Forum

Marmelukærmebusk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 13. september 2007 kl. 19.01

Vi har i foråret plante 2 marmelukærmebuske i et rosenbed. Vi har tidligere haft disse buske, men de gik tabt for os. Men de 2 buske, vi nu har er simpelthen vokset så meget, at de næsten fylder hele rosenbedet, og nærmest "kvæler" roserne.

Kan grunden til den vodsomme vækst være, at de har fået gødning, hver gang roserne har fået hen over sommeren,+ al den regn vi ligeledes har fået i år.

Kan vi beskære dem lidt nu, uden at det går for meget ud over dem, eller de fryser helt væk. Som de er nu, er de meget svære at "vinterdække"

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 14. september 2007 kl. 8.57

Fryser busken helt væk, vil det kun være en fordel for rosenbedet. De harmonerer dårligt sammen. Hvis din "marmelukærmebusk" er den, som også hedder Poppelrose, vil den snart overtage hele bedet. Det er en smukt blomstrende busk, men også et meget besværlig ukrudt, at skille sig af med, der hvor den er uønsket. Og den fryser ikke væk, selvom du klipper den ned.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 15. september 2007 kl. 11.38

Hej Knud.

Jeg kan ikke huske om, Marmelukærmebusken er den samme som Poppelrose. Jeg kan ikke finde noget om hverken Poppelrose el. Marmelukærmebusk i mine egne bøger. Men Anne Marie fra Lønstrup Planteskole (tror jeg det var) skrev noget om det til mig sidste år. her i Forum.

Fakta er, at de 2,vi havde i et andet bed, frøs væk, fordi vi ikke havde vinterdækket dem godt nok.

Dengang skrev Annemarie, at det var meget vigtigt at plante dem dybt, for at hæmme tilbagefrysning.

Men det kan da godt være, det er en god ide, at flytte dem, men hvornår gøres det bedst?

Grunden til, at vi plantede i rosenbedet er den, at vi havde et par roser, der var blevet grimme og kedelige at se på. Vi har haft roser der i mange år, derfor skiftet.

Jeg er glad for M. busken, jeg synes, det er en smuk busk, der blomster hele sommeren til frosten kommer.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 15. september 2007 kl. 19.52

Hej Inge. Poppelrose og marmelukærmebusk er ikke det samme. Poppelrosen er nem at overvinter men marmelukærmebusken er slem til at fryse væk. Jeg har begge dele. Poppelrosen gør jeg intet ved og den kommer bare til næste forår. Marmelukærmebusken graver jeg op og sætter ned i vores kælder. Der står den så og får bare lidt vand. Til foråret bliver den sat ud i haven igen. Den er meget nem at tage stilklinger af. Hilsen Anna

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 15. september 2007 kl. 20.31

Hej Anna!

Tak for svaret. Skærer du den tilbage, når du tager den ind for vinteren. Vores planter er blevet meget store og omfangsrige.

Hilsen Inge

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 15. september 2007 kl. 20.59

Hej. Inge. Ja jeg skar lidt af den så den var til at flyttte men i år er den så stor så jeg tror jeg lader den blive ude og kun tager de nye planter jeg har lavet af den ind. Så kan jeg bare lave nogle flere til næste år. Hilsen Anna

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 16. september 2007 kl. 9.43

Hej Anna!

Hvornår laver du stiklinger af planten. Det er vel passé for i år. Jeg har ikke den store erfaring (aldrig gået så meget op i det) med selv at lave stiklinger. Jeg har ikkke drivhus i haven. Hilsen Inge

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 16. september 2007 kl. 10.47

Hej Inge

Jeg venter til foråret og tager af de nye små skud der kommer. Jeg har brugt de små Pindstrup Minikap. Det er minidrivhuse med selvvanding og så har jeg bare sat dem i vinduet. Jeg bruger et roddanner pulver men det tror jeg ikke er nødvendig. De er nemme at få til at slå rod. Og så kan de lige tages ud af de små rum og plantes i nogle større potter. Det er bedst at bruge så og prikle jord og det er godt at blande lidt sand i jorden. Hilsen Anna

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 16. september 2007 kl. 19.53

Er "Marmelukærmebusken" en entydig størrelse, eller findes den under et mere præcist navn? Den har været debatteret tidligere og altid som en ganske bestemt plante. Men ligesom Inge, kan jeg ikke slå den op i nogen af mine havebøger eller leksika.

Vi må nok have Anne Marie på banen igen?

Venlig hilsen, Knud

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna, 16. september 2007 kl. 20.54

Hej. Ja den hedder også Lavatera thuringiaca.

Venlig hilsen Anna

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 15. oktober 2007 kl. 13.23

Hej igen!

Nu har der været så megen debat om min marmelukærmebusk, så jeg vil lige fortælle, at lige meget hvem, der ser den blomstre i min have, synes den er meget smuk, senest i går, var der flere, der beundrede den.

Nu håber jeg bare, den ikke går tabt for mig i år, da den er blevet så stor, så den er svær at vinterdække.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. oktober 2007 kl. 20.06

Jeg troede også, at mamelukærmebusk og poppelrose var det samme.

Men jeg har fundet noget i mine bøger:

Lavatera trimestris er den et-årige, man sår hvert år

Lavatera thuringiaca er en staude mamelukærme, men dyrkes som et-årig. Kan overvintre et beskyttet sted, bliver 1,5 m høj, ofte rosa. Der findes en hvid: Barnsley.

Lavatera cachmeriana er træagtig poppelrose, kræver også et beskyttet voksested. Bliver 1,5–2 m høj, har rosa blomster i aks. Bladene er delte, grågrønne og lodne.

Min er nok sidstnævnte. Den frøs væk en vinter, fordi jeg havde dækket den forkert (grangrene om roden er nok), men jeg havde taget stiklinge og har nu adskillige. I år startede den blomstring i juli og den fortsætter. Ja den er herlig, men også voldsom. Stiklinge kan sættes på friland i juni.

Nyt svar til emnet »Marmelukærmebusk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Marmelukærmebusk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider