Forum

Søger frø fra rød akeleje – aquilegia vulgaris

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 31. maj 2007 kl. 13.29

Hejsa,

Jeg søger frø fra rød akeleje – altså fra aquilegia vulgaris fra "oldemor's have" med korte sporer.

Jeg har selv farverne: violet, blå, rosa og hvid, men mangler altså den røde.

Kan du hjælpe?

Bor i Stenløse, Sj.

mvh. Lars

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 1. juni 2007 kl. 15.33

Tjah, lige nu er det umuligt, men jeg kommer tilbage, hvis det lykkes at høste nogle frø. Blomsternes farve er ret mørkerød, dog i mange nuancer, men de krydser sig jo, da jeg også har de farver, du nævner.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 4. juni 2007 kl. 8.54

Tror du at man kan få den røde farve ved krydsbestøvning af de andre farver?

Det er selvfølgelig først i starten af juli at frøene er modne men det er jo nu at de blomstrer så man kan se farverne.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice E., 4. juni 2007 kl. 10.48

Ja, jeg mener, at det har mine selv klaret gennem de 25 år, jeg har haft dem. Til at begynde med havde jeg violette og lyserøde, og nu er ca. halvdelen mere eller mindre røde, lige fra næsten hvid til sortrød. Jeg har forresten en, der er flot rød og står lidt for sig selv et sted, hvor jeg ikke glemmer den. Jeg næsten love, du må få frøene, når tiden er inde.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 4. juni 2007 kl. 11.06

Tak, det lyder sørme godt. giv mig et praj via dette forum når tid er!

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tina, 1. juli 2007 kl. 23.50

Hej
Jeg har forskellige lyserøde nuancer, jeg kender ikke sortsnavne, men de har korte sporer.

Jeg bor tæt på og kan nok grave en lille plante op til næste forår, når jeg kan se farven.

Bor i Ølstykke

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 2. juli 2007 kl. 16.52

Kære Lars

Jeg har næsten sorte akelejer, lyserøde med fint grønligt skær i starten og støvet violette, alle med korte sporer og dobbelte i blomsten.

Og så har jeg røde, lyseblå, mørkeblå, klare blåviolette, næsten hvide med længere sporer. Og en orangebrun med meget lange sporer.

Det er korrekt, at de krydser. Derfor høster jeg kun frø af dem, der står isoleret, hvis jeg vil bevare dem.

I år dukkede en fin rød op med korte sporer blandt de næsten sorte, den er dog klippet ned nu.

Men jeg kan sende dig de frø, jeg vist har af røde akelejer. De stammer fra en, jeg fandt i hækken for 10 år siden. Send mig din mail-adresse, så kan vi aftale nærmere. Det er ikke mange frø, jeg har tilbage.

Nyt svar til emnet »Søger frø fra rød akeleje – aquilegia vulgaris«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Søger frø fra rød akeleje – aquilegia vulgaris

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider