Forum

Min barndoms blomster flor?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 28. juni 2007 kl. 11.02

Hej, mon nogen har, erfaring med dette?

Manden har købt en 40" container, den er grim, men det er dejligt, for nu får jeg muligheden for at plante smukke klatre/slyngplanter, måske stokroser.

Nu, ved jeg bare ikke hvilke der kan gå sammen, uden det kommer til at ligne en rodebunke, fordi de vokser over hinanden, osv.

Inde i hovedet forestiller jeg mig, en kolonihave for 30–40 år siden, hvor hus/skur var helt overdækket med grønt og blomster (barndoms minder suk)
Kan jeg efterligne det?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 3. juli 2007 kl. 10.34

Hej Hanne

Selvfølgelig kan du det. Kaprifolie, klematis, klatrehortensia er nogle af mine foretrukne. Stokroser kan også være flotte, men dur vist ikke i denne sammenhæng.

Vi havde en siddeplads/spisested i haven, som vi gerne ville overdække for at kunne nyde at sidde der også i den værste middagshede. Det blev til en slags pergola beplantet med 2 småblomstrende klematis og en træmorder (Celastrus scandens). Træmorderen er en meget kraftigt voksende plante, der kan kvæle alt andet omkring sig, og den har dannet et vældigt tag over vores spiseplads. Indtil for nylig troede jeg, at mine klematisser ville bukke under – og det var så bare ærgerligt, for træmorderens flotte, grønne sommertag og knaldgule efterårsløv skulle bevares. Men forleden jeg kravlede op på "taget" opdagede jeg, at det var overstrøet med klematissernes smukke, små blå blomster! Et syn for guderne, kan man vel kalde det? Vi må nøjes med visheden om, at klematis og træmorder altså kan trives med hinanden.

Det var en lille afstikker fra dit spørgsmål, men du skal bare plante og plante og se, hvad der kommer ud af det. Ofte bliver man positivt forbavset.

Med venlig hilsen, Knud

Nyt svar til emnet »Min barndoms blomster flor?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Min barndoms blomster flor?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider