Forum

Kan man flytte en stor sommerfuglebusk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: L. Myrup, 22. maj 2007 kl. 13.48

Vi har en sommerfuglebusk i haven, som vi er meget glade for. den ser forholdsvis gammel ud og står med stammer i godt 1 m højde og normalt grene/blomster i 3 m. De nederste stammer er ca. 8–10 cm i diameter. Nu er der bare den udfordring at busken står det eneste sted i haven, hvor vi kan få plads til et drivhus. Drivhuset kommer om ca. 1 uge og så skal busken jo væk. Er der nogen, der ved om man kan flytte så stor en sommerfuglebusk? Jeg ved godt at tidspunktet ikke er det bedste, men gode råd modtages meget gerne.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 22. maj 2007 kl. 16.05

Jeg er ikke sikker men hvis alternativet er, at den skal helt væk, så er der ikke andet end at prøve.

Jeg har flyttet mindre sommerfuglebuske og det er gået godt, om ikke andet så vil den begynde at skyde med nye skud til næste år.

Jeg ville bare gøre det, selv om det måske vil vare nogle år før den er lige så stor og flot som nu.

Helle-Sofie

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 22. maj 2007 kl. 17.22

Det lykkes nok ikke, men jeg kan jo angive, hvad jeg ville have forsøgt: Den klippes MEGET hårdt ned, nærmest, så der egentlig kun er roden tilbage. Alternativt, så resten af toppen kan få hat på,d.v.s. en HVID plasticpose. Så laver man stiklinger af toppen, og sikker ca 2/3 ned i fugtig jord i skygge. så skulle der være gode chancer.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 22. maj 2007 kl. 21.14

Hvis du klipper den ret meget tilbage (lad nogle grene med blade blive tilbage så planten kan ånde), så vil jeg mene der er ret gode chancer for at den vil overleve.

Jeg forstå ikke helt hvad du, Alice, mener med pose over. Men det er nok også en metode, som jeg bare ikke har hørt om. Skal stiklingerne også skal have pose over?

Helle-Sofie

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 23. maj 2007 kl. 9.31

Sommerfuglebusk kan på nuværende tidspunke klippes helt ned og flyttes,men husk at gennemvand jorden inden den graves op. På det nye voksested kan man efter plantning og vanding skygge busken med grangrene,stofsække,skyggenet el andet, til den bryder på de gamle grene. Overbrus den om aftenen i tørre perioder.

Stiklinger kan man lave i fugtig jord el. i kasser med hvid plastik(pose) over i skygge.

Anne Marie

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: L. Myrup, 23. maj 2007 kl. 11.05

Tak for alle rådene. Nu er der bare udfordringen med at finde en plads til den tilbage :-) Vi prøver at flytte den her i Pinsen.

Nyt svar til emnet »Kan man flytte en stor sommerfuglebusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Kan man flytte en stor sommerfuglebusk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider