Forum

Prøver igen – Flytning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael Salling, 28. juli 2007 kl. 21.47

Ja jeg prøver lige igen og ser om der er nogen derude der vil svare på mit spørgsmål, nu er der jo snart kun tre måneder til...

* **

Hejsa
Vi har lige købt et nyt hus, der bliver klar til indflytning til november.

Vi vil selvfølgelig gerne have vores planter med.

Det drejer sig om

3 stk. rododendrun (8år)
1 stk. Japansk Kirsebær (8år og ca 5m høj)
1 stk. Magnolia (4år)
1 stk. Syren (3år)

Hvordan skal jeg gøre dem klar til flytning?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 28. juli 2007 kl. 21.56

Hej Michael.

Jeg har desværre kun erfaring med Rodendendron – jeg flytter gladeligt rundt på gamle store planter, deres rødder ligger øverligt.

Vi graver et meget stort bredt hul, fylder det med spagnum blandet med bladmuld og nåle. Så vander og vander vi den første tid, og det er altså gået godt hver gang.

Vi har også flyttet ret store Magnolia med mere held end forstand, men på samme måde, og det er også gået godt.

Men mon ikke det kommer an på, hvordan jorden er i din nye have?

mvh. Carina Juul

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Salling, 28. juli 2007 kl. 22.06

Hej Carina
Tusind tak for svaret, jeg er meget glad for at høre at du har haft held med at flytte planter.

Jeg var nemlig særdeles nervøs for at man skulle lave alt muligt ved planterne før de kunne flyttes.

Mvh. Michael

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 29. juli 2007 kl. 9.06

Et japansk kirsbær 8 år 5m høj vil blive meget svært at flytte, men du kan jo prøve,træer flyttes bedst om efteråret når bladene er faldet af,du bliver nok nødt til at beskære det kraftigt, da du jo reducere roden med 60–80%. Grav dybt omkring træet skråt ind under roden 1m i diameter få så meget jord med som muligt, plant det hurtigst muligt på det nye sted og vand.

De andre planter du nævner skulle være lette at flytte.

Mvh. Svend Høst

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Salling, 29. juli 2007 kl. 9.27

Tak for svaret.

Noget tyder på at træet skal blive stående til ny lejer, og så "nøjes" med de andre planter.

Jeg er rigtig glad for at de andre planter bliver "lette" at flytte, da Magnoliaen er en bryllupsgave, og rhododendrun var indflytter gaver :-)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 29. juli 2007 kl. 11.51

Hej Michael

Kan du ikke lave nogle skud af den Japanske Kirsebær, eller tage frø og så. Du har jo 3 måneder til at se om det lykkes.

Helle – www.helleshave.dk

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Jepsen, 23. juni 2008 kl. 19.28

Hvorfpr bliver bladene på 2 af mine rodendendron brune.Kan nogen fortælle mig det

Nyt svar til emnet »Prøver igen – Flytning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Prøver igen – Flytning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider