Skrevet af: Maria, 22. januar 2008 kl. 11.10
Jeg leder efter en hæk til opdelingen af vores have. Der er mange krav til den og indtil videre har jeg ikke kunnet finde nogen der lever op til dem alle.
1. Den skal kunne klare blæst da vores have endnu er ret åben og vender ud mod en vestvendt mark. Den kommer ikke til at stå i skel så der er beplantning mellem mark og hækken, men om vinteren kan det alligevel blæse ret kraftigt.
2. Den skal helst "bare" være grøn da den skal danne baggrund for en rosenhæk og haven er omgivet af malus sargentii som blomstrer i foråret.
3. Gerne stedsegrøn.
Jeg har overvejet thuja og laubærkirsebær. Men thuja kan efter hvad jeg kan læse ikke tåle træk og laubækirsebær kan vist heller tåle at stå så udsat. Så har jeg overvejet taks, men da vi har kat høns og ikke mindst masser af børn i haven er det jo heller ikke smart. Er der nogen der har et godt forslag eller nogle erfaringer jeg kan høst af vil jeg blive super glad.
Mvh. Maria
Skrevet af: Boi Jensen, 22. januar 2008 kl. 17.22
Hej Maria
Jeg forstår ikke at du ikke vil have taks p.g.a. høns og børn, for bruger du sorten Hillii får du en hanplante, der ikke sætter bær. Jeg tror ikke hverken børn eller høns begynder at spise grene og nåle.
Ellers skulle du overveje buxbom, som findes i mange sorter og størrelser, her kan du ligesom for taks finde nogle der er til at betale ellers må du sige til, så du kan få opdelt haven.
www.de-gamle-sorter.dk
Skrevet af: Hanne Søgård, 22. januar 2008 kl. 17.46
Hej Maria
Hvis ikke tujaen kan klare mosten, kan taksen og buksbomen nok heller ikke. Stedsegrønt og blæsevejr er en dårlig kombination. Det er i vinterhalvåret det går galt. Hvis du nu istedet kan "nøjes" med en vintergrøn hæk; altså en der beholder de grønne blade frem til april inden den smider dem. Der kommer nye sidst i april og i løbet af maj. Så lyder forslaget på liguster. Sorten 'Liga'er et meget godt bud. Bliver de vintergrønne blade svedet af vinden gør det ikke så meget, da de fleste jo skiftes hurtigt alligevel.
Hvis du nu venter til yderlæet er på plads 35 år (alt efter forholdene) kan du sagtens plante tuja, taks, kirsebærlaurbær eller buksbom.
Tålmodighed er en god ting, når vi har med haver at gøre!
God fornøjelse!
Vh Hanne
Skrevet af: Lilium, 22. januar 2008 kl. 19.10
Taks er efter min bedste overbevisning, det rette valg.
Ingen børn har endnu taget skade af at spise taks-da de spiser de røde frø hvis frøkappe er ugiftig og frøene går ufordøjet igennem systemet.
Ingen børn æder de grønne nåleblade da de smager grimt-så farligheden ved taks er overdrevet i forgiftningsøjemed. (jeg er læge).
Taks kan tåle vind -stå i skygge og fuld sol og er grøn hele året.
Et minus er at den vokser langsomt-en egenskab der kan vise sig at være positiv som tiden går.
En søjletaks er det bedste køb, men de er dyre.
Kan klippes i form hele året og kan bryde på veddet.
Det vil sige man kan klippe løs som man lyster.
Skrevet af: Maria, 24. januar 2008 kl. 20.52
Hej
Tak for jeres gode svar. Jeg er ikke så bange for taksen hvis man kan få den uden de røde bær. Når vi snakker langsomtvoksende er der så nogen af jer der kan sige hvor langsomt? Jeg ved godt at det også afhænger af de forhold den får. Jorden er ret sur, og den kommer til at stå i fuld sol.
Mvh Maria
Skrevet af: Lone Brems, 25. januar 2008 kl. 8.50
Hej Maria
Jeg har et helt andet forslag til dig, hvis du i løbet af tre år vil have en stærk hæk, som er holdbar også når du bliver gammel :-) ligesom en takshæk vil være det. Men forslaget dur kun, hvis du har mulighed for at plante i februar eller marts (Næste planteperiode er i november / december).
Overvej en bøgehæk den tåler både blæst og sol. og beholder sine gyldentbrune blade frem til løvspring, vokser i løbet af to tre år til en stærk hæk, som er let at klippe til i ønsket form og højde.
Stykprisen for planter i størrelsen 5080 cm ligger på 810 kr, i størrelsen 100120 på ca 13 kr.
Til en hæk, som hurtigt skal blive tæt og forblive forholdsvis smal skal du bruge 45 planter pr meter hæk.
Kan du være heldig at få lov at fjerne nogle sække halvomsat løv fra en eksisterende bøgeskov, vil det være fint at blande op med den jord, som skal tilbage i planterenden, når du har fået placeret hækplanterne det "poder" jorden med mikroorgamismer, som gavner de små bøgeplanter.
Du kan regulere på jordens surhed nu og her ved at tilføre jordbrugskalk. Og på længere sigt kan du sørge for at regnormene får rigtig gode vilkår ved at bruge brunt jorddække (= førne, dvs. ikke helt omsat kompost). Regnormenes aktivitet vil medføre et højere indhold af kalk i den øverste del af jorden.
Med venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. januar 2008 kl. 16.30
Hej Maria
du skal klippe nogle pilegrene af et eller andet sted fra. Stikke dem i jorden dér hvor du vil have hæk. De skal nok gro ganske af sig selv næsten. De gror hurtig, de bliver smukke. Flet dem, kan sikkert ses i en biblioteksbog. Det er sjovt og spændende. Det nemmeste er at holde den smal i tykkelsen. Den kan knageme tåle "mosten", den gror hurtig, er køn og en oplevelse som selfmade. Nøjs du bare med korte grene til at stikke i jorden, den skal nok gro i en fart. Og så kan du flette en svampekurv af afklippet eller noget andet.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 25. januar 2008 kl. 16.34
Maria, du skal først klippe i højden, som alle andre hække, når den har den højde du ønsker.
Skrevet af: Maria, 31. januar 2008 kl. 8.50
Hej
og tak igen. Jeg har fået nogle gode ideer og er nu gået i tænkeboks.
mvh maria
Skrevet af: Tine Horsum, 1. februar 2008 kl. 19.07
Pilehæk.
Er nu ikke så nem, hvis den ikke klippes, så vokser den i bredden- og den skal stadig flettes "op". Jeg har set en del "nemme" flettede pilehække, der endte med opgravning, da ejerne ikke havde *tiden*.
Så "nem" og nem, de kræver faktisk pasning.
Roser eller Spirea er også en mulighed- eller "snedrivebusk"- så har man noget, der blomstrer og er relativt nemt.
Seljerøn ("Bornholmsk røn") kan også bruges til en let hæk, der dækker godt, når den har blade, men som kan holdes smal.
God vækst- og er vindfast.
Mvh
Tine
Skrevet af: Michael, 7. juli 2009 kl. 10.21
Hej Maria
Bøgehækken er bare fantastisk. Både smuk og tæt sommer som vinter. Vi har haft vores i 10 år og synes klart det er kvarterets smukkeste hæk. Giv den et skud gødning (gerne organisk) de første år, så den kommer godt fra start. Derefter er det bare at koncentrere sig om en god årllig klipning.
mvh
Michael
Skrevet af: Eivin Knidsen, 7. juli 2009 kl. 18.11
Jeg har også altid elsket bøgehækken. Dog er det også et område, hvor man med god ret kan tænke nyt. Prøv eksempelvis ahorn. Dens røde blade er så flotte!
Mvh Eivin (^_^)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.