Forum

Søger plante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Bjerrum, 2. august 2007 kl. 9.35

Hej er der nogen der kan hjælpe mig med at finde denne blomst/plante udfra min beskrivelse. Det er store klokkeformede blomster der sidder på retopstående ranke. Over en meter høj og kun forneden er der blade – smalle grønne blade der nærmest ligger i rosetter om stilken ved jorden. Farven jeg har set er hvidlig/flødefarvet

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vivi B., 2. august 2007 kl. 13.04

Det kunne være Fingerbøl – på latin Digitalis. Den findes også i rosa farver. Det er en 2-årig plante som kan sås nu. Så vi den blomstre næste år.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 2. august 2007 kl. 17.12

Hmm. hvis jeg forstår det du skriver ret Bjerrum, så er stilken bar, dvs blomste foroven og blade forneden. Men det havde nok været lettere om du skrev hvilken form de blade har. Nå pyt, jeg gætter på skærmlilje, de blomstrer nu, findes i blå og hvid.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjerrum, 2. august 2007 kl. 17.58

Hej igen. Er desværre ikke skærmliljen og ej heller fingerbøl. Der er ingen blade på stilken – kun forneden og opad stilken er der klokkeformede blomsterhoveder 5–6 cm i dia.

Bladene forneden er aflange og smalle og der er mange af dem.

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 2. august 2007 kl. 19.01

Hvad med Marieklokke.

Helle – www.helleshave.dk

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 2. august 2007 kl. 19.53

Æv, så er det jo svært. Men altså, mine marieklokker bliver ikke over 1 meter høje, så den tror jeg ikke på.

Den eneste anden høje sag jeg så kan komme i tanker om er kleopatras nål, jeg har gravet min op men husker ikke den som en med klokker.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjerrum, 2. august 2007 kl. 21.19

Hej igen. jeg er meget taknemlig for budene, men det er ikke den på billedet. Men jeg søger videre og vil give lyd når jeg har fundet den. Tak skal i have. Jeg kan sige at første gang jeg så den kom jeg lidt til at tænke på orkidé, men den er en staude eller løvplante af en art – det er jeg sikker på. Men i skal have tak:o)

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjerrum, 2. august 2007 kl. 21.20

Undskyld – jeg mente løgplante

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 2. august 2007 kl. 21.33

Nå, så er det nok en ismene.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjerrum, 4. august 2007 kl. 9.39

Desværre – blomsterne sidder på "grene" ud fra ranken. 2–3 stykker på hver. Blomsterbladene er spidse i enden. Blomsterne virker på afstand lidt papiragtige. jajeg er spændt på hvad det er for en når engang jeg finder ud af det:o)

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Hansen, 4. august 2007 kl. 9.51

Min første tanke var, da jeg læste indlægget at det er en Yucca filamentosa, men det er jo ikke en løgplante.

venlig hilsen Lotte

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjerrum, 4. august 2007 kl. 10.04

Hej Lotte. Jeg må indrømme min uvidenhed i planteverdenen- derfor prøvede jeg jo også denne side:o) Men du har ihvertfald ramt plet. Det er ligepræcis den – tusind tak for hjælpen.

venlig hilsen Bjerrum

Nyt svar til emnet »Søger plante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Søger plante

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider