Forum

Hvilket træ – erfaring søges

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jinnie Andersen, 12. juni 2007 kl. 11.07

Vi har en by/gårdhave der dog er ret stor, men ligger lige i vind og solretning. (Haven ligger tæt på havnen i Esbjerg, med akse øst/vest – der hvor træet skal stå)
Vi vil gerne have et solitært træ på dette stykke af haven, men er meget i tvivl om hvilket.

Vi er villige til både at ekstra vande, gøde og beksærer.

Jeg drømmer lidt om et letløvet, gerne blomstrene, og med stamme – dette er vel et spørgsmål om beskæring. Gerne et duetræ, men ved ikke om det vil trives.

Max. højde 8 m. eller kunne holdes tilbage med besk.

Håber der er nogen derude der har erfaring med dette.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 12. juni 2007 kl. 15.49

Hej Susanne
Når du er så tæt ved Vesterhavet skal du ikke eksperimentere med duetræ, du bliver bare skuffet. Du er nødt til at have noget, der kan "klare mosten".

Afhængig af hvilke typer blomster du ønsker – kan du ud fra stabilitet og særprægethed vælge følgende, som alle burde kunne klare naturens påvirkninger:
Acer Campestre Elsrijk – en speciel naur, gule ganske små blomster og efterårsfarver – tror ikke den bliver 10 meter hos Jer.

Cornus mas Macrocarpa – som træ – en kirsebærkornel med masser af gule blomster i marts, før den får blade – forudsat bestøvning får den røde, aflange frugter ca. 1½ cm lange i efteråret. Træet bliver 4–5 meter højst og løvet er særdeles dekorativt. Forholdsvis dyr da det skal meristemformeres og er langsomtvoksende.

Fraxinus Ornus – (mannaask) – igen et lille træ, måske 5–6 meter højst – store hvide blomsterklaser i maj – flotte blade, flotte efterårsfarver.

De 3 muligheder opfylder de fleste af krav der kan stilles til et enkeltstående lille træ, der ikke skal beskæres voldsomt på noget tidspunkt. Alle giver flere oplevelser end de fleste andre træer og burde plantes flere steder, hvor der er lidt modstand i form af vind, let jord og størrelsen også betyder en del.

www.de-gamle-sorter.dk

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 13. juni 2007 kl. 9.00

Prøv at lægge mærke til træerne i de gamle haver i Sædding og Hjerting, hvad trives der og hvor store bliver de på jeres lokalitet. Find de øst/vestgående gader og se, hvad der står der.

Jeg vil tro akacie,guldregn og andre med små,finnede eller smalbladede typer kan tåle saltnedslag.

Anne Marie
www.loenbaek.dk

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jinnie Andersen, 13. juni 2007 kl. 9.20

Fra trådstarter
I skal begge have tak for jeres svar og de er vældig brugbare – det eneste er lige at jeg glemte at skrive er, at mit nye træ ikke må bære gule blomster. Ellers er jeg helt enig med dig om guldregn og jeg synes den er meget smuk og desværre alt for gul til farverne i min have.

Jeg vil stadig gerne hører om andre erfaringer – hvad med frugttræer? Er det noget at have.

Susanne

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Christiansen, 31. oktober 2009 kl. 10.14

Jeg har et kugleakacietræ og et kugleahorntræ. Hvornår kan jeg beskære disse?

med venlig hilsen

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. oktober 2009 kl. 12.05

Hej Finn

Du kan godt beskære dem nu, det sker der ikke så meget ved. Der er delte meninger om hvornår det er bedst og her vil jeg holde på at august heller ikke er så dårlig et tidspunkt, da sårene kan nå at hele inden vinteren. Andre foretrækker at gøre det efter bladfald så de nemmere kan se grenbygningen og forme træet.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. oktober 2009 kl. 12.06

Hej Finn

Du kan godt beskære dem nu, det sker der ikke så meget ved. Der er delte meninger om hvornår det er bedst og her vil jeg holde på at august heller ikke er så dårlig et tidspunkt, da sårene kan nå at hele inden vinteren. Andre foretrækker at gøre det efter bladfald så de nemmere kan se grenbygningen og forme træet.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 31. oktober 2009 kl. 12.07

Hej Finn

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kristian Olsen/ Vejs Havecenter, 31. oktober 2009 kl. 13.13

Jeg ville jo sige man beskærer den slags om foråret når frosten er væk og der endnu ikke er kommet blade på.

–det har jeg altid gjort og det fungere fint.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. november 2009 kl. 11.00

Forskellen hos dem og så deres oprindelig ophav er at væksten er mindre men hårdførheden er den samme.

Nyt svar til emnet »Hvilket træ – erfaring søges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilket træ – erfaring søges

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider