Forum

Gødning til blomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 12. juni 2007 kl. 9.34

Jeg er helt ny i alt det her havehalløj. Vi har altid haft græs over det hele, men nu har jeg lavet staudebede, rosenbede osv... og er blevet fuldstændig grebet af havearbejdet. Men alle steder står der, at man skal huske at gøde både køkkenhave og bede. Men man bliver aldrig færdig, hvis man vander med en vandkande med gødning tilsat. Hvad er bedst at STRØ i bedene som gødning?

På forhånd tak.

Heidi

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 12. juni 2007 kl. 9.39

Du kan gøde med kunstgødning af en art – f.eks. en NPK gødning, som kan købes i de fleste planteskoler. Den strøs blot, i de anbefalede mængder per kvm., direkte i bedene – helst lige inden det regner, så regnen sørger for at kornene opløses og siver ned til planternes rødder.

Du kan læse lidt om kunstgødning her, i en glimrende artikel som Karna har skrevet:

www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/156.html

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 12. juni 2007 kl. 9.42

Hej Jes.

Tak for dit svar. Duer det både til roser og køkkenhave? Hvad med hønsemøg?

På forhånd tak.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 12. juni 2007 kl. 9.55

Jeg er ikke ekspert på gødning, så jeg ved ikke om du skal have noget specielt til roserne. Men det kan andre sikkert svare på.

Hønsemøg er ganske glimrende, men det er MEGET kraftigt i forhold til f.eks. hestemøg. Derfor skal hønsemøg tyndes op i vand inden det bruges.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 12. juni 2007 kl. 10.48

Lige en lille bemærkning.

Hvis du vælger en handelsgødning, så tag en, der er klorfri. Den er lidt dyrere, men der er nogle haveplanter, der ikke kan lide klor. Brug den over det hele i de anbefalede mængder, så kommer du ikke galt afsted.

Mvh... Hans

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 12. juni 2007 kl. 11.44

Heidi.

Du må også have dig en kompostbeholder, det er altså god og gratis gødning til det hele. Jeg bruger og alm. gødning, men til min græsplæne resten får kompost tilsat, og de vokser godt.

Helle – www.helleshave.dk

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi, 12. juni 2007 kl. 15.42

Tusind tak for jeres svar.

Det med komposten har jeg overvejet. Og har været hos naboen og hente hønselort. De skreg af grin da jeg kom med min lille spand og bad om en gang lort. Hestepærer KAN jeg altså ikke få mig selv til at rode i...endnu. Og sikke en spand der skal til...addvvrr.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 12. juni 2007 kl. 15.50

Hestepærer er da 10 gange mere lækkert end hønselort?!? Det er jo kun plantedele de fordøjer, hvorimod høns æder alt muligt snask.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 12. juni 2007 kl. 19.01

Mine 5 dværghøns giver lidt god gødning, jeg blander det i komposten og lader det stå et års tid, jeg mener at opleve, at så fungerer det rigtig godt
Hønsegården er en halmgård, men jeg er urolig for at bruge halmen, da jeg ikke er sikker på om den er "stråforkortet"
Om foråret får haven et godt lag af den hønsekompost, og så gøder jeg faktisk ikke mere, og udbyttet er godt. I urtehaven luger jeg tit, og så lader jeg det bette grønne ukrudt ligge mellem rækkerne.

Nyt svar til emnet »Gødning til blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gødning til blomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider