådan en? det skal helst være en busk, og den må gerne have stærke farver?

Lisbeth
Horsens

27 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. oktober 2009 kl. 11.30

Hej Lisbeth

Det findes flere forskellige sorter og fælle for dem alle erat de ikke en passende størrelse og ikke mindst en flot høstfarve

Den mest almindelige er Acer Palmatum, som nogle gang kan købes i enten byggemarkeder eller dagligvarer butikker. Den er nok den mest hårdføre af dem alle. Der findes også andre som er virkelig flotte. Jeg ved bare ikke hvor hårføre de er. Men jeg vil foreslå dig at gå på planteskole nu, hvor du kan opleve deres høst farver.

28 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 26. oktober 2009 kl. 19.15

Ja, hvis du bor i kbh-området skal du da tage til Aldershvile planteskole i bagsværd :) vi har et stort udvalg og man kan stadig se de store forskelle i høstfarver de forskellige sorter har.-men man skal snart skynde sig for bladene falder hurtigt i øjblikket.

29 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Conny Jensen, 3. marts 2013 kl. 17.08

jeg har en japansk ahorn acer palmatum 1 år gammel den er lidt ranglet, har tænkt mig at studse den , hvornår er det bedst den er i krukke.

skrevet af conny jensen d.1 marts 2013

30 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Tingleff, 3. maj 2018 kl. 14.49

Vi har en Japansk Ahorn som nu er ca 2,5 m høj.Den har i to år haft lus. Kan man gøre noget for at forhindre det. Og hvad skal vi gøre nu. Det er jo ikke så nemt at komme til sprøjte med insektsæbe, når den er så høj.

31 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2018 kl. 14.54

Noget tyder på, at den får for meget kvælstof.

32 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Tingleff, 4. maj 2018 kl. 12.50

Hvad skal jeg så gøre for at undgå dette?

33 af 33 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. maj 2018 kl. 22.32

Se på, hvad du har gødet med det seneste år.
Og reducer så fremadrettet kvælstofmængden med det, som planten har behov for.

Nyt svar til emnet »Problemer med Japansk ahorn " Acer palmatum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Problemer med Japansk ahorn " Acer palmatum

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider