Forum

Ligusterhæk – hjælp

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Møller, 9. marts 2008 kl. 15.32

Hej. Jeg her for 1½ år siden flyttet i hus med en ca. 1½ meter høj hæk.

Hver sin ende af hækken har det godt, mens midten af hækken stort set ikke får nogle blade.

Jeg har kun bemærket dette i sommers, da jeg ikke nåede at lægge så meget mærke til det sommeren 2006. Ud for midten af hækken, har der tidligere stået et stort grantræ som har skygget en del (fældet sidste sommer), men det skal siges at hækken er uden blade på et større område end det træet skyggede.

Få steder i hækken kan man i bunden se nye skud, men det er meget få.

Hvad ville I gøre med denne hæk. Jeg håber jeg kan nøjes med at klippe den ned til en bestemt højde og evt. plante nyt i de "huller" der er opstået. At klippe hækken ned til 10–20 cm, vil gøre haven meget åben. På forhånd tak

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 10. marts 2008 kl. 17.25

Der har været et grantræ, det giver sur jordbund, også sammen med skyggen. Liguster bryder sig ikke om sur jord. Er stedet ydermere lavere og mere vådt end enderne på hækken? Jeg vil tro, at hækken satte mange blomster og senere bær der i midten?

Uden at være særlig klog på det, vil jeg foreslå, at du lader hækken være ubeskåret, men gøder og giver den kalk, evt. løsner jorden omkring lidt og tilsætter sand/grus. – Samt de næste par år nipper blomst/bær af på det stykke.

Eneste alternativ er at fjerne det ufrugtbare stykke helt og gøre jorden god igen med luftning, gødning og kalk. Hvis jorden er sur og dårlig, får du ikke noget ud af at klippe den ned til 20 cm, den vil da fortsætte med langsom vækst.

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk – hjælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ligusterhæk – hjælp

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider