Forum

Lavendler

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Viggo Forting, 3. september 2007 kl. 21.22

I en gårdhave hvor jeg i forvejen har roser, vil jeg gerne plante lavendler.

Er der flere sorter? I så fald: har de forskellige egenskaber? er nogle mere hårdføre end andre? kræver de en speciel jordbund? er september et godt tidspunkt til at plante?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne, 4. september 2007 kl. 6.44

Der er den helt almindelige lavendel, det er en staudelavendel. Det vil sige, at den burde altså komme igen år efter år. Men sørg for hvert forår, at klippe dem godt ned. Der er en type der hedde sommerfuglelavendel, den er ikke helt så hårdfør. Men den jeg har har dog overvintret, så man kan være heldig.

Jorden omkring roserne burde være helt vildt, de er nu meget taknemmelige.

Denne årstid er også et fint plantetidspunkt. Husk, selvom det er lidt koldt nu, at vande alligevel.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 4. september 2007 kl. 17.13

Hej Viggo – der er mange sorter i lavendler – som indtil de blomstrer ligner hinanden. Det er mest farven, der er forskellig, men højden kan variere mellem 35–45–50 cm for selve planten, forudsat den klippes lidt ned hvert år – og det er smart at gøre det når den er 90% færdig med at blomstre. Farverne er fra hvid til mørk lilla, så du skal gerne finde ud af hvad der passer bedst til dit bed.

www.de-gamle-sorter.dk

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. januar 2008 kl. 21.26

På de store lavendelmarker i Frankrig lukker man fårene ud om foråret hvor de så gnaver planterne næsten helt ned. Du fatter hæksaksen om foråret og klipper dine lavendler ned til ca. ti cm. over jorden,så bliver de tætte og flotte til sommer.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie-Louise Veber Paustian, 26. marts 2008 kl. 22.48

Sorten ''Munstead'' er den, der klarer det danske, fugtige klima bedst.

God fornøjelse

Marie-Louise / MP Havedesign
www.mphavedesign.dk

Nyt svar til emnet »Lavendler«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Lavendler

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider