Forum

Julerose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 18. juni 2007 kl. 15.33

Jeg har taget frø af min julerose og sået, men syntes ikke rigtig de spirer.

Nogle erfaringer?

Hilsen Lone

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 18. juni 2007 kl. 15.51

Ja. Frøene skal i jorden lige når de falder af. Det er jo næsten umuligt, så man kan enten sætte små potter med jord under planten så de falder ned i dem, eller som jeg gør, lad være med at kultivere/hakke under planten, så kommer der mange små Juleroser op. Jeg har selv prøvet at så, uden der kom noget op. Nu rører jeg ikke jorden rundt om planten, og jeg har mange, rigtig mange små planter
Helle – www.helleshave.dk

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. juni 2007 kl. 16.06

Hej Lone
Det er rigtig smart at samle frøene – evt. med en pincet og så så dem med det samme oven på jorden – drys lidt groft sand eller endnu bedre lidt lecaperler hen mellem frøene, men ikke mere end de lige er dækket – ikke noget med halve eller hele cm sand over – læg derefter nogle få grene af stedsegrønne planter hen over, så det skygger et sted mellem 25–50% for solen – og så gør du ikke mere i år. Frøene spirer først til foråret.

Husk de blomstrer normalt først som 3-årige, så det er lidt tålmodigheds arbejde, men der kan fås mange fine planter, hvis du søger krydsninger (hybrider) – eller endnu bedre – har du nogle af de dobbelte – eller med pletter (kaldet spot) – får du måske også nogle af dem i de nye planter.

www.de-gamle-sorter.dk

Nyt svar til emnet »Julerose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Julerose

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider