Forum

Birketraes froe

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens Petersen, 18. juli 2007 kl. 18.44

I min have har jeg 4–5 ret store Birketraer. I oejeblikket er det en sand snestorn af froe.

Det er til stor gene.

Findes der en maade at haemme froeproduktionen paa disse traer?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 18. juli 2007 kl. 18.53

Kun ved at fælde træerne!

Hvem kan idag tænke på at sætte birketræer i en parcelhushave.

De giver kun problemer.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. juli 2007 kl. 9.01

De giver også en dejlig skygge og hygge plus de suger op til 1500l vand i døgnet, en god ting i regntiden, tilsidst giver de også brænde til brændeovnen, en dejlig gratis og hyglig varme.

Mvh. Svend Høst

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. juli 2007 kl. 16.01

Ja og jeg har også hørt om birkevin. Det er da et dejligt træ, men ikke i en parcelhushave.

:-)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus Skovgaard, 19. juli 2007 kl. 19.57

Er der ikek andre mine svinene træer der suger ligeså meget vand? Spørger fordi jeg har en sø som uden ca. 150 birk ville omdanne halvdelen af min grund til sump.og jeg er liiiidt træt af birkefnidderfnadder alle vejen :P

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. juli 2007 kl. 21.50

Tjae!

Birk er ikke mit yndlingstræ-og jeg ville håbe at min nabo ville fælde sine!

Hvilken gavn eller skønhed udgør de egentlig i en parcelhushave-som ikke kunne erstattes af mere værdifulde vækster.

De er mest kønne op afstand!

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 19. juli 2007 kl. 22.20

En hængebirk i en gammel have er da noget der giver et elegant løft hvis den er velplejet.

Vi har en på 15m tæt på huset(4m). Vi har ikke problemer med kloakken eller sokkel.

Vi nyder dens 3m lange hængende grene i alle årstidens farver. Bladene forgår hurtigt og frøene spirer ikke som dunbirk. Vi har anlagt et højbed og en terrasse neden under,så der er tilpas skygget om sommeren.

En sidegevinst er de lange grene, som blomsterdekoratørerne henter til jul og påske.

Birkesirup og birkevin er ikke at foragte.

Anne Marie

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bob Vonk, 10. august 2007 kl. 22.45

Birkevin? hvordan gør vi nu det?

Har nogen opskrift osv?

Bob Vonk

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 11. august 2007 kl. 9.14

Du skal tappe birketræsaft,dette gøres bedst når saftstigen starter i det tidlige forår.Det vil blive alt for omstændig hvis jeg skulle give dig den fulde opskrift her, og nok heller ikke det rigtige forum,men gå på bliblioteket,der er masser af gode bøger om emnet,men jeg kan sige at birkevin er en flad og smagløs omgang,prøv æblevin det bliver virkeligt godt.

Mvh. Svend Høst

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. august 2007 kl. 10.41

Der er en artikel om birkesaft og tapning af den i tidsskriftet Praktisk Økologi 6/2006. Det er et interview med Tage Rømer,s om har startet en produktion af birkesaft i Danmark. Dette nummer er et temanummer om træer.

Tidsskriftet kan lånes/læses på de fleste biblioteker. Man kan også købe et enkelt nummer, så længe der er flere tilbage – henvendelse til Landsforeningen Praktisk Økologi: info@praktiskoekologi.dk.

Nyt svar til emnet »Birketraes froe«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Birketraes froe

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider