Forum

Opstammet syren

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Chr. Olesen Hasselvej 16 4690 Haslev, 28. maj 2007 kl. 9.22

Vi har en opstammet dværgsyren som er blevet ret bred i kronen, så vi vil gerne beskære den, men vil jo nødig skade den. Så spørgsmålet er om, om vi kan beskære den nu efter blomstringen,eller om vi skal vente til foråret. Vi ville nødigt skade den, da den er meget flot og dufter vidunderligt i blomstringstiden.

mvh
chr. olesen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Melchiorsen, 28. maj 2007 kl. 17.25

Du skal beskære den lige efter blomstring, så vil den blomstre smukt næste år.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chr. Olesen Hasselvej 16 4690 Haslev, 30. maj 2007 kl. 12.19

Hej Britta
Tak for dit svar. Men hvor langt kan man skære tilbage? Kronen er blevet så stor, at det kniber med at den kan bære sig selv.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit T, 31. maj 2007 kl. 22.36

Jeg ville ikke være bange for at skære dværgsyrenen hårdt tilbage umiddelbart efter blomstring. Det vil være en fordel at give gødning og om nødvendigt vand i den kritiske fase efter beskæringen.

Formodenlig er dværgsyrenen ikke opstammet, men podet på en stamme. Det er virkelig en uskik at pode buske på stammer, for der sker typisk det at "kronen" bliver for stor i forhold til stamme.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. juni 2007 kl. 7.30

Helt enig,Birgit
Men nu begynder moden heldigvis at vende, så buske bliver ved jorden,hvor de hører til. Stammepodede ting kom sammen med krukkerne.

Anne Marie

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chr. Olesen Hasselvej 16 4690 Haslev, 1. juni 2007 kl. 9.44

Hej!

Tak for de gode råd. Jeg vil forsøge at skære hårdt tilbage. Jo, Birgit, den er podet på en stamme! Men jeg forsøger

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Judith Pedersen, 2. juni 2007 kl. 18.26

Vores hvide syren er ikke særlig villig til at blomstre. I 2006 var der 2 og i år er der slet ingen. Hvad kan problemet være?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette H. Hansen., 10. august 2007 kl. 8.02

Hej.

Jeg har også en opstammet dværgsyren, men dens blomster ligner nærmest hawaiblomster. De er blå/lilla og skulle blomstre i juli/august. Kender du den, og skal den beskæres?

mvh. Jette Hansen

Nyt svar til emnet »Opstammet syren«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Opstammet syren

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider