Forum

Spåner+jord? Kan jeg dyrke i det?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 5. marts 2008 kl. 18.51

Ovennævnte spørgsmål som følge af at vores lille hønsehold " producerer" en del spåner hver gang vi renser det lille hus i bund.Der vil naturligvis være en rest hønse møg,men de fleste daglige ekskrementer fjernes og lægges i komposten. Kan man bruge ovennænte spåner og blande sammen med havejord i et nyt bed som skal tilplantes i april eller vil det forsure jorden for meget til alm.planter?Har også kompost,masser af visne blade og grus til rådighed.Bunken af spåner vokser og jeg mangler en udnyttelses mulighed,men er ikke så interesseret i surbundsbede,andre end de små jeg har pt.og som jeg har startet surbundskompost til sidste år.

Venlig hilsen Sanne

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 10. marts 2008 kl. 22.23

Jeg gør tilsvarende, dog sorterer jeg ikke møg og spåner. Det hele ryger i urtehaven. Det går fint med det. Spånerne giver en luftig struktur og hønsemøgets gødningsværdi er så tilpas høj, at spånerne ret hurtigt rådner.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 12. marts 2008 kl. 6.27

Tak for det.Godt at vide at det ikke vil forsure jorden i nævneværdig grad.Skulle nødigt ødelægge mine nye og dyrt indkøbte planter.

Venlig hilsen Sanne

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. marts 2008 kl. 9.51

Hej Sanne Holm Larsen

Du kan jo overveje, om du engang ved lejlighed vil købe (Materialist / Havecenter) noget lakmuspapir og tjekke jordens surhedsgrad – eller evt indsende en jordprøve til analyse (spørg Den Økologiske have eller et Havecenter om laboratoriekontakt).

Usikkerhed på, om det er det rigtige, du gør i forhold til udsigten til om (dyrt) indkøbte planter kan trives, er da til at rydde af vejen på disse enkle måder.

Venlig hilsen
Lone

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 12. marts 2008 kl. 18.52

Hej Lone.

Lyder meget fornuftigt med en jordprøve,-men pågældende bed skulle gerne være klar til tilplantning medio april og jeg forudser et usikkert prøve resultat når der er så kort tid at løbe på med hensyn til opblandningen og dens virkning på jorden.

I øvrigt er det selvfølgelig relativt hvad man synes er dyrt.:)
Her i huset er pengene små, så 1000 kr. til beplantning er meget når det handler om et relativt lille bed.Så en egentlig jordanalyse vil fordyre hele projektet uforholdsmæssigt.

Tilbage står så en simpel måling af ph. værdi, men det har jeg ikke styr på hvordan jeg skal gøre.

Hvis du vil forklare lidt nærmere vil jeg være meget taknemlig.

Venlig hilsen Sanne

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 12. marts 2008 kl. 23.06

Hej Sanne,
Har du alm. havejord skal du ikke måle pH, det er helt unødvendigt, da langt det meste jord i DK er nogenlunde neutralt.

Spånerne vil under ingen omstændigheder forsure jorden da de ikke indeholder garvesyre af betydning for din jord.

Men de skal nedbrydes, og det kræver gødning. Så hvis du f.x. fræser 10 cm spåner i...eller bare ligger det ovenpå, så bør du nok gøde lidt (evt. hønsemøg).

Hvor stort et det bed?

Jan

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 12. marts 2008 kl. 23.13

Forresten...det er ikke nødvendigt at smide alt for meget kompost og blade og diverse i. Læg et lag ovenpå (kun LIDT kompost første år...måske 2–3 cm) og så mange blade du vil. Orme, insekter og mikroorganismer skal nok få det arbejdet ned.

Hvordan er din jord, og hvad skal du plante? :-)

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 14. marts 2008 kl. 10.42

Hej Skovmand.

Jeg har lavet et stort bed i min græsplæne.Er træt af at slå græs og synes det er for kedeligt med sådan en stor plæne.- Nå,men jorden er rimelig,ler+sand og jeg ved at der tidligere har være dyrehold der for år tilbage (får),men jorden virker ikke specielt næringsrig. Yderst i området står 2 meger store birke træer så jorden er meget veldrænet :-).

Jeg havde tænkt mig at dyrke græsser og halvgræsser,lupin og brændende kærlighed og kleopratras nål.Bliver det godt ryger der noget mere plæne.Uden at have målt nøjagtig vil jeg tro det er 15–16 kvm2,rhombeformet.Håber det var en fyldestgørende beskrivelse.

Og hvor dejligt at jeg kan slippe af med alle mine spåner.

Venlig hilsen Sanne

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Skovmanden, 14. marts 2008 kl. 23.29

Hej igen så,

Du må vel bare se hvordan det går. De planter du nævner er jo ikke specielt krævende m.h.t. til næring (Ved dog ikke med Kleopatras Nål...skal den ikke passes og plejes helt vildt?), så der er sikkert rigeligt småmøg i spånerne til at de brydes ned uden at planterne mærker noget.

Men skal ikke belære, kan jo se, at du ikke er novice udi havedrift :-)

Lyder ellers fedt og enkelt...neutrale græsser og PANG-farver fra lupin og brændende kærlighed. Nærmest som en tør eng...

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 15. marts 2008 kl. 11.15

Hej Skovmand.

Føler mig aldrig belært-, kun oplyst :-)

Har ikke prøvet Kleopatras nål før,men kan ikke læse mig til andet end at den gerne vil vinterdækkes og have læ (eller opbinding,hvilket jeg sjældent giver mig af med),og så er den lidt mere næringskrævende end de øvrigt nævnte.Men hele omtalte " plænebed " er omgivet af randplantning med stauder og buske hvoraf flere skal have næringstilskud så lidt fra eller til spiller ikke så stor rolle i denne sammenhæng.Så jeg er fortrøstningsfuld.

Venlig hilsen Sanne

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: To Sanne Holm Larsen, 19. april 2008 kl. 15.15

Hi sanne, i am dima from Bulgaria,your penfriend... can you remember? i have tipped your name in google and that was the first page with your name in it...sorry, i can not understand that language but, if you are Sanne holm larsen my penfriend from denmark please contakt me! my email is dpaounova@yahoo.com
i hope you are doing well and also looking forward a massege from you
Dima

Nyt svar til emnet »Spåner+jord? Kan jeg dyrke i det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Spåner+jord? Kan jeg dyrke i det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider