Forum

Flytning af stokroser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 22. juli 2007 kl. 23.51

Hej

Forrige år såede jeg en håndfuld stokrose-frø i staudebedet. De kom op sidste år med grønne blade. Dette var jeg forberedt på, da de jo er 2-årige. Nogle af stokroserne flyttede jeg, så de stod flere steder i haven.

I år blomster de helt fantastisk. De er lige i mine yndlingsfarver, og de står rankt og smukt på trods af alt blæsevejret og regnen i år.

Jeg såede ikke nye frø sidste år eller i dette forår.

Hvad nu næste år? Er stokroser strengt 2-årige, således at der ikke kommer blomster næste år, fordi der er i år, eller kan jeg være heldig og få blomster på de samme planter igen næste år?

Kan jeg flytte stokroserne? Det er selvfølgelig kun interessant, hvis det er muligt at få en plante, der har blomstret til at blomstre igen året efter. Ellers må jeg jo så, når de sætter frø og så nøjes med blade næste år. Men jeg vil meget gerne flytte på dem. Det lykkedes at flytte planterne sidste år, da der kun var blade, men kan de lykkes med de store blomsterbærende planter?

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 23. juli 2007 kl. 11.03

Du skal ikke flytte dem, det kan de ikke lide, da de har en pælrod, men de har smidt frø af sig selv, så de kommer bare af sig selv hele tiden.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 23. juli 2007 kl. 16.42

Hej Helle

Ok, så flytter jeg dem ikke. Men vil der komme blomster næste år (2008)? De skal jo stå et år uden blomster, før de blomstrer det kommende år. De frø, de kaster i år 2007 blomstrer jo ikke i år 2008. Kan de blomstrende stokroser i 2007 give blomster igen i år 2008?

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 23. juli 2007 kl. 22.58

Stokroser blomstre normalt i mange år så der skulle ikke være problemer med blomstring de næste år. Hvid du vil lave flere planter kan de såes eller der kan tages stiklinger af de gamle planter. Hvis frøet sås nu kan planterne med lidt held blomster til næste år.

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. juli 2007 kl. 9.15

Er det ikke svært at tage stiklinger af stokroser?

Mvh. Svend Høst

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 24. juli 2007 kl. 22.42

Stiklinger tages nederst på planten, det er de små sideskud der fremkommer der, de skal være begyndt at blive hårde da bløde stiklinger ikke dur. De skæres til i en længde på 5–6 cm og toppen fjernes lige over et blad, selve bladpladen fjernes, men stilken skal blive, stikkes dybt i en blanding af grus og spagnum, holdes fugtige og lyst, men ikke i direkte sol.

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Georg Rasmussen, 24. juli 2007 kl. 22.43

Stiklinger tages nederst på planten, det er de små sideskud der fremkommer der, de skal være begyndt at blive hårde da bløde stiklinger ikke dur. De skæres til i en længde på 5–6 cm og toppen fjernes lige over et blad, selve bladpladen fjernes, men stilken skal blive, stikkes dybt i en blanding af grus og spagnum, holdes fugtige og lyst, men ikke i direkte sol.

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 25. juli 2007 kl. 23.06

Hej Georg

Tak for rådet. Der er ikke frø på dem endnu, men så snart de kommer, vil jeg så dem.

Og så skal jeg ud og finde noget grus og tage stiklinger.

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juli 2007 kl. 14.56

Hej Georg!

Tak for opskriften på hvordan man laver stiklinger af stokroser, det vil jeg prøve.

Mvh. Svend Høst

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 10. juli 2008 kl. 19.46

2008 opdatering!

De stokroser, der blomstrede sidste år (2007) blomstrer igen i år. 2008. Stadig flotte og ranke og i fantastiske farver.

Jeg blev nødt til at flytte en enkelt stokrose sidste år, da den faldt ud over fortovet. Det lykkedes, og den blomstrer igen i år – nu tættere på huset. Så det kan lade sig gøre at flytte dem.

De frø, der blev sået sidste år gav små bladrosetter i efteråret, men giver også kun blade i år, men de må jo så forventes at blomstre næste år.

Stiklinger fik jeg ikke lavet sidste år.

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Kristensen, 13. juli 2009 kl. 0.29

Hej, jeg hedder Birgit, og vil gerne vide hvordan jeg sår stokroser,jeg har ikke haft have før nu,men jeg nyder det.

Hvor sidder frøne, er de der når blomsten visner? eller sider de et andet sted. Skal de sås til efteråret? eller om foråret? Valmuger er også meget smukke, og der har jeg de samme spørsmål. Håber i kan hjælpe mig. Hilsen fra Birgit

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. juli 2009 kl. 8.15

Når stokrosen er afblomsret kommer der en frø knude, når den bliver brun er frøene klar til at blive taget.

Du kan så både efterår og forår, men hvis du sår om efter året kan du muligvis få planter der blomster næste sommer.

Valmuen er meget let, når frøkapslen er brun så kan frøene
rystes ud af de små huller i toppen. Så dem om foråret.

Mvh. Svend Høst

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Kristensen, 14. juli 2009 kl. 0.26

Et tusind tak,for hjælpen, til Svend Høst. Kærligst fra Birgit

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 15. juli 2009 kl. 15.00

2009 opdatering.

Stokroserne blomstrer igen. De, der har blomstret i 2007 og 2008 gør det igen.

Den, der blev flyttet tættere på huset blomstrer stadig.

De, der blev sået i efteråret 2007 og nåede at give små blade i 2007 og store blade i 2008 blomstrer i år.

Så masser af stokroser i haven.

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Kristensen, 16. juli 2009 kl. 0.35

Er det rigtigt at man skal ligge frøene i vand inden man sår dem,og hvor længe skal de så ligge der? Venligst fra Birgit

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juli 2009 kl. 8.16

Hej Birgit.

Nej du behøver ikke at lægge frøene i vand før du sår dem, bare ned i jorden med dem, og vande godt, du kan godt gøre det nu, så vil du få blomster på næste år.

Mvh. Svend Høst

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 17. juli 2009 kl. 12.58

Hej Birgit

Du skal være opmærksom på, at selvom stokroser altid ses op ad bygninger og yndige bondehuse, så står de ofte bedre, hvis de står frit. Når de står op ad et hus, vælter de tit væk fra væggen og må bindes op.

Når de står frit i et bed bliver de blæst på fra alle sider lige fra de kommer op af jorden, og de bliver mere stabile. De kommer heller ikke så let til at mangle vand, fordi de står ude i regnen. Langs husmuren er der jo ikke så meget vand.

Stokroser går for øvrigt godt i spænd med tulipaner. Når tulipanerne blomstrer, er stokroserne bitte små, og når tulipanerne viser og bliver brune og grimme, vokser stokroserne op og dækker for dem, så de kan visne i fred. Tulipanerne graves ned i september, og stokroserne står også med frø til september. Så kan du så dem samtidigt.

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Kristensen, 17. juli 2009 kl. 13.11

Kære Marianne, Tak for de gode råd. Knus fra Birgit.

Og Tak til Svend Høst, Hvor køber jeg frøene, for stokroserne er jo ikke holt op med at blomstre inu, og jeg kunne jo førest ta frøene når blomsten var fallet af, og de var blevet brune, ja jeg er lidt hjælpeløs,jeg har aldrig haft have før, men jeg nyder det. Kærlig hilsen Birgit.

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 17. juli 2009 kl. 14.06

Hvis du sender mig din adresse eller email, kan jeg sende dig "et par tusind" frø, når de er klar i denne sæson. Alternativt kan du købe et lille brev i de almindelige frøudsalg i butikker/havecentre. Så kan du være sikker på farven.

Jeg kan ikke garantere farven – det kommer jo an på i hvilken rækkefølge bierne har bestøvet blomsterne – og de genetiske mutationer, der kommer ud af det.

Men jeg har hvide, lyse lyserøde, mørke lyserøde og bourdeaux. Så det bliver noget i den retning...

Jeg har mine frø fra en hvid stokrose, der stod i en hæk, hvor jeg gik forbi en dag og nuppede en håndfuld frø. Så moderplanten kan give mange forskellige farver "børn".

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. juli 2009 kl. 14.27

Hej Birgit.

Hvis du har stokroser som blomster lige nu så er det bare at vente på at frøene blver klar til såning.

Stokroser sår sig selv meget villigt så hvis du luger med forsigthed under og omkring stokroserne så vil frøene fra sidste år begynde (burde) komme op.

Men du kan jo også købe frø, og det bedste er nok at så i potter nu og lade dem overvinter et tørt køligt sted, så er de klar til udplanting til foråret.

Mvh. Svend Høst

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina Falsvig, 17. juli 2009 kl. 20.28

Det kan godt være jeg er lidt smådum. griner sødt.

Men jeg må også lige have hjælp til disse stokroser... Jeg har 2 farver stående. og de blomster i fuld flor.

MEN der sidder også nogle små lysebrune "kugler" som let falder er ved berøring. Er det dem man skal bruge som frø?

Eller kommer de først senere?

For et andet sted stod der at det skulle være nogle flade nogle (som først skulle være grønne og senere blive brune og hindeagtige)... og det er disse altså ikke... De er små brune "ærter". nogle endda lidt mindre. Der er slet ikke noget "fladt" på mine stokroser. hmmm.

Jeg bliver nød til at tørre dem. Har jeg læst man kan, og hvis det er det rigtige, skal jeg så bare lade det hele ligge og tørre? altså de små "ærter". (Da vores facader skal renoveres, og skal være ryddet d. 31/8.)

Og jeg ved ikke hvornår vi får haverne igen.

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Kristensen, 19. juli 2009 kl. 16.27

Kære Marianne, det vil jeg være meget glad for,det var meget sødt af dig,. birgitbibber@hotmail.com. hvis du vil skrive noget. Og min adrasse er Arnesvej 17 1 2700 Brønshøj. Kærligst og tusind tak fra Birgit Kristensen Rigtig God Dag

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Kristensen, 19. juli 2009 kl. 16.37

Kære Bittina, jeg har ikke selv stokroser, men jeg ved at,når de bliver brune, er det fordi den ikke vil bruge energi på nogle af blomsterne, så den kaster velv nogle af dem af. Venligst Birgit Kristensen.

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 20. juli 2009 kl. 19.49

Nu har jeg lige været ude i haven og nærstudere stokroserne. Der er ganske rigtigt enkelte afstødte knopper, som er brune og af ærte-størrelse. Det er ikke frøkapslerne.

Frøene kommer der, hvor blomsterne er. Og der er jo 20–50 blomster pr. stængel, og mange frø i hver frøkapsel, så det bliver til mange mange frø pr. plante.

De flade frø sidder i en ring tæt sammen. Dermed forklaringen på at frøene både er flade – og runde. Først er de grønne og så bliver de brune og tørre.

Se billede af frøkapslen her www.havenyt.dk/2006/uge34/

Så hvis vejret i år ligner det i år 2006, kan man høste frø om 4 uger. Så kan du nå det inden facaderenoveringen.

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Kristensen, 26. juli 2009 kl. 15.34

Hej Marianne, Havde du ikke nogle frø aligevel? Er det ligemeget hvad for en jor man putter frøene i? Hilsen Birgit.

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Kristensen, 28. august 2009 kl. 14.35

Hej, Jeg hved ikke hvem jeg skal spørge, om mine roser. Jeg købte en Ingrid Bergman rose, den har været så flot hele sommeren, med blomst flere gange, men mu ser den ud som om den er ved at gå ud, Er det nomalt at alle alle bladene visner, her på eftersommeren, så der er ikke et blad hele vejen ned, jeg har en rose mere, hvor alle bladene visner men den skyder stadig med blomst for oven. Nogle af bladene ser også plettede ud, kan roser klare sig i frost? Jeg har ikke haft have før, så jeg håber at der er en der kan hjælpe mig. Venligst fra Birgit

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit, 29. august 2009 kl. 15.02

Hej Birgit
Du skal enten finde en diskussion om roser og spørge dér, eller oprette en ny tråd med overskriften "Roser – plettede blade"; ellers vil de kloge rosen-mennesker overse dit indlæg.

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann Munk, 20. september 2009 kl. 19.03

Hvis der er nogen af jer der mangler frø fra stokroser...skal I bare skrive til mig jeg har masser af dem!

Jeg vil bare have portoen betalt for dem!

Hilsen Ann Munk

Sille711@hotmail.com

Nyt svar til emnet »Flytning af stokroser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Flytning af stokroser

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider