Forum

Bed under pæretræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Linda, 25. april 2007 kl. 14.42

Jeg har gennem flere år forsøgt mig med et surbundsbed under vores store gamle pæretræ,men det er aldrig lykkes helt. Jeg tror træet tager for meget af næringen. Er der nogle der har et godt forslag til, hvad jeg ellers kunne plante i bedet.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 25. april 2007 kl. 21.45

Jeg troede, at et surbundsbed laves ved at man graver et tilpas stort hul dækker det med plast og fylder det med planter og surjord (spagnum). Og derefter vander det jævnligt.

Og da der ligger plastik i bunden, ville jeg mene træet ikke kan tage for meget næring og vand fra surbundsbedet. Men måske tager jeg fejl, har aldrig selv lavet sådan et bed.

Venligst Helle-Sofie

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. april 2007 kl. 7.35

Hej Linda
Du må ikke lave surbundsbed i nærheden af æble og pæretræer. De kan ikke lide sur jord og får kræft hvis jorden bliver for sur. Derimod er det en god ide at have sommerblomster eller stauder i et bed omkring frugttræerne, så kan vand og næring bedre frigives til træet. Et bed med geranium kan være rigtig flot og da lige den plante også fint tåler noget tørke, er det en passende kombination – som alternativer nogle af de forskellige staudesalvier, der efterhånden fås i mange flotte farver.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ravn, 29. juni 2007 kl. 16.18

Jeg har plantet stauder (alcemilla mollis) i en ring rundt om diverse frugttræer.

Under et andet pæretræ har jeg roser og purpur solhat i den ene side og en buskhortensia og nelliker (uhm de dufter) på den anden side.

MVH Pia
PS: Havde nær glemt at der vokser en tidlig storblomstrende clematis op i træet

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 1. juli 2007 kl. 6.33

Jeg har god erfaring med storkenæb under frugttræer, hvis lægger sig på grund af vandmangel kommer de hurtigt igen når der kommer regn.

Nyt svar til emnet »Bed under pæretræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bed under pæretræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider