Forum

Bundække

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 24. september 2007 kl. 8.18

Da jeg er ved at lave et stykke jord om til blomster beskærings have, tænkte jeg om bunddække planter ved stauder, kan kvæle stauderne?

Jeg har bla. trædebregner og skovjordbær.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Else B.H., 24. september 2007 kl. 21.39

Ikke hvis du vælger nogle gode livskraftige stauder der kan konkurere med bunddækkeplanterne... men ellers kan du jo plante afskærings stauderne så tæt at de i sig selv er bunddækkende

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 24. september 2007 kl. 22.48

Tak –

jo men min bekymring går ud på, at feks.

trædebregnerne breder sig meget og kan være
svære at styre.

Men så må jeg jo igang med begrænsningens atbejde til den tid.

mvh Sannah

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 25. september 2007 kl. 18.14

Ja -
trædebregner egner sig bedst til stier og den slags, de vokser kraftigt ind i alle andre planter, så hold dem gerne væk fra dine stauder / afskæringsblomster, og lad dem gro på stier / siddepladser m.m., hvor de jo er ganske kønne.

hilsen Helle N.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 25. september 2007 kl. 19.11

Hej Sannah
Guldjordbær (Waldsteinia ternata) er en fortræffelig bunddækkeplante. Den trives dog bedst i halvskygge, og egner sig måske derfor bedst under opstammede træer eller lignende. Jeg tror, jeg ville sætte stauderne så tæt, at der ikke ville være behov for noget bunddække.

Vh. Knud

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 25. september 2007 kl. 19.29

Tak for jeres svar.

Ja jeg synes også, at de er rigtig flotte på mine stier og på sidde pladser.

Jeg har lagt ukrudtsdug ud, men det er jo også en bekostelig affærre.

Det nye stykke jord, der skal være min staude have er såmæn på ca. 500 m2.

Så der går jo nok et stykke tid, inden jorden bliver dækket.

Jeg har græs på stierne rundt omkrin arealet + lidt ind i mellen.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 25. september 2007 kl. 19.51

Til Sannah Schou.

500 m2 staudehave – det er sandelig et stort stykke jord. Det kan jo blive utrolig flot og der findes jo stauder til alle formål, men mon du dog ikke også skal tænke på et par træer og buske i dette bed? sådan for at få lidt højde og karakter. Nogle stauder trives jo f.eks. fint under et mindre træ i halvskygge. Måske skal der også lidt stedsegrønt til i dette ret store bed, måske som en slags baggrund, så der også om vinteren er lidt grønt at se på. En lille afd. med roser og passende stauder kunne også være en mulighed. 500 m2 kun med stauder tror jeg ikke bliver helt godt? der må også lidt andre planter til, for at skabe en helhed – men det er naturligvis svært at komme med helt konkrete forslag hertil, når jeg ikke kender de øvrige omgivelser på grunden.

Men du skriver jo 500 m2 staudehave – mener du da "kun" stauder? eller har du hække som rumdeler, træer / buske og roser med i denne plan?

John.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sannah Schou, 25. september 2007 kl. 21.06

Hej John.

Vi har boet herude i 5 år nu, og jeg har koncentreret mig mest omkring huset.

Det stykke jeg taler om, var køkkenhave for 25 år siden, og har ligget brak hele tiden.

De mennesker der boede på stedet i de 20 år inden vi overtog, har overhovedetikke interesseret sig for at dyrke blomster osv.

Der var noogle frugttræer og lidt andet.

Læhegnet har jeg også gået lidt ind i mellem og flædet og ryddet op i.

Så mit nyeomlagte staudeområde er der en del træer rundt om.

Desuden er der migt i, hvor overskudsvandet fra huset går gennem sandmilen og derned.

Her er stadig en del træer der skal væk.

Der er bla. hyldebær og hassel. så der er masser af højde og skygge.

Du/I er da velkomne til at kikke ind på www.schou3.dk og husk at lægge en lille hilsen der også *s*

Jeg har ikke fået lagt de sidste billeder derind endnu.

mvh Sannah

Nyt svar til emnet »Bundække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Bundække

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider