Forum

Vilvin og bed ved husmur.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria, 11. juli 2007 kl. 12.17

Vi skal igang med at anlægge terasse og jeg kunne godt tænke mig et bed ved husmuren. Jeg vil gerne have en vildvin til at kaltre op ad muren på den ene side af terassedøren, og et eller andet andet grønt på den anden side. Spørgsmålet er så hvor brede sådanne bede som minimum skal være for at vildvinen har plads nok. Går dens rødder i dybden eller bredden? Andre der har erfaringer med bede ved husmuren? Der er tale om en sydvestvendt mur i fuld sol uden tagudhæng (flat tag). Håber nogen kan hjælpe da jeg ikke kan læse mig frem til det nogen steder.

Mvh. Maria

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 11. juli 2007 kl. 18.54

Vin skyder gerne rødderne ud i ca. 10 m omkreds på en sæson-så plant du bare din vin-den skal nok finde næring.

Hvorfor dog ikke plante en ordentlig vin?

Du har det samme beskæringsarbejde, men kan høste mange flotte klaser vindruer?

Min Heimrod står under et udhæng og vokser op på vores tag hvor den sætter eminente klaser der ikke kan klare sig i kvalitet med dem jeg dyrker i mit drivhus.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria, 12. juli 2007 kl. 10.21

Tak det kan da godt være at jeg skal overveje en rigtig vinplante i stedet. Så skal jeg bare have sat et eller andet op den kan hæftes fast på. Vin har, udover bladene, nogle smukke grene synes jeg. Overvejer stålwirer på tværs da jeg godt vil have noget diskret. Der kommer jo belægning foran planten, men rødderne kravler måske bare nedad så?

Nyt svar til emnet »Vilvin og bed ved husmur.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vilvin og bed ved husmur.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider