Forum

Erfaringer med Frangipani Plumeria

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette, 23. november 2007 kl. 7.02

Havde fornøjelsen at besøge Hawaii i sommers, hvor jeg købte to rod-agtige stiklinger af henholdsvis hvid og lyserød frangipani plumeria med hjem. Havde helt glemt dem, fandt dem frem i går og de ser stadig ud som da jeg købte dem.

Nu vil jeg plante dem i potte – andetsteds har jeg set, at de skal stå køligt om vinteren (10–15 grader). Skal jeg så straks stille dem ved vinduet i kælderen monstro? Og kan de stå ude om sommeren? Har I nogle erfaringer med disse enkle, velduftende skønheder?

1 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 24. november 2007 kl. 11.58

Hvis du er helt sikker på at de har overlevet, ja så stil dem køligt for at få blomstringen næste år. Er du i tvivl så stil dem i vindueskarmen for at se om de kommer, men så vil du ikke få nogen blomstring næste sommer. Ja. de kan stå ude om sommeren, men stil dem det første år, lidt i læ, så de kan vende sig til det dankse klima, som jo er langt fra de på Hawaii.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 12. december 2007 kl. 19.13

Har igennem længere tid hos gartnerier og planteskolprøver søgt efter nogle Plumereia Frangipani /Plumeria Obtusa planter eller stiklinger – men uden held. Derfor prøver via Havenyt at finde nogle eksemplarer af disse planter / stiklinger. Er der nogen, der har kendskab til, hvor planterne aktuelt kan købes eller er der nogen der evt. vil sælge planter eller stiklinger?

3 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 12. december 2007 kl. 22.35

Tak for rådet, Helle. Det ser ud til, at der er liv i planterne. Håber de klarer det. Det er en utroligt smuk plante, når den blomstrer.

Men så langt er jeg jo langt fra nået, så der er ingen stiklinger hos mig endnu. Men Lone, du kan jo prøve ebay. Har netop modtaget nogle røde bønner, jeg har købt på ebay, som med tiden forhåbentlig bliver til et Coral Tree. Der kan man både få frø og planter af alt muligt.

4 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne, 13. december 2007 kl. 10.58

Hejsa!

Jeg har sået forskellige plumeria, de er spiret og vokser fint. Til foråret skulle jeg gerne have planter af dem som jeg evt gerne vil sælge et par stykker af :o)

Jeg har lejlighedsvis også frø :o)

Hilsen
Bjarne

5 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. december 2007 kl. 10.59

Husk også at kigge i frø og plantebytning her på Havenyt, der er altså også mange fine ting man kan bytte sig til. Jeg bytter gerne selv.

Helle – www.helleshave.dk

6 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. december 2007 kl. 11.03

Hej Bjaren

Skriv lige din hjemmeside adresse. Jeg kan ikke huske den og du har jo mange flotte planter.

Helle – www.helleshave.dk

7 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone, 13. december 2007 kl. 18.32

Tak for jeres respons og God Jul.

8 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 23. december 2007 kl. 20.23

Hejsa!

Det er : www.barney.dk

Jeg er også altid interesseret i at bytte :o)

Hilsen
Bjarne

9 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brith Hansen, 30. januar 2008 kl. 20.11

Hejsa

Jeg har nogle frø af Frangipani men ville lige hører hvordan de skal sås?

mvh Brith

10 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 31. januar 2008 kl. 13.07

Hejsa!

De er ret nemme at have med at gøre. Man tager en potte med en god veldrænet jord – så- priklejord blandet med lidt sand eller perlite. Frøene lægges i blød i 15 minutter og sås ved at stikke den tykke ende i jorden så frøet stikker ½ op. Potten stilles så lunt og lyst. Kunsten er så at holde dem fugtige uden at overvande.

Når frøene spirer skal de så have masser af lys. Planten er meget velegnet til krukker mm, da den ikke tåler frost og skal ind om vinteren :o)

Hilsen Bjarne
www.barney.dk

11 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 28. august 2008 kl. 14.00

Hejsa,

Har først lige set jeres tråd om Plumeria nu og ja det er en spændende plante som giver en smukt oplevelse ikke kun for øjet men også for næsen. Jeg har dyrket planten i Danmark i gennem 20 år og har vist 100 vis. Jeg forsøger at klimatisere dem til dansk klima og flere af dem trives fint i haven om sommeren. Nogle kræver ekstremt meget varme og det er dem der hælder over i de meget røde og nærmest lilla farver.

Jeg har nogle store træer som trænger til beskæring så der kunne da nok blive nogle stiklinger. De skal helst være træagtige før de vil slå rødder og det tager normalt op til tre måneder.

Jeg har de sidste år lagt en stor interesse i nogle dværg typer af planten og de er helt fantastiske og måske mere noget for danske dyrkere da de ikke bliver kæmpestore når de skal hives ind og ud som sæsonnen skifter og de er meget smukke og kompakte planter. Næste år skulle jeg kunne levere stiklinger af disse planter også.

Vil i vide mere kan i evt. skrive til Søren Møller på sorne76@hotmail.com

Mvh. Søren

12 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 28. august 2008 kl. 23.36

Hej søren...

jeg har selv 2 plumeria og de gror godt den store er nu ved at gå i hvile...jeg var inde på en www i USA en plumeria gartneri og fandt at der åbenbart er nogle plumeria der kan tåle mere kulde ja sågar frost...jeg fandt det under google...søgte på hardy plumeria eller frankipani...jeg fik skrevet en del navne op og vil nu igang med at søge på dem...

Jeg vil da meget gerne stå i kø for at købe stiklinger af dig når tid er...har lige bestildt frø af gule...røde...lilla og orange farver...

mvh erik esb ø

13 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 12. oktober 2008 kl. 11.00

Hejsa,

Jeg kender godt den kulde hårdføre Plummeria Erik, men jeg er sikker på at du vil få svært ved at få fat i den da Amerikanerne holder den meget tæt ind til sig selv endnu. Der skulle da nok kunne blive nogle stiklinger til dig næste forår, hvilke farver kunne du tænke dig?

Jeg må nok indrømme at jeg er forbavset over at så mange dyrker Plumeria i Danmark og så endda træer også, jeg troede kun der var nogle få stykker og jeg er meget glad for høre om de mange dyrkeres erfaringer. Mange tak for jeres henvendelser.

Lige et tip til beskæring som mange spørgsmål går på. Mange holder deres Plumeria indendøre hele året og så bliver de ranglet når de mangler lys, sæt dem i haven i læ om sommeren hvis der er mulighed for det. Beskær aldrig træet om efteråret eller vinter, der er for lidt lys, svampespore og desuden for koldt til at jeres grene/stiklinger vil roddanne så man risikere at midste stiklingerne og selve træet pga. råd. Vent med beskæring til træet igen skyder og er i vækst, tør grenene i mindst en uge inden de sættes i meget porøst jord med god ventilation og dræn. Temperatur skal gerne være 28–32 C og alt det sol/lys som er muligt, så skulle der være en chance. Roddanning kan tage fra 3 uger til et år.

Mvh. Søren, Aalborg

14 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 12. oktober 2008 kl. 13.13

Hej Søren...

Jo tak jeg vil meget gerne lægge mig på stiklinger fra dig...jeg er meget interesseret i en gul...og en orange...og en rød...vil også gerne betale eller bytte med noget andet tropisk hvis du har interesse i det...mine plumeria er nu ved at gå dvale og ved at smide bladene så de står tilbage med blomster knopper til næste år...her ermin e-mail så kan vi jo skrive sammen om emnet eller hvad angår bytte...

erik-laugesen@ofir.dk...

mvh erik esbjerg ø

15 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Ole, 22. oktober 2008 kl. 10.34

Hej
Jeg vil gerne blande mig i jeres debat om Frangipani / Plumeria, bl a for at blive lidt klogere.

I foråret 2000 var vi en tur på Madeira.

På et tidspunkt kom vi forbi en halvstor busk, hvor der hang en stump brækket gren.

Den ''kom'' jeg til at stoppe i lommen, uden at ane hvad det var. Er så senere blevet klar over at det er en Frangipani. Den blev så sat i jord da vi kom hjem, og har groet rigtig godt og blevet til mange planter. De blir tit skåret ned, så der bliver jævnligt nye stiklinger hvis det har interesse. Det jeg synes er interesant ved jeres indlæg, er snakken om farver. Vores har aldrig blomstret, og det kunne jo være spændende.

Vi har hver sommer et stort eksemplar i vores drivhus, ellers står de inde som potteplanter.

Så mit spørgsmål er, hvad gør jeg for at få dem til at blomstre?

Vh Svend Ole Holstebro

16 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 22. oktober 2008 kl. 11.10

Hej Svend ole...

mine står ude om sommeren og blir sat i drivhuset i slutningen af August der udvikler de så knopper og står med dem uden blade et tørt sted til næste forår...ikke i stuen men i et skur med lys og ca 5–10 grader og knas tørre.de kommer først i stuen igen når de selv begynder at vise at der er begyndt at komme liv så vander jeg men kun lidt og øger vandingen men med udtørring ind i mellem og når frost faren er ovre kommer de i drivhuset...blomstre...og hele mollevitten starter forfra...men der er sikkert andre metoder at gøre det på...Du skriver at du klipper i den.er lidt i tvivl om det er en plumeria du skriver om hvis den har elefantgrå grene og blade der minder om en nerie men meget større.og har blad ar når bladene falder af så er det sådan en...ok men det var hvordan jeg gør for at få mine til at gro optimal.

mvh erik esb ø

17 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Ole, 22. oktober 2008 kl. 14.38

HEJ Erik
Tak for et hurtigt svar.

Ja, nu bliver jeg jo i tvivl om min plante er en Frangipani.

Den har mat/mørkegrønne stængler, og bladene er ovale med en lille spids.

Og bladfarven er rødbrun, med spredte grønne stænk. Bladkanten er svag savtakket.

Jeg tror ikke det er en Nerie, de har vist alle lange smalle blade.

Ærgerligt at man ikke kan lægge billeder ind her på siden.

Vh Svend Ole

18 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 22. oktober 2008 kl. 17.40

Hej Svend Ole

Mange tak for de billeder du sendte, jeg er sikker på det ikke er en Plumeria du har, den virker for tynd og slet ikke kompakt i fysikken som en Plumeria er, det er heller ikke en Nerie. Bladene kunne måske minde om en dværg jeg har set, men der findes mange slags blade mest grønne og nogle lange og nogle kort og mere ovale gummitræs agtige, de er i øvrigt "evergreen" og går ikke i dvale som andre Plumeria gør. Jeg har sendt dig nogle billeder hvor du også kan se et par store træer i baggrunden + nogle dværge.

Skal du "dvale" en Plumeria for overvintering skal du gøre præcis som Erik siger. Nogle vil ikke gå i dvale men står hele vinteren med blade og foretager sig intet men tager strags fat når sollyset og varme passer den igen.

Beskære du en Plumeria ofte hvilket jeg synes ville være umuligt, så får du aldrig blomster. Den deler sig selv hver gang den blomstre i 1–5 nye grene og vokser mellem 10–25 cm. om året nogle kan sagtens vokse mere men de er lidt specielle.

Vil du vide mere så skriver du bare.

Mvh. Søren

19 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 22. oktober 2008 kl. 19.10

Det jeg kom i tvivl om angåendne plumeria var at du klippede i den da det bryder de sig ikke om og som søren skriver så fjerner man knopperne...jeg vil meget gerne ha hvis du vil sende et billede af din plante så vil jeg gerne finde ud af hvad det er for en du har...min e-mail står længere oppe på siden... svar nr 14...

mvh erik esb ø

20 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Ole, 22. oktober 2008 kl. 22.48

Ja, i har ret, det er ingen Plumeria vi har.

Søren har sendt mig 6 billeder,så der er ingen tvivl. Tak for det Søren.

Det har jeg bare gået og troet nu i 8 år,og det er fordi vi har en lille bog om Madeiras planter, log jeg mente det var den det lignede mest.

Vores er også fyldt med mælkesaft, så der er da noget der ligner.Men det er da stadigvæk lidt spændende, hvad det så er, for det er faktisk en flot plante. Så jeg sender et par billeder til dig også Erik, så må vi se om det kan opklares.

Ellers hedder den herefter kun Madeirablomsten.

Vh Svend Ole

21 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 23. oktober 2008 kl. 9.58

Hej søren møller...

jeg har modtaget en e-mail fra dig igår men kan ikke åbne den da den er for stor...den er på3MB men jeg kan kun åbne 2MB...vil du ikke godt prøve igen...på forhånd tak.

mvh erik esb ø

22 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 23. oktober 2008 kl. 14.45

Hej Svend ole...

dette navn er det nærmeste jeg kan komme på navnet på din plante fra Madeira...du skrev at den havde hvid saft når man klippede i den og det har kun ficus-nerium-plumeria-og euphorbia arter...din hedder...Euphorbia cotinifolia...håber det er en hjælp...

mvh erik esb ø

23 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 29. oktober 2008 kl. 15.34

Hej Plumeria-venner
Vi har to plumeriaer af arten rubra. Den har ingen grene endnu, kan man fremtvinge forgrening ved at skære toppen og hvornår skal det evt. foregå? Hvor gammel skal den være for at blomstre og hvordan får man den til det? Er der nogen arter der er velegnet til dansk klima? Glæder os til at høre fra jer...

24 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 29. oktober 2008 kl. 15.44

Hej mette.

jeg ville ikke begynde at klippe i den da det ikke vil fremtvinge nogen blomstring...det har noget med den salder at gøre og hvordan den passes.den vil dele sig selv efter blomstring.de har bedst af at passevæksten selv...og ved at klippe i den er der også større chance for at få råd...mine erbegyndt at sætte knopper og de er nu 3 år gamle...

25 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 29. oktober 2008 kl. 17.35

Hej Mette

Hvis det er en "frø" Plumeria du har går der 1.5–5 år før den vil blomstre normalt er 3 år, man kan heller ikke regne med farverne på de første blomster, de vil ændre sig som planten modnes. Er det en "stikling" Plumeria du har, så vil den normalt blomstre samme sæson hvis den er sat tidligt eller senest sæsonnen efter og farven er "ægte". Hvid/gul kommer først pink, rød og violet er de langsomste til ag få i gang.

Mvh. Søren

26 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette, 1. november 2008 kl. 8.48

Hej Søren og Erik

Tak for svar, planterne er fra frø, så jeg må ha tålmodighed, og ellers bare passe dem som der er beskrevet her på siden.

Hilsen Mette

27 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brith Hansen, 6. januar 2009 kl. 9.57

Hej

Jeg har med held sået nogle plumeria fra frø, det jeg lige ville hører var, hvor gamle/store skal de være for at der er mulighed for blomster?

Hilsen Brith

28 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kira Lundin, 9. januar 2009 kl. 19.00

Hej Søren, har lige fundet jeres tråd om frangipani/plumeria/lilawadee!

Har været vild med de planter siden jeg så dem i Tanzania for 4–5 år siden. Er du stadig frisk på at videregive stiklinger eller kan du/I evt. henvise til at sted man kan skaffe dem fra?

Det er den hvide Plumeria obtusa "singapore" og især den hvide kraftigtduftende fra Østafrika/Indien med de mere spidse blomsterblade, jeg har kastet min kærlighed på :-)

Sidstnævnte må nok være den man kalder Plumeria alba...?

Hvordan er dit dværg-plumeria projekt gået? Jeg bor nemlig i lejl. med dejlig altan, men skal nok prøve a holde floraen lidt nede i størrelse alligevel.

Bedste hilsner, Kira Lundin

29 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 29. januar 2009 kl. 0.27

Hej :), jeg har et problem og det er at jeg ikke kan finde et godt ''hvile sted'' til min plumeria om vinteren. kan stille den ud på min altan, men det er jo for koldt på denne tid om året. eller jeg kan lade den blive inde... derfor har jeg købt en plante lampe i bauhause fra MEGAMAN. for hvis den ikke får tilstrækkeligt lys om vinteren og den alligevel stå i en varm stue kommer der inden blomster til næste sæson (har jeg læst)... så ville bare høre om der var andre der gjorde det samme, og om det virker for jer?

30 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 29. januar 2009 kl. 0.39

Også lige en ting til... inde på www.exoticplumeria.com kan man købe rigtig mange forskellige stiklinger

31 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 29. januar 2009 kl. 8.59

Hejsa!

Jeg har sat et lille drivhus op ude på min terasse, isoleret dette, og har varme og lys derude. Jeg holder en temperatur på ca 12 grader,der opbevarer jeg min plumerias (og andre planter) vinteren over :O)

De har mange stiklinger hos exotic plumeria, men der kam nemt tilstøde problemer ved at importere disse fra et land uden for EU. (her tænkes på dyre certifikater, import anmeldelser, told mv.)

Kig evt her i stedet – www.plumeriasuk.com/ det er lidt nemmere at hente dem i england :O)

Hilsen
Bjarne
www.barney.dk

32 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 29. januar 2009 kl. 16.34

Smart, er det bare et drivhus du har bygget selv?

eller er det et du har købt?

hvad bruger du til at holde det varmt om vinteren?

.rigtig god hjemme side forresten :)

33 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 29. januar 2009 kl. 17.22

Hej herfra...

plumeria behøver ikke lys om vinteren da de ikke skal overvintre med blade...man skal sørge for at få dem i hvile så de smider bladene inden oktober mdr...det eneste de skal beholde er knopperne som er afsat sidst på sommeren dem gælder det så om at få planten til at overvintre med...og det uden vand i ca 4–5 mdr...så de ikke sætter blade i vinterens løb...de skal overvintre...mine ved en temp på 4–6+ så de går total i hvile da de meget nem får råd ved for meget fugt det kan de ikke li...

erik

34 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 30. januar 2009 kl. 12.11

Mit drivhus er et købt – fandt et 6m2 med poly ved nettobuild.dk til 2000,– jeg bruger en elvarmer med termostat – drivhuset har jeg placeret i læ på min overdækkede terasse (skal flyttes og bruges til chilliplanter i sommer) det er yderligere isoleret med vintermåtter i bunden og bobleplast. det fungerer fint – men jeg vil dog prøve Erik's råd næste år med overvintring og dvale – selvom jeg nu synes plumeria'erne er kønnere med blade på *SS*

Bjarne
www.barney.dk

35 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 30. januar 2009 kl. 13.21

Hej Bjarne...

jo de er kønnere med blade men og varmen det med lyset kan godt blive et problem da de jo er sol elsker har selv da jeg begyndte med plumeria for alt i verden skulle de beholde bladene og med det resultat at de blev tynde i toppen og blade der lignede aspargs som så visnede og der kom en eller anden virus og de begyndte at rådne oppefra og nedefter...denne måde jeg gør det på nu er ok og de står nu med knopper og klar til at springe ud...der er jo nok også andre måder at ha med dem at gøre på...men selv hvor de gror...på srilanka...hvor jeg har set dem taber de også bladene i hvileperioden og står kun som grå siluetter med deres lange bønne agtige frøstande...

erik

36 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 31. januar 2009 kl. 15.09

Arh okay... smart så man joh fri for alt det kunst lyst om vinteren.

men du sætter dem bare i hvile ved at lade dem stå ude til okt måned? også falder bladende selv af planten?... og så skal de sættes et tørt og køligt sted(4 til 6 plus grader C)

37 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 1. februar 2009 kl. 13.26

Hej Alexander...

Jeg tar mine ind i drivhuset i september og så får de ikke mere vand så de tørre helt ud så vil de selv begynde at tabe bladene...som om efteråret på vore egne træer...de står i drivhuset til til oktober eller til jeg mener at de nu er tørre nok til overvintring så kommer de ud i cykel skuret som er muret og med en konstant temp på 5+ der står de så til foråret hvor de overvinter med deres knopper jeg tar dem først når de selv begynder at vise små blade i toppen...så får de lidt vand og kun lidt ikke gennem vanding...nå jeg så kan se at denu er begyndt at gro med de blade de er ved at få pg vejret er ok og drivhuset er varm nok så kommer de der ud...og derfra starter det hele forfra igen...kunstlys ville jeg slet ikke bruge da det slet ikke er nok til at holde dem igang...og da lys jo regnes ud i lux ja så skal der mange lux til for at gi samme lys som solen eller på en overskyet dag...og uden blade behøver de ikke lys...

erik.

38 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander, 1. februar 2009 kl. 20.38

Tusind tak for hjælp :) kan helt sikkert bruge det

39 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 1. februar 2009 kl. 20.54

Hejsa,

I er skisme hårde ved jeres Plumeria planter når i tør opbevare dem ved de ekstreme lave temperature for en tropisk sukulent. Jeg tør ikke holde dem lavere end 18 grader og tørt. Det kommer også an på om det er hvide, pink eller røde arter i taler om, de hvide tåler lidt lavere temp. end de mørke som slet ikke tåler under 20 grader. Jeg har mange Plumeria der hænger meget med mulen hvis de står under 10 grader og bliver de ikke varmet op igen indenfor 12 timer har man et seriøst problem og den kan dø indenfor 2 dage. Så pas på med lave temp. den rådner simpelthen indefra.

Alexander det er en fin ide med en grolampe for at holde din plante grøn men du skal ikke forvente at den vil gro hvis temp. ikke er over 24 c. Den vil også blomstre hvert år selv om du har dvalet den eller ej men holder du den grøn er du flere uger foran end hvis du har dvalet den og vil dermed også få blomster hurtigere, typisk april maj. Du kan også fint købe stiklinger igennem ExcoticPlumeria og mange andre internationale forhandlere du skal bare bede dem om at sende et Phytosanitary Certificate med til Plantedirektoratet og så vil de opkræve dig 1100 + kr. for at sende dig en godkendelse med din underskrift på, det plejer at være 845.- kr. men det er steget lidt indenfor de sidste par år. Beløbet er det samme om du køber en eller 10.000 stiklinger, så køb endelig rigelig når du er i gang. Plantedirektoratet kan pippe lidt hvis der er jord med men de fleste roddannet planter sendes med "peatmoss" for at holde rødderne fugtig og det er helt i orden.

Jeg har flere dværg arter og de taber ikke bladene og dem giver jeg kunstlys fra highpower elspare pære med lysfrekvens 6500 k det fås også som alm. lystofsrør. Det holder dem grønne men de gror ikke hvis der er under 24 grader, men de starter meget hurtigt så snart solen tager fat i drivhuset primo marts.

Mvh. Søren

40 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 2. februar 2009 kl. 0.02

Hej Søren...

ja jeg kan godt se at du har en hel anden måde når det gælder plumeria...mine har altid overvintret ved 6 ikke højere end 9 og det helt uden problemer men da jeg begyndte med dem havde jeg dem i stuen...det døde de af da de rådnede indefra så den måde jeg gør det på nu er bedst for mine...men som så meget andet er der nok flere måder at overvintrer på...selv mine frø planter har det sådan uden problemer...men tak for dine råd det skader jo ikke at få mere at vide...

erik...

41 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 2. februar 2009 kl. 19.48

Hmm ville lige prøve med et billede.

Søren

42 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 2. februar 2009 kl. 23.19

Jeg syntes det forvirende for jeg læse et sted at hvis de ikke kommer i dvale kommer der ingen blomster på... men jeg tror at der kan være noget om at planten får lidt ''stress'' hvis den står i en varm stue med for lidt lys. altså for høj temp i forhold til lysmængden...

men ville resultatet af blomstringen så være det samme hvis jeg bare lod den stå i min stue (19–20 grader C) hele vinteren og gav den lystilskud end at den kommer i vinter dvale?

43 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 2. februar 2009 kl. 23.27

Altså det bare rart hvis det med gro lampen var en mulighed for mig. for synes bare det svært at finde et ideelt sted at placere dem om vinteren, hvor de kan stå i dvale. men kommer plumeria planter virkelig i dvale ved 20 grader? syntes det lyder meget højt.

44 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 3. februar 2009 kl. 12.01

Hej herfra...

har været på nettet for at søge på plumeria som så mange gange før...så meget at man næsten kan dufte dem...ha ha godt nok er det hele på engelsk men det kan jo alligevel bruges da plumeria jo er plumeria...og de fleste skriver at det med de taber bladene er ganske naturlig når de går i dvale og de fleste overvintres mellem 30–40Fahrenhight mange ved 32–34 Fahrenhight og på dk betyder det mellem 4–9 Celcius+ det svare til zone 10 og men som Søren skriver er kræver nogle mere end andre...de er i famile med nerium oleander...allamanda...Beaumontia...trevetia...men igen er det jo op til hver især at gøre som man syndtes bedst...

erik.

45 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kira Lundin, 5. februar 2009 kl. 5.41

Uden at have særlige erfaringer (endnu) med Plumeria herhjemme, så virker det da meget sandsynligt at planterne kan komme i dvale ved en 20 grader.

I bl.a. Tanzania og den sydlige del af Thailand og Indien, hvor de vokser frit, bliver der jo aldrig meget koldere end dét! Turistsæsonen = "den kølige årstid" er jo typisk med dagtemperaturer på 20–35 grader.

Men måske handler det mere om temperaturforskellen mellem dvale- og vokseperioden, end om absolutte temperaturer?

Mvh, Kira

46 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 5. februar 2009 kl. 11.08

Hej Kira...

jo det er rigtig men mange planter kan afklimatiseres har selv også en del andre tropiske planter som normal ikke skulle kunne tåle kold klima men ved at sætte dem i dvale...uden vanding det meste af vinteren og med så få blade som mulig og så kølig som mulig så kan de sagtens klare sig her ved en overvintring fr 5–9+ man sætter planterne i en dvale tilstand hvor de ikke har brug for vand da de jo ikke har blade og når de ikke har blade så har de heller ikke brug for lys...de skal nok selv vågne når temperaturen selv stiger og da skal man først begynde at...ikke vande men fugte jorderen...og grad vis sætte vandingen op igen efter temp...canna er også en plante som ikke skulle kunne tåle kulde kommer aldrig ind her hos mig de bliver i jordren hele vinteren...det eneste jeg gør er at lægge en flaminco plade over på ca 3–5 cm det med at grave op og opbevarer og bruge plads på det...nej ikke her de kan sagtens tåle at blive ude det de ikke kan tåle er vintervæde+kulde så vil de rådne men holder man vintervæde væk og gør lidt for at de ikke har det for koldt...så er der ingen problemer...det gælder også andre tropiske knold planter...ikke alle men en hel del af dem...

erik

47 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 29. juli 2009 kl. 0.29

Hej, jeg er ny her – har en afskåret pind af PLUMERIA RUBRA, den har efter et år i vand sat én rod, nu ca 2 cm lang. Har nogle af jer plumeria-kendere et godt råd til hvilken type jord jeg ska sætte den i, og hvad jeg ellers ska gøre for at få den til at trives?

Moderplanten står i Israel i en ret tung, leret jord, og blir helt sikkert kunstvandet.

Mange hilsner
Stine

48 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 29. juli 2009 kl. 12.40

Mine de står i ganske alm plantesække jord...dem man køber til tomater det samme gælder frø planter fra sidste år...den store blomster og har lige tabt de sidste den har nu delt sig i toppen med 3 nye grene...men mine står i ren plante sække muld uden den store tingel tangel...andre har nok andre råd om plumeria...

49 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Stine, 29. juli 2009 kl. 22.08

Hej Erik, tak for (hurtigt) svar – jeg kan jo se at du har masser af erfaring, så det prøver jeg!

Stine

50 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 10. januar 2010 kl. 18.24

heej :)

jeg har 2 flotte plumeriaer jeg såede sidste år. de er blevet omk. 25 cm høje nu.. de har stået i stuen da jeg har hørt at det er bedst ikke at sætte dem i dvale det første år.

til foråret vil det så være en god ide at give dem 10-50-10 NPK gødning? vil der så være større chance for at de blomstre?
nogle der har erfaring med det?

Alexander

51 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 10. januar 2010 kl. 18.28

har forresten brugt ren have kompost blandet med lidt knust jule dekorations ler for at give dem ekstre mineraler.. det havde de rigtig godt af

52 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 10. januar 2010 kl. 18.52

hmm har lige været inde og kigge på bjarne's frø.. tror ikke han sælger 10 50 10 mere... er den bedre den der vitax cacti feed??? og hvorfor?? der er ikke opgivet NPK forhold på hjemme siden :(

53 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 11. januar 2010 kl. 9.35

Hehe det er en fejl - dette er rettet nu - cacti feed har 10 - 25 - 25

Jeg regner med at få den gode 10-52-10 igen.

Et højt indhold af fosfat, er essentielt for en kraftig vækst og blomstring. Nitrogen og potaske styrker rodnettet og bladene

Mht. stiklinger så er den bedste måde at få dem til at slå rødder at bruge en luftig jord, som kun fugtes meget meget let. De er ret følsomme overfor vand, og rådner let hvis de vandes før de har fået blade.

;) Bjarne

54 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 11. januar 2010 kl. 16.21

ok ok :) godt nok .. men vil mine ( til maj 1 år gamle) plumeriaer så helt sikkert blomstre hvis jeg giver dem det når de begynder at gro igen?? eller er det spild af tid at forsøge nu hvor de ik er så gamle..

kan du se en forskel hvis man ikke bruger special gødningen?
ok køber helt sikker den der 10 50 10 når du får den hjem :)

Alex

55 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 13. januar 2010 kl. 10.31

Det er super vigtigt at de er i god vækst inden du begynder at vande og gøde. Vander du for meget for tidligt kan de begynde at rådne nedefra.

Intet er naturligvis sikkert med hensyn til blomstring, men Står de lunt og godt, og du samtidig er god ved dem og giver dem en tur med forstøveren en - to gange dagligt er der en god chance for det :O)

;) Bjarne

56 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 15. januar 2010 kl. 13.42

Hej Plumeria dyrkere,

Det er vel nok rart at læse at der kommet lidt liv i jer Plumeria dyrkere igen. Jeg synes også vinteren har varet længe nok nu og vi trænger til noget grønt og smukke blomster at se på. Jeg havde en rigtig god sæson sidste sommer og ser frem til en ny med endnu flere smukke blomster. Heldigvis har jeg taget nogle billeder sidste sommer som man kan nyde nu. Jeg kan se man kan "uploade" billeder her til forumet nu det er lidt fedt.

Alexander du skal have god tålmodighed med dine frøplanter for der er mega stor forskel på hvornår de vil blomstre men et er sikkert de gør det når de er modne. Erfarne dyrkere skriver det kan tage fra 1 - 15 år enkelte kommer aldrig igang. Spændingen er altid i top "hvad farve/duft bliver blomsten" hvis den kommer. Jeg smider lige et link på til nogle af mine billeder fra "Den Danske Plumeria Have"

s269.photobucket.com/home/barske

Held og lykke med dyrkningen

Søren

57 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alexander Christoffersen, 23. januar 2010 kl. 23.43

mine planter er fra frø. sået primo april 2009 og billedet er taget 4 måneder efter.. :)

58 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Stiigvad, 6. marts 2010 kl. 12.17

Hej, jeg har 2 plumeria planter der har tabt alle bladene her i vinterhiet. Nu står den ene som en 1 meter lang stængel uden sideskud og den anden som en ligeledes 1 meter lang stængel der dog er delt i 2 efter 65 cm. Nu efterlyser jeg råd om jeg bare skal vande og gøde dem når det er blevet lysere eller om jeg skal skære stænglen over og plante den øverste del i en ny potte og se om den nederste del får nye skud. ? Lars.

59 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 7. marts 2010 kl. 16.27

Hej Lars

Ja du skal bare begynde at vande og gøde når der bliver lidt lunere. Er dine planter lavet fra frø og ikke har blomstret endnu vil jeg ikke anbefale dig at skære i den/dem da de slet ikke er moden, du vil bare ende med at få 2,3,4,5 nye skud som også vil blive meter lange og så går der yderligere 3 år mere inden du vil se blomster. Er det derimod stiklinger fra modne plante så kan du godt skære og lave flere planter og så vil du se blomster indenfor et år. Husk at det skal være meget varmt og solrigt før du kan lave stiklinger.

Med venlig hilsen

Søren

60 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sandra Wolf, 9. april 2010 kl. 0.24

EFTERLYSER SØREN MØLLER :-)

Hej Søren.

Er der nogen mulighed for at jeg kan købe nogle stiklinger fra dine plumeria? kan se du har skrevet et indlæg i år 2008 om at du måske ville sælge nogle. blomsten er gået lige i hjertet på mig efter jeg har været på Hawaii. Jeg er meget int. håber meget at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Sandra Wolf

sandra_wolf@hotmail.com

61 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Krull Hansen, 23. august 2010 kl. 17.35

michael krull
er helt ny i havenyt, og har med stor interesse læst spørgsmål og svar omkring plumeria. har flere gange kommet til at tage stik-linger med hjem fra Rhodos, de store træer havde hvide
blomster, af min nylig vundne erfaring ,er det muligvis alba ?
her hos er den altid blevet kaldt " juvelen" men vi har aldrig
været så heldige at de har blomstret, iøjeblikket står der en 2 grenet på altanen, og det er 1. gang det er prøvet, kan den blive stående til temperaturen kommer under 10 gr.og så finde et køligt " hi sted " ?
så i føtex avis, at de havde det der lignede min juvel, og har nu erhvervet en pæn plante, den har endnu 2 små hv. blomster,
det var sørst da jeg så navnet i føtex, at jeg kunne gå hjem og google det.

med venlig hilsen
michael krull

62 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 17. september 2010 kl. 9.59

Hej Michael,

Ja Føtex har haft Plumeria til salg som "grøn plante" helt uden gro vejledning og anden information andet end en Alba. Det er en meget almindelig Plumeria med hvide blomster som altid er de lættest at dyrke. Du skal nok finde et hvilested med mere end 10 grader, du resikere at den dør for dig i vinter, husk det er en tropisk sukulent som kommer fra lande med 24 grader som minimum. Jeg siger altid minimum 18 grader og meget meget lyst. Vi har diskuteret det meget herinde hvor andre sætter dem koldt, det kan godt være de hvide kan tåle det men det kan de dybere farvet ikke. Jeg udvikler på nogle dværg typer og de trives ganske fint her i DK og står i haven endnu. De er meget kompakte og har næsten et trækrone tæppe af blomster som dufter helt fantastisk, de gror utroligt langsomt men nu er jeg ved at kan tage stiklinger hvert år. Husk den fra Føtex bliver et mega stort træ så du skal have god plads, mine "gamle" kan jeg gemme mig inde under og jeg er ved at gå lidt i panik over hvor jeg nu skal gøre af dem, det er sådan et problem man får med de store efter en 5 - 10 år.

God fornøjelse med din Alba.

Mvh. Søren

63 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: SILLE HAGENSTEN, 20. oktober 2010 kl. 20.46

Hej Søren.

Du er som sendt fra himlen. Og jeg håber nu at du vil hjælpe mig med at glæde min kære veninde. Min veninde har igennem 26 år værnet om sin Plomeria Oblusa som var det eneste hun tog med sig, da hun modvilligt måtte forlade sit faderland Australien, for at være med sin danske mand her i Danmark.
Jeg har fulgt hendes ømhed og kærlighed til denne smukke plante i alle disse år. Men igår ringede hun og begræd sit tab af sin Plomeria - frosten havde taget den over de sidste nætter. Normalt har hun den ude til først i okt og inde hele vinteren. Hun har aldrig oplevet at se den blomstre men opgav aldrig håbet. Nu har jeg læst al den lekture af erfaringer der er blevet delt i dette forum og den vil jeg henvise min veninde til - men først vil jeg spørger dig om du har en Plomeria på en 40 - 50 cm som du vil lade mig købe til hende?????? Samtidig er jeg selv meget interesseret i skud fra en lilla/orange Plomeria - er det muligt?????

Mvh Sille

64 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bjarne Højlund, 22. oktober 2010 kl. 9.45

Hej Sille!

Jeg kan hjælpe dig med både planter og stiklinger hvis det er. Jeg har dem i mange størrelser / farver.

Du kan evt. kontakte mig på tlf. 21499913 eller mail via min hjemmeside: www.barney.dk

Hilsen
Bjarne

65 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: SILLE HAGENSTEN, 22. oktober 2010 kl. 17.01

Hej Bjarne. Tusind tak for dig :). Jeg glæder mig meget til at se og vælge nogle af dine Plumeriaer på tirsdag.

Mvh. Sille

66 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 30. december 2010 kl. 11.08

Hej Sille,

Jeg beklager mit sene svar, jeg tror jeg er druknet i mail og har slet ikke set linket til dit indlæg før nu, det går bedre hvis du skriver direkte til mig.

Jeg håber at Bjarne har kunne hjælpe dig og din veninde til nye Plumeria ellers har jeg tons vis af dem i alle størrelser. Er det en Rimfire "lilla" eller Penang Pach"orange" du går efter så har jeg det på lager.

Sikke vintere vi har fået på vores bredegrad, ikke just Plumeria vejr, dog har jeg et par stykker der trodser det mørke og kolde vejr og giver mig blomster endnu, det lyser op og dufter herligt her indendøre. Jeg håber alle i Plumeria dyrkere har haft en god sæson og ser frem til en ny god og varm sæson og ønsker jer alle et Godt Nytår.

Sender lige et billede med fra denne sæson.

Med venlig hilsen
Søren

67 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Krull Hansen, 14. maj 2011 kl. 9.04

hej alle plumeria- elskere
her et stort nød råb
Jeg har i vinter midstet mine 2 plumeria, den ene med ansats til blomsterklase. i håb for at få dem til at blomstre, satte jeg dem i kælderen, med kun lidt lys og ca. 10 gr., blev sat ned primo dec.
af frygt for at de skulle gå til , har de fået en lille slat vand ,en gang pr mdr. i 3 mdr., hvor dum kan man være.
har set indlæg der handler om frø-form. er lidt bange for det tager for lang tid, går ud fra stiklinger er det bedste.
hvordan får jeg fat i dem her i dk ?
har engang set et indlæg om miniature plumeria, til vindueskarmen, er der nogen der kender til dem ?

håber der er en der kan give svar
med venlig hilsen
michael krull

68 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Møller, 14. maj 2011 kl. 9.45

Hej Michael,

Hvor mange stiklinger vil du have? Du kan bare skrive til sorne76@hotmail.com. Dog har jeg kun et par miniature "dværg" Plumeria tilbage og de er også lovet væk, men jeg laver flere i løbet af sæsonnen.

Mvh. Søren

69 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikkie Bilager, 9. august 2014 kl. 10.52

Hej. Håber I kan hjælpe mig. Er lige kommet hjem fra Thailand og har nogle grene med hjem. Jeg fik en masse måder hvordan jeg skulle plante disse, desværre en masse forskellige.
Jeg vil høre om i har nogle gode råd.
Det jeg har gjort er, sat dem i noget så jord. Givet dem lidt vand og sat dem i vores ikke isoleret udestue hvor jeg har sat nogle bamvus stænger op med plastik omkring.
Jeg er så glad for de blomster træerne har så ønsker virkelig dette skal virke. Har ikke grønne finger, så det er første gang jeg har mit eget lille projekt her :)

70 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 9. august 2014 kl. 12.55

Hej Rikke.
Min erfaring med plumeria er at de skal ligge og tørre en del tid til såret er tørt defekter plant i ugødet potte muld og det må kun være så lidt fugtig som mulig og med under varme så skulle det gå ok.
Har selv haft med hjem fra Srilanka for mange år siden de blev for store og bliv givet væk.
Har nu to som er frøsået for 2 år siden de er aubergine farvet( meget mørk lila) mine står i drivhus med varme op til 15+ om vinteren og total uden vanding.
Held og lykke med dine.

71 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikkie Bilager, 9. august 2014 kl. 12.58

Det vil sige du vil anbefale mig at tage dem op af potterne og lade dem tørre ? Tak for svar :)

72 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: MajBrith Reffeldt, 12. august 2014 kl. 15.56

Hej havefolk

Vi var på Bali i juni og fik 5 stammer/stiklinger med derhjem fra af en lokal. Det ligner vel nærmere 5 træ-pinde eller grene om man vil. Min kæreste har så forsøgt sig i at "plante dem" men han ved ingen ting om grønt:) De 2 af dem er der så dog kommet skud på, dvs den ene har lavet et langt flot blad og har små spirer i toppen, og et andet er netop begyndt at spirre også. De andre virker som om de er tørret ud/helt hule i midten. De står i en stor urtepotte med ubestemmeligt jord i. Er de døde?
Og hvordan behandler vi fra nu af de 2 stiklinger som der ér kommet liv i?

73 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 12. august 2014 kl. 18.09

Hej MajBrith.
Plumeria frangipani er ik hule midt i.de skal se ud som grønne asparges når de skæres over.
Snitfladen kan godt synke lidt ind når de ligger for at tørre( sårfladen skal være tør inden de plantes og kun i så lidt fugtig potte muld som mulig.
De kan godt gro en del uden rødder da de forbruger den væske de har i sig men det er en lusket plante at få igang.
En god under varme vil gøre det nemmere da de skal ha omkring 25-30 grader. Og igen kun jord som holdes let fugtig.jordren må lige kun ku holde formen når man trykker den hånden.
Det er meget nemmere at så dem og starte dem som småplanter
Og derfra behandle dem som alm potteplanter med en god udtørring mellem hver vandning.

74 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jenserik Laugesen, 12. august 2014 kl. 18.13

Hej Rikke.
Ja hvis du har plantet dem straks.de skal tørre for at de ik skal rådne så tá dem op og skyl jordren af og lad dem tørre til såret er helet.

75 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Eskildsen, 17. juni 2015 kl. 15.25

Hej Plumeria dyrkere.
Jeg har 4 Plumeria ,sået af frø fra Bjarnes frø for 5 år siden . De overvintrer fint ,kommer fint i løbet af foråret , men midt på sommeren bliver de angrebet af spindemider , og mister så alle bladene, og står som et kosteskaft ind til næste forår . Er der andre der har dette problem , og hvordan løser man det ? Jeg prøvede med rovmider sidste år , men det hjalp ikke, eller også kom jeg forsendt .Nu står de fint igen ,men jeg er bange for det vil gentage sig i år igen.
Hilsen Finn

76 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malin Lint Hansen, 15. juli 2015 kl. 9.05

Hej!
Jeg kunne godt tænke mig en dværg plumeria - er der nogen her, der har stiklinger jeg kan købe? :)

77 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alicia Overgaard, 17. februar 2016 kl. 14.13

Hej alle sammen!

Sidste år såede jeg nogle plumeria fra frø. De spirede og groede rigtig godt.
Satte dem i min havestue, hvor de fik masser af sol og varme.
Men.... Så kom efteråret og min kæreste fik vandet dem en tand for meget, og desværre fik jeg ikke set dette i tid. Bladene blev mørkebrune og bløde (lidt lige som en slatten agurk), så jeg skyndte mig at tage dem ind, da det "kun var 6 grader i havestuen.
De havde fået så meget skade på toppen, at jeg var nødt til at klippe dem af...
Nu står de i et øst-vindue hvor der er 20 grader, og har tørret op fint. Stænglerne ser fine ud, dog nøgne.
Er der nogen der ved om de vil komme sig i foråret?

Ville nødig miste dem da de er et år henne nu!

78 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grete Krag Jacobsen, 8. juni 2016 kl. 19.39

Min smukke plumeria som jeg fik fra Søren M for snart mange år siden er blevet syg med spindemider tror jeg det er. Har prøvet vask med sæbe/sprit som jeg så anbefalet, men det hjælper ikke.Bladene bliver misfarvede og falder af. Jeg har osse fjernet mange inden de blev meget angrebet.
Ægerligt.Den har blomstret fint to år i træk.Kan jeg lave den om til nye planter med stiklinger og hvordan ?

79 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Bjerke, 23. juni 2017 kl. 14.06

Er det svært at få hjemmedyrkede/såede plumeria til at blomstre?
Det er gået fint med at få planterne op. De er lige nu ca 5 cm høje og med flere blade. Men der er jo ikke meget ved det, hvis man ikke også kan få dem til at blomstre.

80 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Claven, 14. februar 2018 kl. 21.27

Hej alle sammen
Jeg søger stiklinge af Frangipani Plumeria...er lige blevet gjort opmærksom på den smukke plante, og er meget interesseret i stiklinger, eller i gang satte planter...
Jeg har 5 af de almindelige, som også er smukke, men vil gerne prøve kræfter med den ægte..)))
Så hvis der er nogle som vil sælge til mig, vil jeg blive super glad..
min mail er....claven@mikonicats.dk
Knus Claven

81 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Claven, 14. februar 2018 kl. 21.29

ups....kan se at hvis i trykker på min mail kommer, er den ikke korrekt... i får den lige igen....

claven@mikonicats,.dk

82 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anette Claven, 14. februar 2018 kl. 21.30

Ja, når tingene går galt såååå....

claven@mikonicats.dk

83 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 27. juli 2021 kl. 14.34

Hej alle her😀 jeg har…som så mange andre kastet min kærlighed på denne skønne plante….sådan en MÅ jeg eje!

Er der nogen der har planter/stiklinger til salg?

Mht overvintring…har læst og læst og føler mig fortsat ikke “rigtig klog”! Jeg har ikke mulighed for overvintring ved 4-6 grader, men må ha den i stuen hele året. Har syd/vestvindue med mega sol og varme. Vil de kunne stå der hele året, og kunne blomstre?
Er der nogen særlige arter der egner sig bedst til denne placering?

Venligst og TAK
Suzette

84 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 27. juli 2021 kl. 14.34

Hej alle her😀 jeg har…som så mange andre kastet min kærlighed på denne skønne plante….sådan en MÅ jeg eje!

Er der nogen der har planter/stiklinger til salg?

Mht overvintring…har læst og læst og føler mig fortsat ikke “rigtig klog”! Jeg har ikke mulighed for overvintring ved 4-6 grader, men må ha den i stuen hele året. Har syd/vestvindue med mega sol og varme. Vil de kunne stå der hele året, og kunne blomstre?
Er der nogen særlige arter der egner sig bedst til denne placering?

Venligst og TAK
Suzette

85 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 27. juli 2021 kl. 18.06

Den er standard vare i mange planteskoler. Prøv at google den .

86 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Steenfat, 12. oktober 2021 kl. 22.31

Hej blomstervenner
Er der nogen herinde, som vil sælge en dværg-plumeria til mig.
Jeg har søgt lang tid på nettet, men uden held og tænkte, om der måske var nogen herinde, som kunne hjælpe mig.
Hilsen Merete Steenfat

87 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Steenfat, 12. oktober 2021 kl. 22.31

Hej blomstervenner
Er der nogen herinde, som vil sælge en dværg-plumeria til mig.
Jeg har søgt lang tid på nettet, men uden held og tænkte, om der måske var nogen herinde, som kunne hjælpe mig.
Hilsen Merete Steenfat

88 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Steenfat, 12. oktober 2021 kl. 22.31

Hej blomstervenner
Er der nogen herinde, som vil sælge en dværg-plumeria til mig.
Jeg har søgt lang tid på nettet, men uden held og tænkte, om der måske var nogen herinde, som kunne hjælpe mig.
Hilsen Merete Steenfat

89 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Steenfat, 12. oktober 2021 kl. 22.31

Hej blomstervenner
Er der nogen herinde, som vil sælge en dværg-plumeria til mig.
Jeg har søgt lang tid på nettet, men uden held og tænkte, om der måske var nogen herinde, som kunne hjælpe mig.
Hilsen Merete Steenfat

90 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Steenfat, 12. oktober 2021 kl. 22.31

Hej blomstervenner
Er der nogen herinde, som vil sælge en dværg-plumeria til mig.
Jeg har søgt lang tid på nettet, men uden held og tænkte, om der måske var nogen herinde, som kunne hjælpe mig.
Hilsen Merete Steenfat

91 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. oktober 2021 kl. 23.33

Du har ret i at den er svær at opstøve , men nogle steder foreslår man at prøve via eBay, men jeg har ingen erfaring med dem.

Jeg kan se at der ligger en tråd på havenyt, som jeg håber at du kan bruge. Nu ved jeg ikke om tråden også beskriver dværg plumeria..som du efterlyser, da jeg kun har skiftet den ..

www.havenyt.dk/forum/prydhaven/4672.html

92 af 92 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 17. oktober 2021 kl. 21.07

Der er nye toldregler efter 1 juli , så hvis du køber frø , planter eller andre ting uden for EU så er der told og mons på og et administrationgsgebyr på 160 kr , så en vare til 20 kr på E bay kommer op og koster ca 185 kr.

Nyt svar til emnet »Erfaringer med Frangipani Plumeria«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Erfaringer med Frangipani Plumeria

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider