Forum

»Vedligeholsesfri« rosenhæk med duft +

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. januar 2008 kl. 7.33

Kære alle

Jeg er glad for roser, men de skal dufte- og være nemme at passe, hvilket desværre ikke altid følges ad.

Som led i en længere have-renovering er jeg ved at kigge på planter til "indre hæk", og så kan man jo ikke undvære roser! ;-)
Jorden er desværre ret leret, men vi har en god grusbunke liggende til jordforbedring.

Farven er egentlig ikke vigtig (bare det ikke er helt rød)- bare der er god duft. Hov- erfaringsmæssigt med de sidste års våde somre- så er meget tætte fyldte blomster en dårlig idé. De nærmest mugner.

"Nem at holde" betyder, at den ikke skal beskæres med saks og 1 pind af gangen, men med "Søren Ryge metoden"= hæksaks. :-)
Så hvilke(n) sort/-er?

Vi har et dejligt stort fyrretræ, som det kunne være dejligt med en klatrerose opad (En af de gamle som fx New Dawn), men jeg er i tvivl om, om den vil trives, da stedet er relativt vindudsat med vestenvind og 2 km til havet?

Hvor tæt på fyrren skal plantehullet være?

Mvh
Tine- der elsker duftende roser

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 29. januar 2008 kl. 8.26

Hej Tine

Prøv at kigge på hjemmesiden www.rosenposten.dk med beskrivelser af rosernes vækst og deres krav til læ, lys, fugt, beskæring.

God fornøjelse med en tur i "havedrømmeland" – og senere med planter, spade og kompost!

Venlig hilsen
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 29. januar 2008 kl. 19.11

New Dawn kommer bedre til sin ret ved at kunne fylde i bredden også, men det kan da prøves.

New Dawn er en af de roser der ikke kræver så meget pasning.

Jeg nyder mine slyngroser der kommer helt op i 10m højde. Det er helt fantastisk at se trækronerne fyldt med roser, som oveni købet dufter som drømme.

Hilsen Helle-Sofie

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Søgård, 29. januar 2008 kl. 21.57

Hej
Jeg ville prøve en Rosa helenae, evt. sorten ''Lykkefund'' op i træet...

En forslag til en god buskrose kunne være sorten ''Rose de Recht'' – cirka 1½ m høj og knap 1 m bred, farven (lidt hidsig) rødlilla. Eller en anden, som hedder ''Apple Jack'' – blomsterne er lyserøde og har 2 lag kronblade, blomstrer hele sommeren, både blomster og blade dufter, den får røde hyben, bliver 2½x2½ m, helt sund og hårdfør, passer på de fleste jordtyper (roser holder generelt af ler!), kan tåle at blive klippet helt ned...en superrose, som jeg har set i Geografisk Have i Kolding.

Vh Hanne

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 30. januar 2008 kl. 10.56

Til Tine Andersen.

Du efterlyser en rose med fin duft og som er hårdfør og meget nem, og sund.

Jeg kan anbefale dig rosen ''Thérése Bugnet'' til dit formål. Du kan se rosen på www.rosenposten.dk under roser til fritidsgrunde.

Og så efterlyser du også en rose, som kan gro op af et træ.

Her kan jeg fremhæve rosen ''Veilchenblau'', som er en utrolig livskraftig rose til dette formål.

Farven er lidt special, nærmest purpur / violet, altså en rose med blålig farve.

Den kan du også se på rosenposten under slyngroser.

Du vil blive glad for de her nævnte roser, de kan klare – stort set alt – og du kan også bestille dem hos nævnte rosenposten.

m.v.h.

John.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. februar 2008 kl. 18.53

Takker for svar!

Ih, det lyder knagme spændende (også med "blå" roser.), jeg iler med at se nærmere på sorterne. ;-)

(Jeg er ved at lave en mappe med kort og planter, det tror jeg er nemmere, især, hvis man selv har mange idéer. Jeg er også meget hooked på noget med roser og timian- i det hele taget krydderurter. Men indrømmet- jeg har nok forlæst mig på Annamärta Borgen- og "Knatten" ;-D- nu har jeg bare ikke x-antal børn og familiemedlemmer, der vil grave have/nippe roser.)

Mvh
Tine

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 23. februar 2008 kl. 20.30

Jeg kan helt tilslutte mig forslaget om Rosa Helena Lykkefund. Det bliver en tæt og kraftig busk som nemt kan beskæres med hæksaksen. Den dufter helt fantastisk, og den kan også nemt stammes op, f.eks med en snoet stamme af 2–3 lodrette grene.

Nyt svar til emnet »»Vedligeholsesfri« rosenhæk med duft +«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > »Vedligeholsesfri« rosenhæk med duft +

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider