Forum

Vinterdækning af forårsløg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 4. november 2007 kl. 19.55

Er det en god ide'at lægge noget vinterdækning hen over forårsløgene? Jeg har set i dag, at mine påskeliljer er kommet op, og de bliver ødelagt, hvis de får frost.

Gennem de senere år har jeg oplevet, at løgene kommer op i "utide", grundet det milde vejr. det betyder at blade og blomster ikke udvikler sig pænt, men bliver noget småt forkrøblet noget.

Inge

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 5. november 2007 kl. 0.33

Ofte hænger mildt vejr sammen med megen nedbør, og den alt for tidlige fremvækst kan både skyldes temperaturen og den våde jord.

Langt de fleste løgvækster er steppeplanter, som er vænnet til, at våd jord er noget, som skyldes forårets snesmeltning. Derfor er det altid et godt råd at lægge løgene på en bund af 10 cm filtergrus, som sørger for, at de ikke står og sopper i vand. Det vil bremse deres tilbøjelighed til at gå i gang for tidligt.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 5. november 2007 kl. 9.36

Tak for svaret. det skulle jeg have vidst i går, for da lagde jeg faktisk nogle nye tulipanløg. De er lagt enkeltvis i grupper, men de er gravet dybt ned, så jeg kan ikke gøre det om!

Inge

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Christensen, 20. november 2007 kl. 14.53

Jeg vinterdækkede mine perlehyacinter og nogle tulipaner sidste år, et sted, hvor de har stået så mange år, at de er ved at have gravet sig op gennem jordoverfladen. De ligger i hvert fald ikke så dybt, som jeg er sikker på at den tidligere ejer af haven har gravet dem ned.

Jeg smed en masse blade, jeg rev sammen fra plænen, over dem.

Desværre begyndte de dyr, der mæskede sig i de sammenrevne blade også at spise de små nye perlehyacintskud, da de kom op. Endvidere klumpede nogle af bladene sig sammen – og blev spiddet af de perlehyacinter, der trods alt kom op. Så fem centimeter over jordoverfladen hang der et gennemspiddet bladlag.

Så krøllede, orme/snegle spiste perlehyacinter og et spiddet bladtæppe var min erfaring.

Jeg har dog igen i år revet blade sammen og brugt som vinterdække. Denne gang skal jeg bare huske at komme ud og purre lidt i dem i det tidlige forår, så de ikke klumper sammen i en kage.

Nyt svar til emnet »Vinterdækning af forårsløg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Vinterdækning af forårsløg

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider