Forum

Stikling af rose.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 10. april 2007 kl. 14.00

Er der nogen der ved hvordan man tager en stikling af en rose og hvornår det skal gøres? Jeg har den smukkeste hvide rose i haven, som jeg gerne vil have nogle stiklinger af.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. april 2007 kl. 17.56

Vent til juni. Og søg i mellemtiden på roser og stiklinge her på hjemmesiden, der må være noget. Jeg har ihvertfald tidligere givet en detaljeret forklaring.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 10. april 2007 kl. 21.53

Du kan godt stiklingeformere roser,men ikke alle roser er ligge nemme, især klatreroser er gode her lykkes 6 ud 10. I september klipper du nye blyanttykke skud af afkorter dem til 23cm længde og klipper alle blade af undtagen de 2 øverste.

Stiklingen sættes et skyggefuldt sted og kun de 2 blade er over jorden dvs. at stiklingen er ca 18cm nede i jorden. I marts- april måned begynder de stiklinger som lykkes at skyde og senere på sommeren kan man forsigtigt flytte roserne til det varige blive sted. Held og lykke med det.

Mvh. Svend Høst

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 11. april 2007 kl. 8.19

Hej Rikke
Hvis du gerne vil have lavet stiklinger nu, kan du forsøge i et drivhus. Sæt friske grønne skud,ca 10cm i en ugødet sandblandet fugtig muld i en potte i bunden af drivhuset. Sæt pinde i og sæt mælkehvid plastpose over og luk tæt. Hold fugtigt med sprayflaske. Det kan lade sig gøre med mange slags roser. Lykkes det ikke denne gang,så prøv igen til august på samme måde. Der lykkes det som regel 90%.

Hilsen Anne Marie

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 11. april 2007 kl. 8.28

Okay, lyder spændende. det vil jeg prøve. Tak for de gode tips.

Hilsen Rikke

Nyt svar til emnet »Stikling af rose.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stikling af rose.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider